تریبون وزیر

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۹۸

نیاز به سرمایه خارجی برای تکمیل پروژه‌های فاضلاب

پاون| حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام با اشاره به تکیه بر توانمندی داخلی در سال‌های پس از جنگ تحمیلی تا امروز، گفت: پس از جنگ تحمیلی برنامه‌ریزی هوشمندانه‌یی برای خودکفایی صنایع مختلف ازجمله صنعت آب و برق انجام شد و این امر باعث شد تا عمده نیازهای کشور با تکیه بر توانمندی داخلی تامین شود. وی افزود: بحث درون‌زایی یکی از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی است اما باید توجه داشت که تحقق این اصل بدون کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی امکانپذیر نخواهد شد. وی تصریح کرد: کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری تنها با استفاده از تجربیات و دانش روز جهانی در صنعت امکانپذیر است، بنابراین ما راهی جز توسعه و گسترش تعاملات جهانی برای تحقق این امر نداریم. چیت‌چیان تاکید کرد: مجهز شدن به دانش ساخت توربین‌های کلاس F که باعث افزایش راندمان نیروگاه‌ها تا سطح ۵۸ درصد می‌شود، زمانی قابل تحقق است که این تعاملات را گسترش داد. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برجام امکان و فرصت انتقال فناوری و ارتقای بهره‌وری در کشور را فراهم کرده است. وی ادامه داد: ما هم‌اکنون در صنعت آب و برق ظرفیت تولید تجهیزات را در سطح بالایی داریم اما اگر نتوانیم زمینه صدور این توانایی را به سایر کشورها فراهم کنیم و از طریق آن برای کشور ارزآوری داشته باشیم، بخش زیادی از این توانایی هدر می‌رود. وزیر نیرو گفت: توانایی صدور کالا، تجهیزات و تکنولوژی باعث ایجاد یک اقتصاد رقابت‌پذیر می‌شود و اگر برجام نبود شاید امیدی به حرکت به سمت این هدف هم نبود. چیت‌چیان با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۲ درصد از شهرهای کشور به سیستم فاضلاب مجهز هستند و برای رساندن این عدد به ۱۰۰درصد نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری هستیم که زمینه داخلی آن فعلا امکانپذیر نیست. وی ادامه داد: تنها برای ساماندهی طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که تنها با جذب فاینانس یا سرمایه‌گذاری خارجی امکان اجرای آنها وجود دارد. وی در پایان گفت: چیدن میوه برجام در صنعت آب و برق، نیازمند ساماندهی اقتصاد آب و برق، شفافیت در صدور تضامین مالی و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است.


علاقه ایران به بازار نفت آفریقای‌جنوبی

ایسنا| وزیر نفت از علاقه‌مندی ایران برای حضور در بازارهای جدید نفت خام مانند آفریقای‌جنوبی خبر داد. بیژن زنگنه عصر روز شنبه (١٤ اسفندماه) پس از دیدار با تینا جومت پترسون، در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت، سفر وزیر انرژی آفریقای‌جنوبی به تهران را مقدمه سفر آقای دکتر روحانی به این کشور آفریقایی برشمرد و گفت: فروش نفت خام و فرآورده‎های نفتی و مذاکره برای سرمایه‎گذاری شرکت‎های آفریقای جنوبی در ایران، دو محور اصلی مذاکرات امروز بودند که برای ادامه مذاکرات کارشناسی در این باره دو کارگروه تشکیل شد. وی با اشاره به علاقه‎مندی آفریقای‌جنوبی برای خرید نفت خام و فرآورده‎های نفتی از ایران و سرمایه‌گذاری آنها در زمینه تولید گاز طبیعی به مایع یا نفت گاز (جی‎تی‎ال GTL) و همچنین اعلام آمادگی ایران برای همکاری، گفت: قرار است یک‌شنبه، ١٥ اسفندماه مذاکرات انجام شود و امیدواریم که در این ٢ بخش اصلی مذاکرات نتایج خوبی داشته باشد. وزیر نفت ادامه داد: موضوعی که در صورت وجود اراده در پرتوریا می‌تواند زودتر از موارد دیگر به نتیجه برسد، فروش محموله‎های نفت خام و فرآورده‎های نفتی است، زیرا آفریقای جنوبی همه نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند. زنگنه درباره مقدار تقاضای آفریقای‌جنوبی برای خرید نفت خام از ایران گفت: آنها باید مقدار نیاز خود را مشخص کنند و به نظر می‎رسد روزانه بیش از ١٠٠هزار بشکه نفت خام نیاز دارند. وی با بیان اینکه قرار است مسوولان شرکت دولتی نفت آفریقای‌جنوبی (پترو اس ای) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران فردا مذاکره کنند، گفت: آفریقای جنوبی فناوری جی‎تی‎ال را در اختیار دارد و در سال‎های گذشته هم در این باره با آنها مذاکراتی داشته‎ایم اما به دلیل نبود تفاهم بر سر قیمت فروش گاز نتوانستیم به نتیجه برسیم اما در صورت تفاهم بر سر قیمت ما علاقه‎مند به همکاری با آنها هستیم. وزیر نفت افزود: در صورت وجود دورنمایی مطلوب برای سرمایه‌گذاری شرکت دولتی نفت آفریقای‌جنوبی در بخش جی‎تی‎ال که گفته‌ایم امکان شریک شدن شرکت‎های ایرانی با آنها هم وجود دارد، گاز مورد نیاز را براساس قیمتی که تفاهم کنیم، تامین خواهیم کرد.

زنگنه درباره اجرای طرح‎های پالایشی در آفریقای‌جنوبی گفت: ما برای احداث طرح‎های جدید در خارج از ایران در شرایط سرمایه‎گذاری نیستیم زیرا ایران کشوری سرمایه‌پذیر است، اما آماده بررسی خرید بخشی از سهام پالایشگاه‎های موجود با هدف تضمین صادرات دراز مدت نفت آماده هستیم و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر