«باسف» به دنبال جای پای خود در «بالادستی» نفت ایران

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۸۱

گروه انرژی

باسف، غول پتروشیمی آلمان که حالا خبرها نشان می‌دهد که به واسطه افزایش قیمت‌ جهانی محصولات پتروشیمی وضعیت بهتری در سال 2017 پیش رو دارد، تایید کرده به دنبال یافتن جایی برای کسب و کار خود در صنعت نفت و گاز ایران است، اما با «عدم اطمینان» نسبت به وضعیت تحریم‌ها مواجه است. باسف از نخستین شرکت‌های اروپایی بود که تابستان سال 1394 و در پی سفر زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به تهران اعلام کرد که متمایل به از سرگیری روابط با ایران است.

کورت باک در آن زمان عنوان کرده بود: «این شرکت طی سفر هیات آلمانی به رهبری زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به ایران توانسته است برآورد دقیق‌تری از ظرفیت‌های موجود بازار ایران برای ایجاد همکاری‌های مشترک با تهران به دست آورد و ما در نظر داریم تجارت خود را با ایران از سر‌گیریم.

در این مدت نیز اخبار مختلفی در مورد اظهار علاقه باسف نسبت به ورود در صنایع پایین‌دستی ایران مطرح شد. دیروز اما رویترز در خبری به نقل از مدیرعامل این غول شیمیایی آلمان نوشت که باسف خواهان ورود به حوزه اکتشاف و تولید ایران است و تاکنون در زمینه صنایع پایین‌دستی مذاکره‌یی با ایران نداشته است.

رویترز در ادامه نوشت: باسف عنوان کرده که مذاکراتی با ایران در زمینه امکان سرمایه‌گذاری این شرکت در این کشور داشته، اما این مذاکرات به دلیل «عدم اطمینان» نسبت به سرنوشت تحریم‌های «اقتصادی» منجر به یک تصمیم نشده است.


ارزیابی باسف از وضعیت ایران

مدیرعامل شرکت باسف گفته است: «ما در حال تلاش برای ارزیابی این مساله هستیم که آیا امکان یافتن جایی برای کسب و کار ما در صنعت نفت و گاز ایران وجود دارد؟ از طرف مقامات رسمی ایران از ما دعوت به همکاری شده و روند ارزیابی در حال انجام است».

او عنوان کرده است که این مذاکرات در مورد سرمایه‌گذاری باسف در بخش اکتشاف و تولید بوده و به بخش پایین‌دستی و پتروشیمی گسترش نیافته است. کورت باک گفته است: «سرعت اجرایی شدن لغو تحریم‌ها از انتظار اولیه ما کمتر است»

در حالی رسانه‌های تندرو با تحریف در ترجمه صحبت‌های مدیرعامل باسف سعی در القای این مساله داشته‌اند که باسف معتقد است، تحریم‌ها به صورت «ناقص» برداشته شده که پرسش اصلی از اینجا ناشی می‌شود که اساسا چرا غول شیمیایی جهان مترصد فعالیت در فضای اکتشاف و تولید بوده و عنوان کرده که صحبتی در زمینه صنایع پایین دستی با ایران نداشته است. این مساله یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های فعالان صنعت نفت در ایران است که باز هم با وجود گذشت سال‌های طولانی از شروع به کار این صنعت در ایران، برنامه‌ریزی‌ مناسب برای جذب سرمایه و تکنولوژی در سطوح پایین دستی وجود نداشته و حتی شرکتی مانند باسف با تخصص در حوزه پتروشیمی، بیشتر تمایل به فعالیت در حوزه بالادستی دارد؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر