جراحی قلب باز در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده دنیا

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۶۴

تایمز| دانشمندان مستقر در شتاب‌دهنده بزرگ سرن به روزرسانی بی‌سابقه‌یی در آن انجام دادند. این روزها در شتاب‌دهنده بزرگ سرن (LHC) اتفاقات مهمی در جریان است. آزمایش CMS که یکی از چهار آزمایش اصلی در این شتاب‌دهنده محسوب می‌شود حالا با یک به روزرسانی مهم همراه شده است.

در واقع می‌توان گفت دانشمندان در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده ذره در دنیا که در زیر زمین و در مرز فرانسه و سوییس واقع شده کارهایی را انجام می‌دهند که دسته کمی از یک جراحی قلب باز ندارد! این دانشمندان موفق شدند در روزهای گذشته فرآیند سخت و پیچیده نصب «ردیاب پیکسل» جدید را به اتمام برسانند. به باور دانشمندان، این ردیاب بخش مهمی در سیستم ردیابی ذره مستقر در آزمایش CMS به حساب می‌آید.

اما چرا این به‌روز رسانی تا این حد مهم ارزیابی می‌شود؟ در پاسخ باید گفت با این فرآیند بزرگ، ردیاب مستقر در آزمایش CMS قابلیت آن را پیدا می‌کند که بیش از ۱۲۰ میلیون پیکسل را در ۴۰میلیون فریم در هر ثانیه ثبت کند. در نتیجه در این آزمایش می‌توان ۵۰ تا ۶۰ برخورد پرتونی را ایجاد کرد. این درحالی است که این رقم تاکنون

۲۵ تا ۳۰ بوده است. شتاب‌دهنده LHC شامل حلقه‌یی به بزرگی ۲۷کیلومتر است که در آن انبوهی از مغناطیس‌های ابررسانا نصب شده است تا بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده ذره دنیا شکل گرفته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر