ورزش در میدان جنگ با ایران‌هراسی

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۵۷

روحانی: عده‌ای به هر بهانه‌ای دنبال گسترش ناامیدی هستند

گروه ایران|

«آن دوران دیگر سپری شده که زن فقط آشپزی و بچه‌داری کند.» این عباراتی است که رییس‌جمهور در جلسه تقدیر از قهرمانان ورزشی درباره اهمیت مشارکت زنان در بخش‌های گوناگون جامعه مطرح کرده است؛ صحبت‌هایی که بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر و با استقبال مخاطبان مواجه شد. رویکردی اعتدالی که تلاش می‌کند تا زنان را به عنوان نیمی از ظرفیت جامعه از دایره تنگ و بسته نگاه‌های افراطی جدا و به سمت حضوری تاثیرگذار در بخش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و... سوق دهد. در کنار بحث اهمیت مشارکت زنان، رییس‌جمهوری درباره ارتباط متقابل اقتصاد با ورزش، تعامل سازنده با جهان، نشاط برای اقتصاد و جاذبه برای گردشگری از دیگر موضوعاتی بودند که رییس‌جمهور در این نشست درباره ابعاد و زوایای گوناگون آن صحبت کرد.

بر این اساس قهرمانان و مدال‌آوران مسابقات «المپیک»، «پارالمپیک» و«قهرمانان ورزشی» که از سال 94 جوایز خود را دریافت نکرده بودند، در آخرین هفته‌های سال95 برای دریافت جوایز خود به مراسم تقدیر از قهرمانان در سالن اجلاس سران دعوت شدند تا در دیدار چهره به چهره با رییس‌جمهوری جوایز خود را دریافت کنند. پیش از مراسم تقدیر، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش‌وجوانان گزارشی از عملکرد ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی در سال گذشته ارائه کرد و کیمیا علیزاده نخستین بانوی مدال‌آور ایران در المپیک و سیامند رحمان قهرمان سنگین‌وزن وزنه‌برداری المپیک به نمایندگی از ورزشکاران صحبت‌ها و درخواست‌هایی را خطاب به رییس‌جمهور مطرح کردند.


خروج از نگاه سنتی به زنان

رییس‌جمهوری به عنوان سخنران اصلی مراسم با بیان اینکه آن دوران دیگر سپری شده که زن فقط آشپزی و بچه‌داری کند، گفت: «نمی‌شود وظایف زنان را به درون خانه محدود کرد، اینکه گفته شود خدا، خیابان، جنگل، کوه و دریا را برای مردان آفریده و آشپزخانه سه در چهار را برای زنان آفریده، حرف اشتباهی است. اسلام دینی است که مرد و زن را کنار هم قرار می‌دهد و دارای ارزش مساوی می‌داند.»

روحانی دیروز در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیک، پارالمپیک، ریو ۲۰۱۶ و قهرمانان سال ۱۳۹۴ خاطرنشان کرد: «بانوان و زنان کشورمان در همه صحنه‌های جامعه از جمله راهپیمایی‌ها، عزاداری‌ها، انتخابات، مسابقات جهانی و عرصه مدیریت، حضور فعال و درخشانی دارند و آن دوران سپری شده که زنان فقط درون خانه به بچه‌داری بپردازند، البته آنها هم در جای خود با اهمیت است، اما نمی‌توان وظایف زنان را صرفا به درون خانه منحصر کرد.» رییس‌جمهوری افزود: «اسلام دینی است که مرد و زن را با ارزش‌های مساوی در کنار هم قرار داده است و زنان پرافتخار تاریخ همواره در صحنه‌های اجتماعی درخشیده و بار بزرگ مسوولیت را بر دوش داشتند.» روحانی تصریح کرد: «باید عده‌یی از برخی‌ مسائل و دیدگاه‌های سنتی خارج شوند و اگر خارج نشوند زنان قدرتمند ما آنها را به زور خارج خواهند کرد.»

امید معیار توسعه پایدار

رییس دولت یازدهم توجه به امید و امیدآفرینی در داخل کشور را به عنوان یک معیار مورد تاکید قرار داد و گفت: «متاسفانه عده‌یی هستند که می‌خواهند مردم را به هر بهانه‌یی نسبت به آینده ناامید کنند، بدون تردید ایجاد ناامیدی ضربه و آسیب به حرکت ملی و مایوس کردن جامعه از حرکت و تعالی است اما متاسفانه عده‌یی همواره نیمه خالی یک لیوان آب را می‌بینند و نیمه پر آن را هیچ موقع متذکر نمی‌شوند.»

روحانی با اشاره به لزوم مقایسه بخش ورزش نسبت به گذشته برای ارزیابی آن اظهار داشت: «باید مقایسه کرد که آیا ورزش ما نسبت به ۴ سال پیش پیشرفت داشته یا پس‌رفت کرده است و آیا امروز باشگاه‌های ورزشی، پرشورتر و رغبت جوانان نسبت به ورزش بیشتر و زنگ ورزش در مدارس با اهمیت‌تر شده است؟ اگر این‌گونه باشد، به معنای قرار داشتن در مسیر درستی است و باید به آینده امیدوار باشیم.»

رییس‌جمهوری با بیان اینکه باید امید را در قالب یک بسته و سبد مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: «همان‌طور که پول ملی و ریال در قالب یک سبد ارزی شامل تعداد زیادی ارز خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد، امید را هم باید در قالب یک سبد مورد توجه قرار داد که بخشی از آن مربوط به اقتصاد است و اقتصاد باید درست حرکت کند و مردم نسبت به سود سرمایه و آینده زندگی خود امیدوار باشند و وجود ثبات در مقررات و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به مردم امید می‌دهد و اگر این امید نباشد، هیچ انگیزه‌یی برای کار و تلاش وجود نخواهد داشت. » روحانی تاکید کرد: «یک ملت برای پیشرفت و حرکت نیازمند سبد امید است که این سبد امید، اقتصاد، فرهنگ و هنر را شامل می‌شود. »


نگاه ملی به مسائل

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «موضوعاتی مانند تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، انتخابات سراسری، هنر ایرانی و علم و دانش ایرانیان یک موضوع ملی محسوب می‌شوند و در کنار آن برخی مشکلات در زمینه نارسایی‌های محیط زیست، آب، اقتصاد و معیشت مردم نیز مساله‌یی ملی هستند. »

روحانی افزود: «زمانی که هنر ایرانی، فیلم و موسیقی کشورمان در سطح منطقه‌یی و جهانی می‌درخشد، این جزو سبد امید مردم محسوب می‌شود. زمانی که دیپلماسی کشورمان در سطح جهان حرکت درستی دارد و موفقیت می‌آفریند و توطئه‌ها را می‌شکند و تحریم‌ها را پس می‌زند و در ارتباط با جهان در مسیر تعامل قرار می‌گیرد، این نیز جزو سبد امید ملت‌مان محسوب می‌شود.»

رییس‌جمهوری با بیان اینکه بخشی از سبد امید جامعه سلامت، ورزش و عرصه قهرمانی را شامل می‌شود، گفت: قهرمانان ورزشی، امیدآفرین هستند و در روزهایی ساعت‌ها همه مردم را پای صحنه‌های ورزشی می‌نشانند و همه زنان، مردان، جوانان و نوجوانان را از تمام فکر‌ها و غصه‌ها می‌رهانند.

روحانی با یادآوری سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل گفت: «اقتصاد هم به ورزش ارتباط دارد و بخشی از ورزش شامل اقتصاد ورزشی است و می‌تواند توریسم ورزشی را به همراه داشته باشد و بالاتر از اقتصاد با ایران‌هراسی مقابله کرده و گفت‌وگو و تعامل با جهان را به وجود آورد.»

رییس‌جمهور با تشریح نقش ورزش در توسعه دیپلماسی عمومی خاطرنشان کرد: «در مسابقات جهانی کشتی در کرمانشاه با اقدام و میهمان‌نوازی خود دولت امریکا را شرمنده کردید به کشتی‌گیران امریکایی ویزا داده شد و مردم کرمانشاه نیز میهمان‌نوازی کردند و دنیا هم قضاوت خواهد کرد. این عرصه نشانگر عظمت ایران بود.»



مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر