اخبار

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۳۶

بخش خصوصی زمینه‌ساز گسترش روابط ایران و سریلانکا

رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد، با اشاره به اهمیت گسترش روابط در حوزه نفت و گاز و اینکه بخش خصوصی زمینه‌ساز گسترش روابط میان ایران و سریلانکا شود، گفت: ظرفیت حضور تجار و پیمانکاران ایرانی در زمینه‌های فنی و مهندسی در سریلانکا وجود دارد.

به گزارش خانه ملت، ‌لاریجانی همچنین با تشکر از حضور رییس مجلس سریلانکا در ایران، روابط گذشته بین ایران و سریلانکا در بعد پارلمانی، اقتصادی و رایزنی در صحنه بین‌المللی را بسیار خوب دانست و ادامه داد: همکاری‌های خوبی با سریلانکا در بین‌المجالس آسیایی داشته‌ایم. از آنجا که هر دو کشور جزو کشورهای غیرمتعهد هستند، همکاری‌ها نزدیک بود همچنین در بعد اقتصادی زمینه‌های خوبی برای رشد هر دو طرف وجود دارد.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای صورت گرفته با رییس مجلس نمایندگان سریلانکا اظهار کرد: بخش مهمی از مذاکرات درخصوص توسعه اقتصادی و افزایش همکاری‌ها بود که پیشنهادات خوبی نیز مطرح شد لذا لازم است زمینه‌های فعال شدن این بخش با حضور بخش خصوصی صورت گیرد. لاریجانی افزود: از طرفی هم ظرفیت حضور پیمانکاران ایران در زمینه‌های فنی و مهندسی وجود دارد و هم تجار ایرانی می‌توانند در حوزه واردات و صادرات با سریلانکا فعال باشند از طرفی خرسندیم که رییس مجلس نمایندگان سریلانکا درباره زمینه همکاری‌های توریستی صحبت‌هایی داشت و برای حل مسائل بانکی موجود در این خصوص راه‌حل‌هایی ارائه کرد.

رییس قوه مقننه در پایان ابراز امیدواری کرد: اطمینان دارم سفر ایشان برای گسترش زمینه‌های همکاری به خصوص در حوزه نفت و گاز بسیار مهم است و امیدوارم سفر موفقی باشد.


یافتن راه‌حل برای بازپرداخت بدهی سریلانکا به ایران

رییس مجلس نمایندگان سریلانکا نیز در ادامه این نشست خبری با ابراز خرسندی از ورود به ایران که زمینه را برای گسترش همکاری‌ها فراهم کرد، گفت: تاریخچه روابط میان ایران و سریلانکا به بیش از 200سال می‌رسد و تبادل تجاری میان دو کشور بسیار زیاد بود.

کارو جایاسوریا در ادامه با اشاره به وضعیت روابط با ایران در زمان تحریم عنوان کرد: متاسفانه تحریم‌ها باعث شد نتوانیم نفت خام از ایران وارد و همچنین چای سریلانکا را به ایران صادر کنیم. وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های مثبت میان دو کشور در چارچوب اتحادیه بین‌المجالس آسیایی اذعان کرد: ما به عنوان کشورهای عضو در عدم تعهد همکاری‌های خوبی داشتیم و در کنفرانس تهران در آن زمان با هیاتی پارلمانی به این کشور سفر کردیم که زمینه برای تقویت روابط دوجانبه و برخی مسائل به خصوص پرداخت بدهی‌های ما به ایران فراهم شد. کارو جایاسوریا همچنین با ابراز امیدواری از یافتن راه‌حلی برای بازپرداخت بدهی این کشور به جمهوری اسلامی عنوان کرد: من به عنوان نماینده حاکمیت جدید این کشور هستم و اعلام می‌کنم قصد داریم روابط خود با ایران را تقویت کنیم و جدا از روابط دیرینه فرهنگی، قصد گسترش روابط در حوزه اقتصادی را نیز داریم. وی با اشاره به پروژه‌های مشترکی که با اهداف بلندمدت وجود دارد، بیان داشت: قصد توسعه حوزه گردشگری میان ایران و سریلانکا و پذیرش تعداد بیشتری از گردشگران در کشور خود را داریم.

رییس مجلس نمایندگان سریلانکا در پایان با بیان اینکه بخشی از گفت‌وگوهای امروز درخصوص نحوه بازپرداخت بدهی‌های سریلانکا به ایران نیز صورت گرفت، خاطرنشان کرد: خوشحالیم که راه‌حل‌هایی در این زمینه پیدا شده است و گفت‌وگوها سازنده بود که نتیجه آن احیای روابط به روال سابق است لذا در پایان مجدد تکرار می‌کنم از دعوت شما متشکرم و به صورت رسمی از شما دعوت می‌کنم در کشور ما حضور یابید.


مصوبه مجلس حقوق مقامات را نظام‌مند کرده است

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ازجمله نتایجی که مصوبه اخیر مجلس دارد، این است که از بسیاری موارد مانند حقوق‌های غیرمتعارف و نجومی جلوگیری می‌کند. وی درخصوص مصوبه مجلس پیرامون حقوق‌های غیرمتعارف اظهار کرد: ساماندهی حقوق مدیران اقدام مناسبی است و مصوبه مجلس حقوق‌ها را از حالت بی‌در و پیکر و نابسامان خارج کرده که نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت. نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ازجمله نتایجی که این مصوبه دارد، این است که از بسیاری موارد مانند حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌کند و در این زمینه نظام‌مندی دیده می‌شود.


نامه نمایندگان اهل سنت

در همین حال نمایندگان اهل سنت در نامه‌یی به رییس مجلس خواستار بررسی اظهارات تفرقه‌انگیز کریمی‌قدوسی در نماز جمعه مشهد در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شدند. در بخش‌هایی از متن این نامه آمده است:« از حضرتعالی به عنوان مدافع جایگاه مجلس و ریاست خانه ملت درخواست داریم با عنایت به اینکه اقدام ایشان خارج از حیطه وظایف نمایندگی بوده و موجبات نارضایتی، اختلاف، تفرقه‌افکنی و حتی ناامنی اجتماعی را سبب می‌شود هر چه سریع‌تر نسبت به بررسی عملکرد ایشان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اقدام و برخورد لازم را مبذول داشته و اینجانبان و مردم شریف ایران را از روند پیگیری و برخورد با نامبرده مطلع فرمایید.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر