ترامپ: اوباما تلفن‌های مرا شنود کرده است!

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۳۲


گروه جهان رییس‌جمهوری امریکا باراک اوباما را فرد بیماری خوانده که تلفن‌های او را شنود می‌کرده است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دونالد ترامپ گفته که رییس‌جمهور پیشین امریکا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مکالمه‌های او را در محل کار و سکونتش، برج ترامپ نیویورک، شنود می‌کرده است.

ترامپ در توییتر خود نوشته است: «آیا قانونی هست که یک رییس‌جمهوری پیش از انتخابات اقدام به شنود کند؟ دادگاه هم قبلا آن را رد کرده بود. این یک سابقه جدید در کار بی‌ارزش است. شرط می‌بندم که یک وکیل خوب می‌توانست پرونده خوبی از شنود تلفن من توسط اوباما در ماه اکتبر، درست پیش از انتخابات، تشکیل دهد. رییس‌جمهور اوباما چقدر سطح خود را تنزل داده که تلفن‌های مرا در دوران مهم انتخاباتی شنود کرده است. این همان نیکسون/واترگیت است. آدم بیمار!»

ترامپ هفته‌هاست که با بخش‌هایی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی امریکا کشمکش دارد و معترض است که چرا کسانی در این نهادها اطلاعاتی را علیه او به رسانه‌ها درز می‌دهند. ترامپ همچنین در ادامه جنجال سیاسی در امریکا درباره ارتباط نزدیکانش با سفیر روسیه، با انتشار چند پیام توییتری، ضمن دفاع از جف سشنز وزیر دادگستری کابینه خود، مخالفانش را به پیروی از سیاست مک ‌کارتیسم (سانسور و تفتیش عقاید) متهم کرده است. مک ‌کارتیسم اصطلاحی است برای اشاره به فعالیت‌های ضدکمونیستی سناتور جوزف مک‌ کارتی (۱۹۰۸ تا ۱۹۵۷) در آغاز دوره جنگ سرد که موجب شد موجی از عوام‌فریبی، سانسور، لیست‌های سیاه، گزینش شغلی، مخالفت با روشنفکران، افشاگری‌ها و دادگاه‌های نمایشی و تفتیش عقاید و فضای اجتماعی دهه ۱۹۵۰ امریکا را دربر گیرد. در آن دوران بسیاری از افراد به‌خصوص روشنفکران، به اتهام کمونیست بودن شغل خود را از دست دادند. مک کارتیسم همچنین دوران سیاهی را برای هالیوود رقم زد و کارگردانان زیادی را به بهانه کمونیست بودن تحت تعقیب قرار داد. رییس‌جمهوری امریکا همچنین نوشته است: «نخستین دیداری که جف سشنز با سفیر روسیه داشت، در دولت اوباما و در یک برنامه آموزشی برای 100نفر از مقامات دولتی بود. تازه معلوم شده که همان سفیر روسیه که با جف سشنز دیدار کرده است 22بار از کاخ سفید اوباما دیدار کرده که 4بار آن سال گذشته بوده است.»

با بالا گرفتن مساله تماس‌های مقام‌های دولت ترامپ با سفیر روسیه و مطرح شدن درخواست‌هایی برای استعفای معاون رییس‌جمهوری امریکا، ترامپ جمعه دست به کار شد و در دو توییت جداگانه خواستار تحقیقات درباره سناتور چاک شومر، رییس دموکرات‌های سنا و نانسی پلوسی، رییس دموکرات‌های مجلس نمایندگان شد. این اقدام ترامپ با واکنش شومر و پلوسی روبه‌رو شده و آنان تاکید کردند که روابط‌شان کاملا علنی و با آگاهی مردم و رسانه‌ها بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر