تعرفه پهنای باند زیر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه کاهش می‌یابد

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۶۳

گروه دانش‌و‌فن|

معاون وزیر ارتباطات از تصمیم وزارت ارتباطات برای کاهش نرخ پهنای باند کمتر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه در راستای ارائه به اپراتورهای ارتباطی خبر داد.

علی اصغر عمیدیان، با اشاره به سیاست‌های وزارت ارتباطات برای کاهش نرخ پهنای باند اینترنت در جهت استفاده از ترافیک ارتباطات در داخل کشور اظهار داشت: این تصمیم با هدف افزایش میزان تولید محتوای فضای مجازی در داخل کشور و استفاده از ارتباطات داخلی صورت گرفته است. به نحوی که میزان هزینه‌یی که برای ترافیک ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات پرداخت می‌شود نسبت به ترافیک بین‌الملل متفاوت باشد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: بر این اساس موضوع کاهش نرخ پهنای باند اینترنت در شبکه ملی اطلاعات در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در دست بررسی است. وی افزود: در این راستا در جلسه هفته گذشته این کمیسیون موضوع کاهش نرخ پهنای باند با ظرفیت حداکثر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را مورد بررسی قرار داده و تعیین کردیم.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در جلسه هفته آینده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این کاهش نرخ، نهایی شده و به تصویب کمیسیون می‌رسد. به گفته وی، این کاهش قیمت در نظر گرفته شده برای پهنای باندی است که به اپراتورهای ارتباطی فروخته می‌شود که درصد کاهش آن با توجه به پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت توزیع می‌شود، هزینه انتقال و نرخ مخابرات متفاوت خواهد بود.

پیش از این نیز وزیر ارتباطات به مهر گفته بود امکان کاهش نرخ پهنای باند تا ۲۰ درصد وجود دارد، در همین حال ماه گذشته در راستای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، نرخ دسترسی به این شبکه برای کاربران اینترنت نصف قیمت اینترنت بین‌الملل در نظر گرفته شد.

رییس رگولاتوری همچنین گفت: از فردا اپراتورها سایت‌های داخلی پر ترافیکی را به کاربران اعلام می‌کنند که نسبت به سایت‌های خارجی ۵۰ درصد تخفیف دارند و در مدت ۳ ماه تا اردیبهشت ۹۶ تمامی محتوای داخلی و خارجی در لایه دسترسی تفکیک می‌شود. علی اصغر عمیدیان با تشریح جزئیات تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی اینترنت از فردا 15 اسفند اظهار داشت: با اختیاری که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به وزیر ارتباطات داد، دستورالعمل تفکیک پهنای باند داخلی از خارجی اوایل هفته گذشته امضاء و ابلاغ شد تا روش تفکیک مشخص شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این دستورالعمل مفهوم و تعریف محتوای بومی مشخص شده، گفت: در مرحله اول تمامی اپراتورهای ثابت و سیار ارائه‌دهنده اینترنت موظف شدند سایت‌های دارای ترافیک داخلی را به کاربران اعلام کنند تا هر کاربر که از این سایت‌ها استفاده کرد 50 درصد تخفیف نسبت به قیمت اینترنت بین‌الملل دریافت کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد که یک مرحله تکاملی 3 ماهه است تکلیف ترافیکی که از IXP (مرکز تبادل ترافیک) عبور می‌کند و ترافیکی که از IXP عبور نمی‌کند روشن می‌شود که حتی ممکن است ترافیکی که از IXP گذر نمی‌کند هم داخلی باشد که در این مرحله ظرف 3 ماه و تا اردیبهشت 96 دقیقاً تفکیک ترافیک داخلی از خارجی مشخص می‌شود. عمیدیان تاکید کرد: البته اکنون نیز ترافیک داخلی از خارجی تفکیک شده اما به دلیل اینکه اپراتورها آمادگی فنی در برای تفکیک در سطح دسترسی نداشتند ناچار این کار را مرحله به مرحله برای اجرا آماده می‌کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: اپراتورها برای اجرای این تفکیک مشتاق هستند زیرا می‌خواهند از شرکت ارتباطات زیرساخت تخفیف بگیرند و سپس به مشتریان خود تخفیف بدهند که این دستورالعمل به‌طور روشن فرایند را مشخص کرده است.

عمیدیان در پاسخ به این سوال که در روز 15 اسفند دقیقاً کاربران چه تغییری را در اینترنت خود می‌بینند، گفت: در روز 15 اسفند اپراتورها سایت‌هایی را به عنوان سایت‌های پر ترافیک و دارای محتوای داخلی اعلام می‌کنند. از سمت وزارت ارتباطات نیز تمام ترافیکی که از IXP به سمت اپراتورها می‌رود ترافیک داخلی محسوب می‌شود. کاربران با ابزارهای تست سرعت و تست پهنای باند که روی سایت رگولاتوری قرار دارد می‌توانند سرعت و کیفیت سایت‌های داخلی را بسنجند و اگر در نهایت 50 درصد تخفیف در استفاده از سایت‌های داخلی برای آنها اعمال نشده بود موضوع را به رگولاتوری اعلام کنند و رگولاتوری با اپراتورهای خاطی برخورد می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر