تامین مالی پروژه‌های مشترک از محل اعتبارات بانک مرکزی فرانسه

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۸۸

طی دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با همتای فرانسوی خود، طرفین درخصوص سازوکار حمایت دولت و بانک مرکزی فرانسه از شرکت‌های فرانسوی طرف قرارداد با شرکت‌های ایرانی و تامین اعتبار پروژه‌ها از محل اعتبارات بانک مرکزی این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش(شادا) علی طیب‌نیا پس از خاتمه دیدار با «میشل ساپن» طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از زمان سفر آقای روحانی به فرانسه تا امروز شاهد تحولات زیادی در روابط اقتصادی دو کشور بوده‌ایم و هر دو دولت مایلند به صورت جدی همکاری‌های اقتصادی گسترش پیدا کند و به سطح روابط پیش از تحریم‌ها و بسیار فراتر از آن برسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون و در فضای پس از برجام شرایط بسیار مناسبی هم در زمینه تجارت و هم در زمینه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور به وجود آمده است، گفت: ما در دیدار امروز در مورد چگونگی توسعه روابط فیمابین صحبت کرده و سعی کردیم برخی محدودیت‌ها و موانع موجود را شناسایی کنیم. وزیر اقتصاد یکی از این محدودیت‌ها را «روابط بین بانکی دو کشور» خواند و گفت: خوشبختانه طی مدتی کوتاه، ما قدم‌های خوبی را در این ارتباط برداشتیم و امروز دو بانک ایرانی مستقر در فرانسه (بانک‌های ملی و تجارت) روابط کارگزاری خودشان را با بانک‌های فرانسوی برقرار کرده و می‌توانند از فرصت روابط بین بانکی استفاده کنند.

وزیر اقتصاد افزود: امروز ما یک قدم از جلسات پیشین با دولت فرانسه جلوتر هستیم؛ یعنی روابط بین بانکی برقرار شده و صحبت ما درخصوص احیا و تقویت روابط بانک‌های مرکزی دو کشور با هم بود و در همین ارتباط نیز طرف فرانسوی به نمایندگی از سوی بانک مرکزی فرانسه، رییس کل بانک مرکزی کشورمان را جهت دیدار و گفت‌وگوی مستقیم در این ارتباط به فرانسه دعوت کرد. وی ادامه داد: ما امروز همچنین درخصوص اقدامات انجام گرفته و قدم‌های موثری که درخصوص اصلاح نظام بانکی و استقرار ضوابط و استانداردهای مبارزه با پولشویی در کشورمان برداشته‌ایم و عملا جمهوری اسلامی را به کشوری پیشتاز در منطقه از این لحاظ تبدیل کرده است با طرف فرانسوی صحبت کردیم و گفتیم که انتظار داریم براساس اقدامات انجام گرفته تاکنون در ژوئن سال جاری با همکاری فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از لیست کشورهای غیرهمکار fatf به طور دایم خارج شویم.

این گزارش حاکی است «میشل ساپن» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز طی سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: اعتماد کافی بین دو کشور ایران و فرانسه وجود دارد و این اعتماد و علاقه نزد بسیاری از شرکت‌های فرانسوی هم برای همکاری‌های مشترک وجود دارد و به نظر من باید تمام کارگزاران بانکی بتوانند با اعتماد کامل با هم همکاری داشته باشند. وی تصریح کرد: ما هم در این جهت تلاش می‌کنیم که اطمینان و همکاری لازم بین بانک‌های مرکزی دو کشور در جهت منافع هر دو طرف به وجود بیاید که به اعتقاد من، خوب هم پیش رفته‌ایم و مسائل در مسیر خوبی درحال حرکت است.

ساپن با اشاره به تردیدهای برخی بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران به دلیل نگرانی از تحریم‌های پیش از امضای برجام گفت: من برای جلب اعتماد این بانک‌ها برای همکاری با بانک‌های ایرانی تلاش می‌کنم و مطمئنم که می‌توانم این اعتماد را ایجاد کنم. وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه درخصوص سازوکارهای مورد بحث در جلسه برای اعطای اعتبار برای حمایت از پروژه‌های مشترک اظهار کرد: ما ابزارهای جدیدی در این ارتباط به ‌کار خواهیم گرفت که یکی از آنها «اعتبار خزانه‌داری» است که قرار است از طرف بانک‌های فرانسه به شرکت‌های دارای شریک ایرانی داده شود تا بتوانند همکاری‌های خود را توسعه دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر