رعایت4 الزام برای تحریک تقاضا

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۴۸۸

گروه تشکل‌ها|

اواخر آذرماه بود که تشکل‌هایی همچون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برای حمایت از تولیدکالاهای ایرانی کمپینی را از یلدا تا نوروز تشکیل دادند. هدف از تشکیل این کمپین افزایش میزان اشتغال، حمایت از زنان کارآفرین و صنعتگر و همچنین حمایت از دیگر صنعتگران ایرانی است. با توجه به اینکه سه ماه از تشکیل این کمپین می‌گذرد اما برخی مصرف‌کنندگان ایرانی هنوز بر خرید کالاهای خارجی چینی یا ترکیه‌یی پافشاری دارند. توجه صنعتگران خارجی به سلایق بازار 80 میلیون نفری ایران، تنوع در اجناس تولیدی و همچنین تمرکز به مقوله کیفیت مطلوب در اجناس خارجی از جمله دلایلی است که مصرف‌کنندگان ایرانی به خرید کالاهای خارجی پافشاری و اشتیاق دارند. درحالی تشکل‌های وابسته دولتی و غیر دولتی حمایت از صنعتگران داخلی را در اولین وهله اقدام‌های خود درنظر گرفته‌اند که در این بازه زمانی باتوجه به سیاست‌های دولتمردان در حوزه واردات، صنعتگران کشور معتقد هستند که در حوزه تولید دیگر نه اشتغال بلکه ثروت مولد وجود نخواهد داشت. درباره تغییر رفتار و نگاه مردم برای مصرف کالاهای ایرانی به سراغ سولماز علیپور، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تبریز رفتیم. وی درباره تغییر نگاه مردم و خرید کالاهای ایرانی معتقد است که رسانه‌ها باید فعالیتشان را در راستای تبلیغ کالاهای ایرانی افزایش دهند و از سوی دیگر تولیدکننده ایرانی نیز برای رونق در اشتغالزایی و فضای کسب و کار باید به رعایت 4 مقوله یعنی «افزایش کیفیت» و «توجه به سلایق مصرف‌کنندگان»، «طراحی» و «بسته‌بندی» توجه ویژه‌یی از خود نشان دهد. در ادامه ماحصل گفت‌وگوی ما را با این فعال تشکلی می‌خوانید:


اواخر آذرماه کمپینی تحت عنوان از یلدا تا نوروز برای حمایت از کالاهای تولیدی از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران شکل گرفت. اساسا تشکیل کمپین برای حمایت از کالاهای تولیدی چه نقشی را می‌تواند برای تشویق و خرید کالاهای تولیدی داخلی از سوی ایرانی‌ها به همراه داشته باشد؟

کمپین‌ها در دنیای امپراتوری رسانه‌یی به جهت ابزارهایی که در اختیار دارند، می‌توانند اهداف گروه‌ها و تشکل‌ها را که با هدف مشخص فعالیت می‌کنند را به نتیجه برسانند. همان‌طور که در سوال هم اشاره کردید، کمپینی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی از سوی تشکل‌های خانه‌ صنعت ایران ایجاد شده است که این کمپین می‌تواند جامع آماری بالایی را برای حمایت از کالاهای تولیدی تشویق و ترغیب کند. در حقیقت کمپین اجتماع مردمی با هدف مشخص در کنار همدیگر است؛ بنابراین کمپین‌هایی که در راستای حمایت از کالاهای تولیدی ایجاد می‌شوند، می‌توانند در تحقیق اهداف حمایت از مصرف کالای داخلی موثر باشند. از طرفی بانوان به عنوان قشر فرهیخته جامعه و نقش اصلی در مدیریت خانه و خانواده می‌توانند در پیشبرد اهداف کمپین بسیار مفید واقع شوند. از این جهت بانوی ایرانی به لحاظ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که محور اصلی روی تولید داخلی متمرکز است مصرف کالای داخلی را به فرهنگ خانه، ‌خانواده و نهایتا جامعه تبدیل می‌کند و تمرکز روی این قشر بدون شک پاسخ مثبت برای رونق بازار مصرف کالای داخلی خواهد داشت.

باتوجه به رکود حاکم در بخش اقتصاد کشور صنعتگران دیگر امیدی برای بازگشت رونق به بازار و حوزه تولید را ندارند، در این میان نقش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تشویق آحاد ملت خصوصا بانوان در خرید کالاهای ساخت ایران چیست؟

مقوله کیفیت جز مواردی است که باید صنعتگران ایرانی به آن توجه ویژه و راهبردی داشته باشند. در حقیقت تولیدکنندگان ابتدا باید کیفیت کالا را افزایش بدهد و از طرفی توجه به سلایق مصرف‌کننده را نیز مدنظر قرار دهد. به عبارت دیگر در بازار 80 میلیون نفری توجه به سلایق بسیار حایز اهمیت است که متاسفانه در این بازه زمانی تولیدکنندگان ایرانی به این دو مقوله یعنی افزایش کیفیت و توجه به سلایق مصرف‌کنندگان توجهی ندارند. علاوه بر اینها تولیدکنندگان ما در بخش‌هایی همچون طراحی و بسته‌بندی توجه خاصی ندارند، یعنی رعایت و توجه صنعتگران ایرانی در حوزه بسته‌بندی و طراحی به ندرت دیده شده است. بنابراین رعایت نکاتی همچون طراحی، بسته بندی، کیفیت و توجه به نیاز مشتری از جمله موضوعاتی است که صنعتگران ایرانی باید در وهله اول آن را حایز اهمیت قرار دهند.

حال برای توجه بیشتر به حوزه طراحی، بسته‌بندی، کیفیت و توجه به نیاز مشتری صنعتگران باید چه اقدام راهبردی را در حوزه کاری خود رعایت و انجام دهند؟

در این میان لازم است، مدیران واحدهای تولیدی با برگزاری تورهای صنعتی و دعوت از بانوان جهت حضور در کارخانجات و آشنایی با فرآیند تولید در فرهنگ‌سازی مصرف و حمایت از کالاهای داخلی موثر واقع شود. درحقیقت ما باید اهداف کمپین را برای حمایت از کالاهای تولیدی و توجه به این مقوله‌های مهم مشخص و به ارائه برنامه‌های راهبردی اقدام کنیم. به‌واقع این امر یعنی مشخص کردن برنامه‌های راهبردی قطعا در کمپین بانوان حمایت از کالای داخلی در یک برنامه‌یی هماهنگ و هم ردیف موجب افق دید مشترک قرار خواهد گرفت.

در بخشی از این کمپین بانوان به عنوان مخاطبان اصلی یاد شده‌اند. اهمیت مخاطب قرار دادن بانوان در کمپین حمایت بانوی ایرانی از کالای ایرانی چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردم بانوی ایرانی به لحاظ فرهنگ و جایگاه زن در جامعه نقش فعالی در مدیریت خانه و خانواده دارد، از طرفی نصف جمعیت جامعه را این قشر تشکیل می‌دهد. پس حضور زنان برای تشویق از کالاهای مصرفی ایرانی و حمایت از صنعتگران داخلی یک پتانسیل بسیار قوی برای موفقیت کمپین‌ها به شمار می‌رود؛ ‌چراکه عمده خریدها و مصرف برعهده بانوان خانه است، از این‌رو نقش زنان برای حمایت از صنعتگران داخلی و ایرانی می‌تواند از این جهت دارای اهمیت باشد. از سوی دیگر مولفه‌هایی از جمله پوشاک، خوراک و ملزومات زندگی و مصارف فرزندان بیشتر از طریق خانم‌ها در خانواده مدیریت می‌شود، از طرفی هم کشور ما در این رشته‌های صنعتی تولیدات قابل انکاری دارند که در صورت ایجاد فرهنگ مصرف تحقق این امر به موضوع حتمی و قطعی سوق پیدا می‌کند، بنابراین امیدواریم با کاهش هزینه‌های سربار برای صنعتگران کشورمان و توجه دولتمردان به نیاز صنعتگران کشور تولیدکنندگان هم به سلایق بازار 80میلیون نفری توجه کنند. درحقیقت این امید می‌رود که صنعتگران باتوجه به سلایق بانوان کشور کالاهای مختلف را تولید و روانه بازار کند؛ چراکه نقش زنان در خرید کالاهای مصرفی بسیار مهم و حیاتی است و از سوی دیگر بانوان جامعه آماری بالایی را در کشور تشکیل می‌دهند که در بازه زمانی امروز نمی‌توان حضور و نقش این افراد را در حوزه کسب و کار و افزایش اشتغالزایی نادیده گرفت.

این روزها یکی از موضوعات مهم در بخش کلان کشور مقوله اشتغالزایی است. حمایت از تولید داخلی در زمینه اشتغالزایی و سرنوشت فرزندان آینده ایران زمین چه تاثیری دارد؟

همان‌طور که اشاره شد مقوله اشتغالزایی یکی از چالش‌هایی است که در این بازه زمانی آسیب‌هایی را برای کشورمان به دنبال داشته است. بنابراین در وهله اول برای افزایش اشتغالزایی باید از تولیدکنندگان ایرانی حمایت شود. در واقع ما نباید برای خارجی‌ها کار کنیم یا با خرید کالاها از صنعتگران خارجی حمایت کنیم. درحقیقت اگر چرخ تولید بچرخد، چرخ زندگی مردم، زنان و مردان ما هم خواهد چرخید. بنابراین علاوه بر حمایت مردم از کارآفرینان و حوزه صنعت کشور باید به کمک رسانه‌ها خرید کالای ایرانی را فرهنگ‌سازی کنیم. درواقع با حضور رسانه‌ها در زمینه حمایت از کسب و کارهای ایرانی باید به مردم به خصوص فرزندان آموزش داده شود که اگر سعی کنیم از تولیدات ملی استفاده کنیم کشورمان و مردمانمان در رفاه بیشتری خواهند بود و چرخه اقتصادی کشور می‌تواند بهتر از این اداره شود.

برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌کنید؟

کمپین اتحادیه کفش تبریز برای فروش کالای داخلی یک الگوی خوبی برای ایجاد سایر کمپین‌هاست. بنابراین اگر ما کمپینی را برای حمایت از تولید تشکیل می‌دهیم باید تجهیزات آن را از تمام ظرفیت‌ها که در بالا نیز به آنها اشاره شد در این امر به‌کار برده و استفاده کنیم. برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی ابزارهای مختلفی از جمله رسانه‌ها، فضای مجازی، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، خوشه‌ها و نهایتا قاطبه مردم و گروه‌های اجتماعی مردم‌نهاد استفاده شود؛ چرا که هر ابزاری تاثیرات خاص خود را دارد و در همین راستا بهتر است از همه ابزارها برای رساندن هدف به حداکثرها استفاده شود.

در رابطه با تغییر رفتار و نگاه مردم برای مصرف کالاهای ایرانی چه باید کرد؟

باید اعتماد ایجاد شود، اعتماد مردم نباید نسبت به کالای ایرانی و دولت و حتی حاکمیت خدشه ببیند. همچنان باید غیرت ایرانی و وطن‌دوستی آن به عنوان یک ارزش انسانی و اجتماعی تلقی شود و نهادهای مرتبط باید در ایجاد این اعتماد و تثبیت آن دست به‌کار شوند، فرهنگ ایرانی آغشته از وطن‌دوستی و وطن‌پرستی است و اگر این مولفه تقویت شود، زمینه خوبی برای مصرف کالای داخلی فراهم خواهد شد. از طرفی باید جلو قاچاق به‌طور جدی گرفته شود و قیمت تمام شده محصولات نیز با مدیریت درست تولید کاهش پیدا کند تا مصرف‌کننده بتواند به‌راحتی آن کالا را در سبد مصرفی خود قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر