موانع شهری ساخت پلاسکوی «جدید»

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۷۰

4 روز بعد از وقوع حادثه پلاسکو محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان سازمان مالک ساختمان پلاسکو اعلام کرد؛ ظرف دو سال پلاسکو جدیدی با همان شکل و مختصات می‌سازد و تحویل صاحبان واحدها می‌دهد. این صحبت واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و بسیاری کارشناسان با بررسی ابعاد مختلف موضوع، ساخت مجدد ساختمانی 15طبقه در این منطقه از شهر را ناممکن دانستند. یکی از دلایلی که در این خصوص مطرح شد به حجم تراکم در خیابان جمهوری برمی‌گردد. دکتر محمدمهدی برادران، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری معتقد است با توجه به مازاد تراکم در خیابان جمهوری، ساخت دوباره این ساختمان در محل پلاسکو قبلی درست و اصولی نیست.

به عقیده برادران، ساخت پلاسکو جدید در محل ساختمان قبلی نه‌ تنها توجیه‌ اقتصادی و شهرسازی که توجیه اجتماعی نیز ندارد. وی پیشنهاد می‌کند، بهتر است بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو دنبال ساخت ساختمان جدید در محل دیگری باشد و از شهرداری هم برای مکان‌یابی محل ساختمان جدید کمک

بگیرد.

برادران تاکید کرده بود: لازم است پیش از اقدام برای ساخت ساختمان جدید، محدودیت قوانین شهری اصلاح و برطرف شود تا شهرداری‌ها بتوانند در صورت عدم توجه به اخطارهایی که این سازمان می‌دهد اقدامات دیگری نیز انجام دهد. محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز معتقد است، موانع بسیاری در ساخت مجدد ساختمان پلاسکو وجود دارد. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، تندگویان درخصوص سرانجام زمین فعلی ساختمان پلاسکو و وعده مسوولان امر در رابطه با ساخت یک مجتمع تجاری جدید در این زمین با بیان اینکه بدون شک هر گونه ساخت و ساز در این محل باید منطبق با طرح تفصیلی و طرح جامع تهران باشد، گفت: محل ساختمان پلاسکو در حریم درجه 2 بنای تاریخی مدرسه و کلیسای ژاندارک و خانه مشیرالدوله قرار دارد.

وی با بیان اینکه براساس ضوابط حریم درجه 2 ارتفاع مجاز برای احداث بنا تنها 12متر از سطح معبر مجاور اعلام شده است، گفت: هر گونه بهسازی، نوسازی و احداث بنا در این محدوده تنها پس از طرح‌های همسان با بافت تاریخی و تصویب آن از سوی سازمان میراث فرهنگی قابل اجراست.

نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه پهنه فعلی محل ساختمان سابق پلاسکو S123 یعنی

6 طبقه است، گفت: البته از آنجا که رعایت حقوق مکتسبه در ساختمان پلاسکو مورد تاکید مسوولان قرار دارد و باید حقوق کسبه حفظ شود، مالک می‌تواند پرونده ساختمان جدید در زمین فعلی پلاسکو سابق را به کمیسیون ماده 5 برده تا در آنجا بررسی‌های لازم صورت گیرد اما از آنجا که ملک پلاسکو سابق در یکی از پرترددترین خیابان‌های تهران قرار دارد باید اقدامات لازم در راستای تامین پارکینگ صورت بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر