احتمال بازداشت دیپلمات کره‌شمالی در مالزی

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۴۳

گروه جهان|

پلیس مالزی از احتمال صدور حکم بازداشت مقام کره‌شمالی در رابطه با قتل برادر رهبر این کشور خبر داد. دولت مالزی هم اعلام کرده در حال بررسی بازداشت یک دیپلمات کره‌شمالی است. مقامات مالزی پیش‌تر اعلام کرده بودند که هیون کوآنگ سونگ، 44 ساله و دبیر دوم سفارت کره‌شمالی در کوآلالامپور، برای بازجویی در ارتباط با قتل برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی احضار شده است.

به گزارش رویترز، عبدالسماح مات رییس پلیس ایالت سلانگور مالزی، در این خصوص اعلام کرد که پیش از اینکه اقدامات بعدی انجام گیرد، فرصت «منطقی» به این دیپلمات داده می‌شود تا برای همکاری در این خصوص داوطلب شود. سماح اعلام کرد: «اگر شخص موردنظر با پلیس همکاری نکند براساس قانون مالزی یک احضاریه صادر می‌شود که او را وادار می‌کند در مقابل تیم بازجویی حاضر شود. اگر این مقام پس از دریافت احضاریه باز هم از همکاری با پلیس امتناع کند، حکم بازداشت وی از سوی دادگاه صادر می‌شود.»

با این حال، این موضوع مفهوم نیست که چطور مقامات سفارت می‌توانند بازداشت شوند، درحالی که پلیس گفته شخص مذکور مصونیت دیپلماتیک دارد. در حال حاضر 8 نفر از اتباع کره‌شمالی در ارتباط با قتل برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی تحت پیگرد هستند که یکی از آنها همین دیپلمات نام‌برده است. یکی از این افراد هم توسط پلیس مالزی دستگیر شده و 4 نفر دیگر از آنها به کره‌شمالی فرار کرده‌اند؛ 2 نفر دیگر نیز هنوز در مالزی تحت پیگرد هستند. ری جی یو، یک کره‌یی دیگر است که محل زندگی او هنوز نامعلوم است. کیم جونگ نام 13 فوریه سال جاری میلادی در فرودگاه بین‌المللی کوآلالامپور و با ماده سمی «وی ایکس» که اعصاب را از کار می‌اندازد، ترور شد؛ ماده‌یی که سازمان ملل متحد آن را سلاح کشتار جمعی می‌داند. دو زن که یکی از آنها اهل اندونزی و دیگری اهل ویتنام هستند نیز در ارتباط با قتل کیم جونگ نام بازداشت شده‌اند و به گفته پلیس مالزی، یکی از این دو نفر هم تحت‌تاثیر این ماده مهلک و سمی بیمار شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر