تورم ایران در باشگاه «تک رقمی‌ها» می‌ماند

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۷۲

امسال درخشان‌ترین سال در صنعت نفت و گاز است

گروه بنگاه‌ها

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، بعد از تشکیل کابینه تدبیر و امید و بازگشت قطار مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مسیر تصمیم‌سازی‌های معقولانه، نیمه دوم سال 95 و سال96 را موعد به بار نشستن برنامه‌های میان مدت دولت یازدهم پیش‌بینی می‌کردند. تحلیلی که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است و دامنه وسیعی از پروژه‌های صنعتی، عمرانی و خدماتی با حضور چهره‌های ارشد کابینه در استان‌های مختلف در مسیر عملیاتی شدن قرار می‌گیرند. این‌بار نوبت معاون اول رییس‌جمهور بود که در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی راهی استان کهگیلویه و بویراحمد شود تا روند اجرای برنامه‌ریزی‌های تدوین شده را از نزدیک و به صورت میدانی زیرنظر داشته باشد. جهانگیری در جریان این سفر اظهارنظرهای مهمی داشت که می‌توان آنها را راهبرد اقتصادی دولت ارزیابی کرد؛ معاون اول رییس‌جمهور از باقی ماندن اقتصاد ایران در باشگاه «تورم‌های تک رقمی» خبر داد و از برنامه‌های دولت برای جذب بیشتر سرمایه‌های خارجی سخن گفت. حضور در جلسه شورای اداری با رویکرد اقتصاد مقاومتی استان، بهره‌برداری از کارخانه سیمان خاکستری ۳۳۰۰ تنی «مارگون»، بازدید از شرکت طبیعت زنده سینره، بازدید از قطعه دوم محور پاتاوه به دهدشت و... بخشی از برنامه‌های سفر یک روزه جهانگیری به یاسوج را تشکیل می‌داد.


جذب سرمایه‌گذار لبنانی

یکی از برنامه‌های دولت یازدهم، جذب سرمایه‌های خارجی برای توسعه اقتصادی استان‌ها است که نشانه‌های میدانی نشان از توفیق نسبی دولت در این بخش دارد. یکی از پروژه‌هایی که با حمایت سرمایه‌گذار لبنانی در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته کارخانه سیمان آرگون است که جهانگیری دیروز در جریان برنامه‌های سفر یک‌روزه خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، این کارخانه را افتتاح و به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

معاون اول رییس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از این کارخانه ضمن قدردانی از سرمایه‌گذار لبنانی این پروژه اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل مجموعه دستاوردهای کشور خوب و رضایت بخش بوده و اکنون که در پایان سال قرار داریم گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف حاکی از آن است که سال ۹۵ با تکیه بر اقتصاد مقاومتی سالی درخشان برای اقتصاد کشور بوده است. وی با بیان اینکه در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور شاهد تحرک جدی در سال ۹۵ بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: با وجود مسائل و مشکلات اقتصادی نظیر کاهش بهای نفت، اکثر کشورهای نفت خیز ناچار شدند برای اداره امور کشور از ذخایر ارزی خود استفاده کنند اما ایران تنها کشوری بود که توانست در سال های ۹۴ و ۹۵ بدون استفاده از ذخایر ارزی، اقتصاد کشور را به نحو مطلوب اداره کند به گونه‌یی که هیچ تلاطمی در شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور به وجود نیامد و ثبات قابل قبولی در اکثر شاخص‌ها حاکم بود.


تلاش برای مهار تورم

جهانگیری افزود: تورم همچنان روند کاهنده دارد و امروز تورم سالانه به 6.8درصد رسیده است.وی اظهار امیدواری کرد؛ این روند تا پایان سال نیز ادامه پیدا کند تا ایران به جمع کشورهای دارای تورم تک رقمی بپیوندد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای دستیابی به رشد بالای اقتصادی تصریح کرد: در جلسه هفته گذشته هیات وزیران، مرکز آمار ایران در گزارشی از رشد اقتصادی ۹ ماهه سال جاری میزان این رشد را 7.2درصد اعلام کرد.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش رشد اقتصادی در پاییز سال ۹۵ نسبت به پاییز سال ۹۴، 8.9درصد افزایش داشته، ضمن آنکه رشد 7.2درصدی اقتصاد در میان کشورهای منطقه جزو بالاترین‌ها است.

جهانگیری با بیان اینکه در زیربخش‌های اقتصادی نیز شاهد رشد بالای اقتصادی در کشور بوده‌ایم، گفت: رشد بخش کشاورزی 5.7درصد، بخش خدمات 5.4درصد، بخش صنعت 10.5درصد و در مجموع رشد ۹ ماهه بدون احتساب بخش نفت ۵‌درصد بوده است.


احیای واحدهای راکد

معاون اول رییس‌جمهور اظهار داشت: در ابتدای سال دولت متعهد شد برای ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال منابع مالی تامین کند تا بتوانند فعالیت خود را احیا کنند. با تلاش‌های دولت در ۱۱ ماه سپری شده به جای ۷۵۰۰ واحد تولیدی، تسهیلات و منابع بانکی به ۲۲ هزار واحد تولیدی پرداخت شده است.

وی همچنین با اشاره به تعهد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تکمیل ۵۴۰۰ واحد تولیدی نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰‌درصد در سال جاری افزود: تاکنون حدود ۵ هزار واحد تکمیل شده‌اند که امیدوارم تا پایان سال میزان باقی‌مانده این هدف نیز تحقق یابد.

جهانگیری تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای ۳۳ طرح مهم صنعتی در سطح کشور را یادآور شد و گفت: خوشبختانه این طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون اول رییس‌جمهور سال جاری را یکی از درخشان‌ترین سال‌ها در صنعت نفت و گاز کشور توصیف کرد و اظهار داشت: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد برگزاری جشن بزرگی برای راه‌اندازی چند فاز پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری حدود ۲۰ میلیارد دلار باشیم.

جهانگیری همچنین با یادآوری اینکه در سال جاری برای نخستین‌بار در بخش کشاورزی به خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های دولت در سال جاری این است که گندم مازاد بر نیاز کشور را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال جاری 11.5میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است گفت: این اقدام دولت گامی در جهت کمک به زندگی و معیشت کشاورزان بوده و ممکن است برخی افراد بگویند که اگر به جای تولید، واردات می‌کردیم هزینه کمتری پرداخت می‌شد اما سیاست دولت این بود که به زندگی کشاورزان که در سال‌های گذشته به دلیل رکود دچار آسیب شده بود، کمک کند و کشاورزان بتوانند از دسترنج خود به درآمد قابل قبولی برسند.


ثبات اقتصادی ایران

جهانگیری ادامه داد: در سال ۹۲ پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، به دلیل سوء مدیریت سال‌های گذشته، در یکی از استان‌های کشور میزان ذخیره گندم به سه روز کاهش یافته بود اما خوشبختانه امروز در پرتو اقتصاد مقاومتی امنیت غذایی مردم کشور تامین شده است. وی در ادامه با اشاره به امنیت مناسب کشور و فراهم بودن شرایط برای سرمایه‌گذاران خارجی، گفت: امروز ایران جزیره ثبات منطقه ناامن خاورمیانه است و سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند هستند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. جهانگیری با اشاره به سیاست‌های چند گانه مقامات امریکا برای ممانعت از ورود اتباع برخی کشورها به ایالات‌متحده، گفت: با وجود عدم ثبات در سیاست‌های امریکا، سرمایه‌گذاران احساس امنیت و آرامش برای کار در این کشور نخواهند داشت.

معاون اول رییس‌جمهور استان کهگیلویه‌وبویراحمد را یکی از استان‌های مهم کشور برشمرد و گفت: این استان از جهات مختلف همچون منابع نفت و گاز دارای ظرفیت‌های فراوانی است. وی اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجتمع پتروشیمی یک‌میلیون تنی گچساران در استان کهگیلویه‌وبویراحمد هرچه سریع‌تر تکمیل شود تا متعاقب آن ده‌ها واحد صنعتی دیگر در پایین دست ایجاد شود.


حرکت پرشتاب در بخش سیمان

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به حرکت پرشتاب کشور برای توسعه صنعت سیمان، گفت: در مقاطعی دغدغه کشور این بود که سیمان مورد نیاز برای توسعه کشور را چگونه تامین کنیم اما خوشبختانه امروز ظرفیت تولید سیمان به 82.5میلیون تن رسیده است و در سال ۹۳ با ۲۰ میلیون تن صادرات سیمان، نخستین صادر‌کننده و چهارمین تولید‌کننده سیمان در دنیا بوده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه باید برای سیمان بازارهای جدید پیدا کنیم، گفت: تاکنون بیشترین مصرف سیمان در بخش ساختمان بوده است اما وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده است تا به جای آسفالت از بتن استفاده شود که این کار از هر نظر برای اقتصاد کشور به صرفه است. جهانگیری با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از باندهای فرودگاه مهرآباد در حال احداث با بتن است، گفت: براساس گزارش وزیر راه و شهرسازی، رایزنی‌هایی نیز برای صادرات سیمان به آفریقا انجام شده است.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید همانند سایر بخش‌ها، در بخش ساختمان تحرک ایجاد کنیم و امیدوارم با ایجاد بازارهای جدید برای سیمان، شاهد رونق بخش ساختمان و سایر صنایع مرتبط با ساختمان باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم با بیان اینکه ظرفیت سیمان کشور با افتتاح این کارخانه به 82.5میلیون تن در سال می‌رسد گفت: سیمان ایران جزو بهترین سیمان‌ها است و قطعا می‌تواند یکی از اقلام صادراتی کشور باشد. گفتنی است کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان خاکستری مارگون با سرمایه‌گذاری ۳۲۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث شده و برای ۱۵۰ نفر به‌طور مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر