از منطقه

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۴۵

اردوغان: حکم اعدام را باز می‌گردانیم

رییس‌جمهوری ترکیه وعده داده که اجرای حکم اعدام را در این کشور بازخواهد گرداند. به گزارش شبکه تی ‌آر تی، رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاح چند پروژه عمرانی گفته است: «باور دارم که طرح اعدام به پارلمان پیشنهاد خواهد شد. امیدوارم در مجلس تصویب شود تا من نیز آن را تایید کنم. در این زمینه نیز نیاز به اصلاح قانون اساسی هست و 16 آوریل پاسخى به این درخواست نیز خواهد بود. اگر در پارلمان این امر انجام نشود، برای تغییر قانون اساسی درخواست یک همه‌پرسی را از هم‌اکنون خواهم داد. برای آن نیز مجددا به آرای مردم مراجعه می‌کنیم.» همه‎پرسی تغییر نظام سیاسی، آوریل برگزار خواهد شد. مجازات اعدام در تاریخ معاصر ترکیه و از 1920 که پارلمان این کشور آغاز به کار کرد تا سال 2004 برقرار بود و در این فاصله تنها 712 نفر در ترکیه اعدام شدند. پیش از آنکه در سال 2004 اعدام در ترکیه در تمامی جرایم و در همه شرایط اعم از جنگ یا صلح لغو شود، هیچ حکم اعدامی بعد از سال 1984 در ترکیه اجرا نشده بود و به‌طور مشخص از اکتبر 1984 که پارلمان تصمیم برای اجرای احکام اعدام را به دادگاه‌‌ قانون اساسی سپرد و همه احکام اعدام قبلی به حبس تبدیل شد.


دیدار وزیر خارجه عربستان با العبادی در بغداد

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی بعد از ظهر شنبه به محض ورود به بغداد به دیدار نخست‌وزیر عراق رفت و با وی گفت‌وگو کرد. در بیانیه صادره از سوی نخست‌وزیری عراق، اشاره‌یی به جزئیات گفت‌وگوهای صورت گرفته نشده است. دفتر حیدرالعبادی در بیانیه صادره تنها به این نکته اشاره کرده که الجبیر به محض ورود به بغداد به دیدار نخست‌وزیر عراق رفته است. تصاویر مربوط به این دیدار نیز نشان می‌دهد که ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه و برخی شخصیت‌های سیاسی عراق در مقابل هیات همراه وزیر خارجه سعودی حضور دارند. پیش‌بینی می‌شد که براساس سنت‌های دیپلماتیک، الجبیر ابتدا باید با همتای عراقی خود دیدار می‌کرد. این دیدار اعلام نشده، با نظرات و بحث‌های مختلفی در بغداد روبه‌رو شده است، به‌ویژه سفر شتاب‌زده وزیر خارجه سعودی تنها یک روز بعد از عملیات برون‌مرزی جنگنده‌های عراقی و هدف قراردادن داعش در اراضی سوریه انجام می‌شود.


بازگشایی گذرگاه‌های مرزی پاکستان‌ ـ افغانستان

سفیر افغانستان در پاکستان اعلام کرده که اسلام‌آباد گذرگاه‌های مرزی «تورخم» و «چمن» با افغانستان را به‌طور موقت بازگشایی می‌کند. به گزارش ایرنا، پاکستان حدود 10 روز پیش و بلافاصله پس از انفجار تروریستی مرگبار در زیارتگاهی در جنوب ایالت سند که حدود 90 کشته برجای گذاشت، گذرگاه‌های مرزی خود با افغانستان را با هدف کنترل بیشتر بر ترددهای مرزی مسدود کرد. پاکستان همچنین نیروهای خود را در نواحی مرزی افزایش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر