تمجید از عملکرد وزارت نفت در پسابرجام

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۹۶

«من اینجا شهادت می‌دهم یکی از بهترین وزارتخانه‌هایی که از فرصت برجام بهترین استفاده را کرد و توانست خود را به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگرداند، وزارت نفت بود. من همین‌جا از وزیر نفت و بقیه همکاران در این وزارتخانه تشکر می‌کنم. » این جملات بخشی از صحبت‌های روز گذشته عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در حضور 3 نفر از معاونان وزارت نفت است.

معاون وزیر امور خارجه، روز گذشته به عنوان نخستین سخنران پنل نخست بررسی برجام در نفت اظهار کرد: «در فضای برجام یکی از حوزه‌هایی که خستگی ما را درآورد، نفت و گاز بود. کاری که برجام باید انجام می‌داد، این بود که موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد و در همه حوزه‌هایی که برجام قرار بود مانعی بردارد، موانع برداشته شد.» او در ادامه صحبت‌هایش به تمجید از عملکرد وزارت نفت پرداخته و افزایش همگام تولید و صادرات و بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته در دوران تحریم را «شاهکار» خواند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت اما پای ترامپ نیز به صحبت‌های دیروز عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی باز شد. او در این زمینه گفت: « در حال حاضر ترامپ در حال ارزیابی برجام است. این ارزیابی بیشتر از آخر اردیبهشت‌ماه نمی‌تواند طول بکشد و باید 19مه ‌برجام تعیین‌تکلیف شود تا آن زمان مشخص می‌شود، سیاست دولت جدید امریکا چیست» عراقچی در ادامه عنوان کرد: « اگر برجام نبود، ترامپ علیه ایران اجماع بین‌المللی تشکیل می‌داد. در حالی که در شرایط کنونی اجماع علیه ترامپ است لذا چاره‌یی جز تمدید برجام ندارد مگر اینکه سیاست‌هایش به گونه‌یی باشد که بخواهد ما از برجام خارج شویم. » وی یادآور شد: در هر صورت نشانه‌ها حاکی از آن است که برجام ادامه پیدا می‌کند.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: «اگر ترامپ بخواهد برجام را پاره کند هزینه‌های آن به خودش تحمیل می‌شود بنا بر این در این شرایط ما نیز باید هوشمندانه و هنرمندانه حرکت کنیم که هزینه‌ها شامل حال ما نشود.»

در راستای همین صحبت‌ها و اهمیت انتهای اردیبهشت ماه برای برجام، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزارت نفت نیز دیروز اطمینان داد که با توجه به صحبت‌های فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه اطمینان‌بخشی امریکا به پایبند بودن به برجام، حوزه نفت و گاز دچار مشکلی نشده و 25 تفاهمنامه و چند چارچوب قراردادی که در این مدت در نفت منعقد شده‌اند همه در خردادماه به «قرارداد» تبدیل خواهد شد. معاون بین‌الملل وزیر نفت با بیان اینکه در فضای ایجاد شده پس از برجام، صادرات نفت ایران دوبرابر شد، گفت: درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی در سال 95 حدود 34میلیارد دلار بوده است. زمانی‌نیا اضافه کرد: ارزش تفاهمنامه‌های امضا شده که مذاکرات مربوط به آنها جریان دارد در صورت تبدیل به قرارداد، 80 تا 85 میلیارد دلار خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر