عامل موفقیت یک مهندس تلاش، ابتکار، خلاقیت و جسارت در تصمیم‌گیری است

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۹۴

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران عامل موفقیت یک مهندس را در کار علاوه بر دانش تخصصی، تلاش مضاعف، ابتکار، خلاقیت و جسارت در تصمیم‌گیری توصیف کرد.

تعادل| خدیجه زکوی |

به گزارش خبرنگار ما: مهندس حیدر بهمنی در آیین گرامیداشت روز مهندس در دانشکده نفت آبادان (شهید تندگویان) با اشاره به اهمیت کار و نقش مهندس در طراحی و ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی گفت: عملکرد یک مهندس خوب تنها با تراز علمی و دانش سنجیده نمی‌شود بلکه خروجی دانش و حاصل کار و دستاورد آن ارزشمند است. وی تعهد و تخصص همسو با کار و تلاش، عشق به خدمت و ایثار و فداکاری در راه پیشرفت جامعه را از شاخصه‌های برجسته در موفقیت یک مدیر و مهندس دانست و افزود: امید به آینده یکی از مهم‌ترین عوامل پویایی و حرکت است که در موفقیت روزافزون نقش اساسی دارد.

بهمنی با بزرگداشت یاد و خاطره شهدای والامقام و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران اظهار کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی، مهندسان متعهد و متخصص ما ضمن همراهی با رزمندگان و همکاری در پیشبرد اهداف دفاع مقدس و ارائه ابتکارات، نقش مهمی در حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان سلحشور اسلام ایفا کردند. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران به چهار دهه فعالیت خود در سمت‌های مدیریتی در صنعت نفت اشاره و به بیان خاطراتی از تلاش‌های بی‌وقفه و استفاده مطلوب از دانش تخصصی و فنی مهندسان این صنعت در پاسخگویی به نیازهای کشور پرداخت. وی با بیان اینکه صنعت حفاری که رکن اصلی در اکتشاف، تولید و بهره‌برداری از مخازن هیدروکربوری تلقی می‌شود تا قبل از انقلاب به‌طور کامل توسط شرکت‌های خارجی مدیریت می‌شد، گفت: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مدیریت و اداره این صنعت راهبردی در دست نیروهای ایرانی قرار گرفت و متخصصان و مهندسان داخلی موفق شدند این صنعت را از نظر تخصصی و دانش فنی کاملا بومی کنند. بهمنی موفقیت‌های به دست آمده در این صنعت را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: حفاری بیش از چهار هزار حلقه چاه‌های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریا به موازات ارائه خدمات فنی و مهندسی جانبی که خود افزون بر 20 تخصص خاص است، بخشی از این توفیقات است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ضمن تاکید بر نقش مدیریت و مهندسی در دستیابی به اهداف کلان در این راستا اظهار کرد: مهندسان و متخصصان ایرانی در بیش از سه دهه اخیر علاوه بر پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت کشور، در عرصه‌های بین‌المللی از جمله در کشورهای کویت، ترکمنستان، لیبی و دریای شمال توانمندی، دانش فنی و تخصصی و تجربیات گرانسنگ خود را به نحو مطلوب ارائه دادند.

وی بازسازی و راه‌اندازی تاسیسات نفتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و مهار چاه‌ها که در جریان جنگ تحمیلی آسیب دیده و دچار آتش‌سوزی شده بودند را نمونه‌هایی از تلاش متخصصان، مهندسان و کارکنان صنعت نفت برشمرد که با ایثار و فداکاری خود، مانع از حتی یک روز وقفه در تولید و صادرات نفت شدند.

بهمنی در پیوند با این مطلب به مهار فوران چاه‌های نفت در دهلران در دوران دفاع مقدس، مهار آتش‌سوزی در 20حلقه چاه در کشور کویت و همچنین کنترل فوران چاه‌های 23 و 29 کنگان، 24 نفت‌شهر و چاه‌های دریایی در سکوی ابوذر در سال‌های اخیر اشاره کرد که بدون نیاز به کارشناسان خارجی با استفاده از توان متخصصان ایرانی مهار و به کنترل در آمد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: این شرکت در زمان حاضر با برخورداری از 75دستگاه حفاری خشکی و دریایی و توان ارائه توامان خدمات متنوع تخصصی و مهندسی حفاری، افزون بر 17هزار نیروی مجرب در اختیار دارد که بالغ بر 5هزار نفر از آنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، یک هزار نفر کارشناسی‌ارشد و 200 نفر دکتری هستند.

وی توجه به ساخت و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت را از دیگر دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و افزود: در بیش از یک دهه گذشته با تلاش مدیران و متخصصان این شرکت و در نتیجه تعامل با مراکز علمی و پژوهشی و همکاری نزدیک با سازندگان و صنعتگران حدود 20هزار قطعه و تجهیز پرمصرف در صنعت حفاری ساخت داخل و هم‌اکنون افزون بر تامین نیازهای داخلی بخشی از قطعات که دارای استانداردهای بین‌المللی هستند به خارج از کشور صادر می‌شود. بهمنی در ادامه پرورش نیروهای متخصص و مهندسان کارآمد در دانشگاه‌های معتبر کشور نظیر دانشگاه صنعت نفت را با اهمیت دانست و تصریح کرد: به‌کارگیری نیروهای توانمند، استفاده از مدیران مجرب و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بر مبنای کارشناسی نقش موثری در دستیابی به اهداف و برنامه‌ها در راستای توسعه پایدار خواهد داشت. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دانشجویان و اساتید دانشکده نفت آبادان، پنجم اسفندماه سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی که روز مهندس نامگذاری شده است را به جامعه مهندسان و تلاشگران عرصه علم و دانش تبریک گفت.

در این آیین رییس دانشکده مهندسی نفت آبادان ضمن بزرگداشت این مناسبت و تبریک به دانشجویان و اساتید گفت: در زمان حاضر در این دانشکده 600 دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته‌های مهندسی نفت، شیمی، بازرسی فنی، اکتشاف و HSE به تحصیل اشتغال دارند.

دکتر محمدرضا خسروی‌نیکو افزود: این دانشکده که یکی از چهار دانشکده زیرمجموعه دانشگاه صنعت نفت است، فعالیت آموزشی خود را از سال 1318 آغاز و پس از دانشگاه تهران قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی در کشور به شمار می‌آید.


با تلاش حفارمردان سختکوش ملی حفاری محقق شد

حفاری یکصد و هشتادمین حلقه چاه نفت و گاز در سال جاری

با تلاش شبانه‌روزی حفارمردان سختکوش شرکت ملی حفاری ایران، یکصد و هشتادمین حلقه چاه نفت در سال جاری در کشور حفر و تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار ما: معاون مدیرعامل شرکت در عملیات حفاری در این باره گفت: چاه شماره 108 با کاربست دستگاه حفاری 44 فتح در منطقه گچساران در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تکمیل و دوم اسفندماه آماده بهره‌برداری شد. حمیدرضا خوشایند افزود: تعداد چاه‌های حفر شده توسط ناوگان این شرکت در سال 95 در قیاس با دوره مشابه سال 94، هشت حلقه و در مقایسه با سال 93، سی حلقه افزایش دارد. وی اظهار کرد: از این تعداد چاه که با به‌کارگیری 74 دکل خشکی و دریایی در اقصی نقاط کشور حفاری و تکمیل شده است، 62 حلقه توسعه‌ای، توصیفی، دو حلقه اکتشافی و 116 حلقه تعمیری تکمیلی است. خوشایند گفت: از شمار چاه‌های تکمیل شده امسال 107حلقه در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، 48 حلقه در پروژه‌های اجرایی شرکت مهندسی و توسعه نفت، 11حلقه در شرکت نفت فلات قاره، 5حلقه در شرکت نفت مناطق مرکزی، 8حلقه در قالب پروژه‌یی و یک حلقه به سفارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفاری شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری متراژ حفاری در این مدت را 272 هزار و 420متر عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون 30 دکل حفاری شرکت در حفر چاه‌های توسعه‌ای، 7دستگاه در چاه‌های توصیفی، 2دکل در چاه‌های اکتشافی و 30 دستگاه دیگر در زمینه حفاری و تکمیل چاه‌های تعمیری در مدار عملیات قرار دارند. وی با اشاره به افزوده شدن دستگاه حفاری پیشرفته سنگین خشکی 95 فتح به ناوگان حفاری شرکت در سال جاری گفت: با توجه به لزوم تعمیرات دوره‌ای (اورهال) دستگاه‌های حفاری در زمان حاضر چهار دکل در سایت بازسازی شرکت مراحل تعمیرات اساسی و نوسازی را پشت سر می‌گذارند. خوشایند به توسعه و تقویت ناوگان حفاری شرکت اشاره و یادآور شد: مراحل اضافه شدن سه دستگاه حفاری شامل یک دکل فوق سنگین و دو دکل سنگین خشکی هم اینک در دست اجراست.


حضور فعال شرکت ملی حفاری ایران در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست

شرکت ملی حفاری ایران در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست که از روز جمعه (6 اسفندماه) در تهران آغاز به‌کار کرد، حضوری فعال دارد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی حفاری ایران رییس محیط زیست مدیریت HSE شرکت در این باره گفت: در این نمایشگاه شرکت‌های داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای خود در عرصه فناوری و تجهیزات زیست محیطی، انرژی‌‌های پاک، بازیافت، تصفیه و بهینه‌سازی مصرف انرژی، پایش آلودگی هوا، آب و پسآب و تجهیزات آزمایشگاهی را به نمایش گذاشته‌اند. مریم حمیداوی افزود: این نمایشگاه در فضایی افزون بر ۲۲هزار مترمربع در پنج سالن در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده است. وی با بیان اینکه اظهار کرد: غرفه شرکت ملی حفاری ایران در سالن B-44 طبقه فوقانی که به شرکت ملی نفت ایران اختصاص یافته است، قرار دارد.

حمیداوی گفت: در غرفه ملی حفاری عملکرد شرکت در بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست و اقدامات به عمل آمده در اجرای طرح‌های زیست محیطی و مدیریت پسماند ارائه شده است و کارشناسان مربوطه پاسخگوی پرسش‌های بازدیدکنندگان است. رییس محیط زیست مدیریت HSE شرکت افزود: نهمین نمایشگاه بین‌المللی «انرژی‌های نو، تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی» نیز درکنار این نمایشگاه درسالن‌های ۶ و ۷ برگزار گردیده است. شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با حضور وزیر امور خارجه، معاون حقوقی رییس‌جمهوری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل و تعدادی از مقامات محیط زیست از ایتالیا، آلمان، اتحادیه اروپا، تعدادی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی کشور، مدیران و صاحبان صنایع، شرکت‌ها، هنرمندان و شماری از تشکل‌های محیط زیستی برپا شده است.

این نمایشگاه با حضور 300شرکت داخلی و 20 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره‌جنوبی، انگلیس، هلند، ایتالیا، دانمارک، چین، سوئد، فنلاند، نیوزیلند، فرانسه، ژاپن، روسیه، نروژ و اتریش برگزار و تا روز دوشنبه هفته جاری همه روزه از ساعت 8:30 الی 16 پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به مسائل زیست محیطی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر