ترامپ درِ کاخ‌سفید را به روی منتقدان بست

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۳۹

سی‌ان‌ان: رییس‌جمهور امریکا از پاسخگویی شانه خالی می‌کند

گروه جهان|

کاخ سفید خبرنگاران برخی رسانه‌های بزرگ منتقد دونالد ترامپ را از حضور در نشست خبری ویژه منع کرد. از جمله خبرنگاران محروم، خبرنگاران رسانه‌های سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز، پولیتیکو، لس‌آنجلس تایمز، بی‌بی‌سی، گاردین و بازفید بوده‌اند. این اقدام، اعتراض بسیاری را به همراه داشت و خبرنگاران آسوشیتدپرس و مجله تایم نیز پس از اطلاع از محرومیت دیگر همکارانشان این جلسه را ترک کردند.

دونالد ترامپ که بارها به رسانه‌ها حمله کرده در مجمع سالانه محافظه‌کاران در مریلند نیز بار دیگر رسانه‌ها را دشمن مردم امریکا خوانده بود. ترامپ رسانه‌ها را متهم کرده که بدون داشتن منابع آگاه واقعی به نقل قول از آنها می‌پردازند. اشاره ترامپ به روزنامه‌هایی مثل واشنگتن‌پست است که گزارش‌های آنها درباره ماهیت تماس‌های مایکل فلین مشاور امنیت ملی با سفیر روسیه به استعفایش منجر شد. حملات ترامپ به رسانه‌ها از زمان استعفای فلین تندتر شده است.


واکنش رسانه‌ها

سی‌ان‌ان در واکنش به اقدام رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرده «دولت ترامپ که گاه در بیان حقایق مشکل دارد، گام بعدی را در تلاش برای پرهیز از پاسخگویی برداشته است.» ترامپ از سی‌ان‌ان

به عنوان شبکه هیلاری کلینتون یاد کرده است.

روزنامه دیلی‌تلگراف با اشاره به عملکرد یک ماهه دونالد ترامپ در کاخ سفید می‌نویسد: «شرایط کاخ سفید در همین یک بار اسفبار بوده و به نظر می‌رسد که هدف اصلی ترامپ از حمله به رسانه‌ها فرافکنی و اداره کاخ سفید در سایه همین جنجال‌هاست.»

نیویورک تایمز نیز با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است: «در طول تاریخی که دولت‌های مختلف از احزاب متفاوت را پوشش داده‌ایم، چنین چیزی در کاخ سفید هرگز رخ نداده است. ما به‌شدت از اخراج روزنامه نیویورک تایمز و دیگر سازمان‌های مطبوعاتی از این نشست معترض هستیم. دسترسی رسانه‌های آزاد به یک دولت شفاف جزو منافع ملی حیاتی محسوب می‌شود.»

سردبیر بازفید نیز گفته است: «ضمن اعتراض شدید به اقدام صریح کاخ سفید برای تنبیه مطبوعاتی که پوشش‌های رسانه‌یی‌شان مورد تایید کاخ سفید نیست، اجازه نخواهیم داد اوضاع مسخره اخیر، ما را از ادامه فعالیت‌های‌مان برای پوشش عادلانه و کامل اقدامات دولت منحرف کند.»

بی‌بی‌سی نیز نوشته است: «درک می‌کنیم در برخی مراسم که فضا یا شرایط اقتضا می‌کند، کاخ سفید مطبوعات را از پوشش خبری محدود می‌کند اما چیزی که امروز شاهد آن بودیم جزو این مساله محسوب نمی‌شود. در این رویداد رسانه‌های گلچین شده اجازه شرکت در این نشست را داشتند اما ما چنین حقی نداشتیم. ما ‌دنبال توضیح از جانب تیم مطبوعاتی کاخ سفید هستیم. گزارش‌های ما همچنان عادلانه و بی‌طرف باقی خواهد ماند.»

نشریه وال‌استریت ژورنال نیز گرچه در میان رسانه‌های محروم‌شده نبود اما اعلام کرده است: «با تصمیم کاخ سفید برای منع کردن حضور برخی رسانه‌ها قویا مخالف هستیم و در نشست‌های خبری مشابه شرکت نخواهیم کرد.» جوئل سیمون، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از خبرنگاران نیز تصمیم کاخ سفید را هشدار‌دهنده خوانده و گفته است: «درخواست‌های ترامپ برای پایان دادن به استفاده از منابع ناشناس هشداردهنده است. وظیفه رهبران سیاسی این نیست که مشخص کنند، روزنامه‌نگاران چطور کارهای خود را انجام دهند. ما از تصمیم ترامپ برای ممنوع کردن حضور خبرنگاران در نشست مطبوعاتی نگران هستیم. امریکا باید از آزادی مطبوعاتی و دسترسی به اطلاعات حمایت کند.»

پولیتیکو نیز در مطلبی به قلم جک شافر با عنوان «از کجا بفهمیم که داستان ترامپ به رسوایی کشیده»، نوشته است: مشکل ما رسانه‌ها نیستیم. روایت‌های دیگری هم هست. بیایید فکر کنیم که با هیاهوی امروز چقدر امکان دارد لارو رسوایی روسیه که در ریاست‌جمهوری ترامپ رشد کرده و به شفیره تبدیل شده، در نهایت به یک رسوایی تمام‌عیار تبدیل شود؟ باید بگوییم که تمام عناصر یک رسوایی همین حالا هم وجود دارد. اما آیا فضای

ایالات متحده به‌لحاظ ساختاری برای یک رسوایی مساعد است؟ در پاسخ به این پرسش هم باید بگوییم که بله. ترامپ امروز در فضای سیاسی امریکا بیشتر از اینکه دوست و متحد داشته باشد، دشمنان سرسختی دارد. این در حالی است که ترامپ در غیاب یک نظام سانسور دولتی، برای جلوگیری از نشر اطلاعات و نتایج تحقیقات کار زیادی نمی‌تواند، انجام دهد. اما آیا این رسوایی به درگیری سیاسی در داخل امریکا منجر خواهد شد؟ باید بگوییم که بله. دموکرات‌ها مصرانه دنبال این هستند که بفهمند روس‌ها دقیقا با ترامپ چه‌کار داشته‌اند. تا همین حالا روزنامه‎ها، مجله‌ها و شبکه‌های تلویزیونی وجود ماهیت «روسیه گیت» را پذیرفته‌اند و سنا و کمیته‌های امنیتی مجلس نمایندگان از جمله سناتورهای جمهوری‌خواه نیز درصدد هستند که جزییات بیشتری را کشف کنند. من نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم که آیا رسوایی ارتباط با روسیه ترامپ را از اسب قدرت به زیر می‌کشد یا خیر؛ آنچه می‌خواهم، بگویم این است که تمام نشانه‌های یک رسوایی بزرگ وجود دارد تا زمانی که پیله رسوایی روسیه را می‌بینیم، دقیقا نمی‌دانیم که چه هیولایی قرار است، متولد شود.»


درز گزارش وزارت امنیت ملی

در هیاهوی جنگ ترامپ با رسانه‌ها، آسوشیتدپرس گزارش داده تحلیلگران در شاخه اطلاعاتی وزارت امنیت ملی امریکا به این نتیجه رسیده‌اند که شواهد کافی در تایید این مساله وجود ندارد که شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان که مشمول طرح مهاجرتی دونالد ترامپ بودند، تهدیدی تروریستی را متوجه امریکا می‌کنند. رییس‌جمهور امریکا در دستور مهاجرتی خود که دادگاه‌ها آن را غیرقانونی دانسته و معلق کرده‌اند، گفته بود که این دستور را برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها صادر می‌کند. اما کارشناسان وزارت امنیت داخلی در گزارشی که درزکرده نوشته‌اند؛ به نظر نمی‌رسد کشور محل تولد معیار مناسبی برای ارزیابی تهدید تروریستی بالقوه باشد. کاخ سفید گزارش وزارت امنیت داخلی را سیاسی و تحقیقات آن را ضعیف خوانده است.

گفته شده، سخنگوی وزارت امنیت داخلی امریکا اصالت گزارش درزکرده را رد نکرده اما گفته این گزارش جامع نبوده و در آن از همه اطلاعات دستگاه‌های امنیتی امریکا استفاده نشده است. آسوشیتدپرس می‌گوید: در این گزارش سه صفحه‌یی که بر پایه اطلاعات غیرمحرمانه وزارت دادگستری، وزارت خارجه و گزارش‌های نهادهای امنیتی نوشته شده ادعاهای اصلی ترامپ در توجیه فرمانش را به چالش می‌کشد. درز این گزارش نمونه دیگری از تنش میان ترامپ و دستگاه‌های امنیتی امریکاست. ترامپ از پلیس فدرال امریکا برای درز اطلاعات امنیتی شدیدا انتقاد کرده است.

رییس‌جمهوری امریکا همچنین از سیاست خارجی دولت اوباما انتقاد کرده و گفته است: «ما سال‌ها برای دیگران جنگیدیم و از آنها دفاع کردیم اما از مردم خودمان غافل بودیم. من می‌خواهم امنیت کشور خودم را بالا ببرم... با هزینه‌یی که در خاورمیانه انجام دادیم، می‌توانستیم امریکا را سه باره بسازیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر