ثبات نسبی بازار به دنبال مدیریت تقاضا

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۱۳

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

صرافان بازار طلا و ارز، هفته جدید را بدون نوسان و تغییرات قیمتی قابل توجه آغاز کردند به‌طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 1700تومان کاهش نسبت به هفته گذشته، یک‌میلیون و 199هزار و ۵۰۰تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل» این در حالی است که به دنبال افزایش تقاضای خرید سکه از ابتدای ماه شاهد رشد روزانه و افزایش چشمگیر قیمت سکه بودیم اما در نهایت با عرضه گسترده از سوی بانک مرکزی رشد قیمت‌ها متوقف شد .

بهروز، یکی از فعالان بازار فردوسی به خبرنگار ما گفت: نیمه اسفند ماه وضعیت بازار و چشم‌انداز خریدهای شب عید مشخص می‌شود و باید منتظر پرداخت‌های حقوق و عیدی کارکنان و کارمندان باشیم. به همین دلیل شرایط بازار در 15 اسفند ماه هرسال بسیار اثرگذار و تعیین‌کننده در روند قیمت‌هاست و بعد از پرداخت حقوق و دستمزدها و پاداش‌های آخر سال، میزان تقاضا در بازار سکه مشخص خواهد شد و بازار شب عید با تقاضایی جدید مواجه خواهد شد. روزگذشته، همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با هزار تومان افزایش یک میلیون و 171هزار تومان است. نیم سکه دیروز 677هزار تومان بود که نسبت به آخرین قیمت معاملاتی هفته گذشته بدون تغییر ماند. ربع سکه نیز بدون تغییر ۳۷۷هزار تومان بود، با این حال سکه گرمی دیروز با هزار تومان کاهش قیمت 234هزار تومان فروخته شد.

هراونس طلا روز گذشته در بازارجهانی به 1234دلار رسید که نسبت به روز جمعه 9 دلار افزایش داشته است. هر گرم طلای 18عیار نیز 115هزار و 664 تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته 415تومان افت نشان می‌دهد.

دلار مبادله‌یی هم ۳۲۴۰تومان از سوی بانک مرکزی قیمت‌گذاری شد و در بازار آزاد، هر دلار امریکا نیز در بازار روز شنبه با ۲تومان رشد 3782تومان معامله شد، یورو 4079تومان فروخته می‌شود که ۳ تومان افت نشان می‌دهد و هر پوند انگلیس نیز با 35 تومان کاهش 4786 تومان نرخ‌گذاری شد.


پیش‌بینی کاهش بیشتر قیمت طلای جهانی

دورنمای افزایش نرخ‌های بهره امریکا در ماه جاری باعث شد، کارشناسان وال‌استریت در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری بدبین باشند در حالی که سرمایه‌گذاران همچنان خوش‌بین مانده‌اند.

به گفته کوین گریدی، رییس فونیکس فیوچرز، دورنمای افزایش نرخ‌های بهره از روز دوشنبه تغییر چشمگیری کرده و احتمال افزایش نرخ‌ها در نشست اواسط مارس بانک مرکزی امریکا از حدود ۳۰ درصد در روز دوشنبه به حدود ۸۲ درصد صعود کرده است.

در نتیجه اکثر کارشناسان وال‌استریت که در نظرسنجی کیتکونیوز شرکت کردند، پس از چهار هفته متوالی خوش‌بینی به رشد قیمت طلا برای هفته جاری نظرشان منفی شد.

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۲۱ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر یا ۵۷ درصد کاهش قیمت طلا و ۷ نفر یا ۳۳ درصد افزایش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند در حالی که ۲ نفر یا ۱۰ درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند. در این بین ۹۸۴سرمایه‌گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۵۶۶ نفر یا ۵۸ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالی که ۲۶۴ نفر یا ۲۷ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند و ۱۵۴ نفر یا ۱۶درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، ۶۵درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۶۸درصد از سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا در هفته گذشته را پیش‌بینی کرده بودند که پیش‌بینی درستی از آب درنیامد. طلا در معاملات روز جمعه پس از سخنرانی رییس بانک مرکزی امریکا که احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه جاری این بانک را تقویت کرد، اندکی کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح در دو هفته و نیم اخیر رسید. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در بازار نیویورک آخرین بار 6.40 دلار یا 0.5درصد کاهش نشان داد و در 1226.50دلار بسته شد. این فلز برای کل هفته حدود 2.5درصد کاهش پیدا کرد که نخستین کاهش هفتگی پس از چهار هفته رشد متوالی بود.

به گفته آدام باتن، تحلیلگر ارز در وب‌سایت فارکس لایو، رشد ارزش دلار و سیگنال بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ‌های بهره دلایلی هستند که قیمت طلا را در معاملات هفته جاری تحت فشار منفی قرار خواهند داد. آدریان دی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: بازار طلا تاکنون به هیچ‌وجه روی افزایش نرخ‌ها در مارس حساب نمی‌کرد و به همین دلیل ممکن است با کاهش قیمت بیشتری روبه‌رو شود اما پس از آن بهبود خواهد یافت. به گفته اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک کپنهاگ، در دو مورد قبلی پیش از افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا، طلا ضعیف شد و تنها پس از افزایش نرخ‌ها بود که مجددا رو به افزایش گذاشت و این‌بار هم ممکن است چنین وضعیتی مشاهده شود. شرکت INTL FCStone انتظار دارد، طلا در کوتاه‌مدت تحت فشار منفی باقی بماند اما با وجود اینکه اظهارات جانت یلن انتظارات بازار برای افزایش نرخ‌ها در آینده نزدیک را تقویت کرد، بر این باور است که این فلز حرکت نزولی محدودی خواهد داشت. ادوارد مایر، تحلیلگر مستقل کالا در این شرکت در یادداشتی نوشت: اگر به عملکرد طلا در پنج روز معامله اخیر نگاه کنیم، طلا کاهش چندانی نداشته است که نشان می‌دهد این فلز همچنان از حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخوردار است. بعضی از سرمایه‌گذاران علت کاهش قیمت طلا را به افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک مانند سهام که به دلیل بهبود دورنمای سلامت اقتصاد جهانی و سخنرانی مثبت دونالد ترامپ در برابر کنگره بوده است، نسبت داده‌اند. عوامل مذکور به جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا که دارایی امن در شرایط بی‌ثباتی است، لطمه زدند. طلا به افزایش نرخ‌های بهره امریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بالاتر، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را افزایش می‌دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را کمتر و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر