زنان باید در برابر کار مساوی از حقوق مساوی برخوردار باشند

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۱۶

مشاور وزیر کشور: تنها 2 درصد پست‌های مدیریتی کشور در اختیار بانوان است

گروه اقتصاد اجتماعی|

امروز هشتم مارس است و روز جهانی زن. پس عجیب نیست که همه جهان و از پی آن، ایران از زنان و مشکلاتشان می‌گویند. دیروز چند نقطه از ایران میزبان همایش‌هایی بود که زنان موضوع محوری‌شان بودند؛ هر چند در آنها اشاره‌یی به مناسبت تقویمی برگزاری‌شان نشد. شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری دیروز و در جلسه هم‌اندیشی دختران جوان برگزیده استان زنجان، گفت: «عده‌یی به هر اقدام دولت در حوزه زنان و خانواده برچسب گفتمان فمنیستی می‌زنند و تلاش می‌کنند با طرح چنین انگ‌هایی حرکت برای پیگیری مسائل زنان انجام را عقیم و ابتر بگذارند.» او ادامه داد:«ما تفاوت‌های ذاتی زن و مرد را به رسمیت می‌شناسیم. ولی مهم تبعیض‌هایی است که نباید در برخورداری از حقوق انسانی و فرصت‌های عادلانه بر افراد اعمال شود.» او افزود:«ما پیگیر آن هستیم که در چارچوب عدالت جنسیتی که شعبه‌یی از عدالت اجتماعی به عنوان آرمان انقلاب اسلامی و دین اسلام است، منابع و فرصت‌ها به صورت عادلانه در اختیار زنان و مردان قرار گیرد تا افراد براساس شایستگی‌ها و صلاحیت شان خود بتوانند از آنها بهره‌مند

شوند.»

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری شان اجرایی ندارد، گفت:«این معاونت دارای ساختار ستادی است و ماموریت آن شناسایی ظرفیت‌های محلی، ملی و حتی بین‌المللی برای بهبود وضعیت زنان و خانواده در کشور است.» او ادامه داد:«در تدوین برنامه ششم توسعه توجه خاصی به حوزه زنان و خانواده شده است. از سال‌های گذشته عملکرد کلیشه‌یی در حوزه زنان و خانواده در جامعه حاکم شده است و ما نیازمند فاصله گرفتن از این نوع نگاه هستیم.»

او افزود:«مسائل زنان در کشور بر حسب آنچه ایران از سال 1370 و در سند اجلاس پکن به آن متعهد شده است در چارچوب عدالت جنسیتی پیگیری می‌شود.»مولاوردی با اشاره به فعالیت‌های دولت در حوزه زنان و خانواده گفت:«بسیار بی‌انصافی است که روند آسیب‌های اجتماعی و مسائل دیگری همچون کاهش نرخ ازدواج و فرزندآوری را مربوط به سال‌های اخیر بدانیم چراکه آسیب‌های اجتماعی بسیار پیچیده هستند و نباید جدا از هم دیده شوند.» او ادامه داد: «کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی نیازمند عزم ملی و اقدامات چند وجهی است. ساده‌اندیشی است که در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی فکر کنیم با پدیده‌یی تک‌ عاملی مواجه هستیم.» او افزود: «در زمان حاضر یک سوم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. این فرصتی استثنایی برای کشور است. اما اگر نتوانیم از آن به نحو درست استفاده کنیم، به جای سود جمعیتی با بار جمعیتی مواجه خواهیم شد.»


چشم‌انداز روشن

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» منحصر به امسال نیست. بلکه اقتصاد مقاومتی همواره نیاز کشور است. مولفه درون زایی اقتصاد مقاومتی به یک معنا همان کار آفرینی است. مولفه برون گرایی اقتصاد مقاومتی نیز به این معنا نیست که کشور پذیرنده کالای خارجی باشد بلکه دولت به این مولفه به دید همکاری فناورانه با دنیا و بهره‌گیری از دانش فنی و تکنولوژیکی نگاه می‌کند.»

او ادامه داد: «با لحاظ نرخ بالای دانش آموختگی دختران در کشور می‌توانیم چشم‌انداز روشنی داشته باشیم. دهه آینده دهه بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی است که فعالیت در آنها وابسته به میزان تخصص افراد است و زن و مرد نمی‌شناسد.» او افزود: «هم‌اکنون در سطح کشور 320 شرکت دانش بنیان وجود دارد که مدیر یا رییس هیات‌مدیره آنها از بانوان هستند. توسعه فعالیت‌های دانش بنیان فضای بسیار مناسبی را برای اشتغال زنان فراهم کرده است؛ چرا که فعالیت در آن نیاز به حضور مداوم در محیط کار ندارد و از این جهت توازن بین کار و زندگی با ورود به چنین فعالیت‌هایی برای زنان فراهم می‌شود.»


کار مساوی، حقوق مساوی

همزمان با مولاوردی، الهام امین‌زاده، دستیار رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در دومین همایش ملی بانوان فرهیخته صنعت آب و برق که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، گفت: «زنان و مردان در برابر کار یکسان، باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. در منشور حقوق شهروندی نیز بر استیفای حقوق زنان تاکید شده است.» او ادامه داد: «مسائلی نظیر خانواده، اشتغال و حقوق زنان با هماهنگی پیش نرفته است و این امر منجر به تغییر در ملاک‌های همسر گزینی شده است. در برخی استان‌ها آمار طلاق افزایش یافته و این زیبنده نظام اسلامی نیست.» او افزود: «جامعه ایران به سرعت در حال جلو رفتن است و باید از زنان، نیمی از جمعیت کشور، به درستی برای تحقق توسعه یاری گرفت. در برنامه پنجم و لایحه برنامه ششم توسعه، اولویت اشتغال به زنان سرپرست خانوار داده شده است.»

دستیار رییس‌جمهوری همچنین گفت:«دولت می‌تواند با حذف مالیات از کسب و کار زنان کارآفرین آنها را مورد حمایت قرار دهد.» او افزود:«سازمان‌ها باید شرایطی را فراهم کنند تا زمانی که زنان پس از 6 ماه مرخصی زایمان به کار باز می‌گردند، درباره فرزندانشان نگرانی نداشته باشند.»

امین‌زاده با اشاره به برق رسانی به برخی خانه‌های زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) در استان خراسان رضوی گفت:«این پانل‌ها موجب شده هزینه برق خانوار صفر شود و حتی برخی از خانوارها بتوانند برق خود را بفروشند که این موجب کسب درآمد برای آنها شده است.» او افزود: «درصدد هستیم برق‌رسانی از طریق پانل‌های خورشیدی را در استان سیستان و بلوچستان که 300روز آفتاب دارند، راه‌اندازی کنیم. نصب این پانل‌ها هزینه دارد و سلول‌های خورشیدی را باید از خارج وارد کنیم، در صورتی که مهندسان ایرانی همت کنند می‌توانیم این سلول‌ها را در داخل کشور تولید کنیم.»


جامعه افراط و تفریط را بر نمی‌تابد

در ادامه این همایش سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «پرکارترین نیروهای کار در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بطور معمول زنان هستند. متاسفانه در سال‌های نخست انقلاب تلاش می‌کردند مردان و زنان را در محیط کار جدا کنند که این امر به جایی نرسید.» او افزود: «هر چند هنوز هم این تفکر در برخی از افراد دیده می‌شود، اما به راستی جامعه ایران دیگر افراط و تفریط را بر نمی‌تابد. در دنیای امروز که عصر ارتباطات و اطلاعات است این موضوع می‌تواند برای زنان بسیار مفید باشد.»

نماینده تهران با تاکید بر اهمیت نقش خانواده، گفت:«تردیدی نیست بدون خانواده جامعه نمی‌تواند به توسعه برسد.» او ادامه داد:«تساوی حقوق زنان با مردان در برابر کار یکسان در بنگاه‌های اقتصادی حق زنان است. اشتغال و کسب درآمد حق هر زنی است و اسلام هم در ابتدا با پول حضرت خدیجه توسعه یافت و این از افتخارات دین اسلام است.» او افزود:«باید قوانین حمایتی از زنان شکل بگیرد تا حضور زنان پررنگ‌تر شود. زنان ضد خشونت هستند و حضورشان نه تنها در خانواده بلکه در سازمان‌های اداری موجب تلطیف و پرهیز از خشونت می‌شود.»


تنها 2 درصد

استان سیستان و بلوچستان، استانی است که گهگاه اخباری امیدبخش از حضور زنانش در مناصب اجرایی به گوش می‌رسد. دی ماه امسال، نیره پورملایی به عنوان نخستین مدیرکل زن حفاظت محیط زیست کشور به سمت مدیرکلی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان منصوب شد. پیش از این نیز استاندار دولت یازدهم در این استان، یک نفر از بانوان بومی سیستان و بلوچستان را به عنوان معاون استاندار و 2 نفر دیگر را به عنوان فرمانداران شهرستان‌های هامون و قصرقند منصوب کرده بود. عصمت

سعیدی‌مهر نیز در ماه جاری، به عنوان نخستین بخشدار زن بخش مرکزی زاهدان منصوب شد.

تا چندی پیش زهرا اربابی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان به معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور رسید. دوشنبه همین هفته نیز وزیر کشور سکینه اشرافی را جایگزین او کرد. سیستان و بلوچستان دیروز میزبان همایشی برای زنان بود. فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر و مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور در حاشیه گردهمایی سراسری بانوان سیستان و بلوچستان در زاهدان گفت: «سیستان و بلوچستان بیشترین مدیران زن در پست‌های مختلف را دارد که این نشانگر توجه مسوولان استانی به ‌نقش‌آفرینی بانوان است.» او افزود: «بر اساس آمارهای کلی تنها 2 درصد پست‌های مدیریتی کشور در اختیار بانوان است.»

مشاور وزیر کشور گفت:«آسیب‌های اجتماعی متنوعی در کشور وجود دارد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به بانوان مربوط می‌شود.» او افزود: «وزارت کشور با کمک سایر دستگاه‌ها و از طریق شورای اجتماعی کشور که دبیرخانه آن در این وزارتخانه قرار دارد بیش از یک سال است که طرح ضربتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را دنبال کرده است که امیدواریم نتایج و آثار این تلاش‌ها منجر به بهبود وضعیت اجتماعی بانوان شود.»

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: «حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و خانوادگی با اعتقادات دینی، بومی و مذهبی ما همخوانی دارد و هیچ مشکلی در خصوص سهم و حق زنان در توسعه و نقش‌آفرینی در جامعه وجود ندارد.»

فرهمندپور پس از این همایش در کارگاه آموزشی توان افزایی زنان مدیر و مسوول سیستان و بلوچستان حاضر شد. او در این کارگاه گفت:«بانوان با باور و اعتماد به توانمندی‌های خود باید برای پیشرفت جامعه تلاش کنند. نظام جمهوری اسلامی ظرفیت‌های بی‌نظیری را برای جامعه زنان فراهم کرده به طوری که وضعیت زنان نسل امروز با زنان دو نسل قبل قابل مقایسه نیست.» او ادامه داد:«با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که در رابطه با ارتقای نقش زنان بعد از انقلاب صورت گرفته هنوز هم در این زمینه نیازمند تلاش بیشتر هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر