قیمت سکه از مرز 1.2میلیون تومان گذشت

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۲۴

افزایش نرخ اونس جهانی و تقاضای شب عید نوروز مهم‌ترین دلایل رشد نرخ طلا و سکه اعلام شده است

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار روز شنبه 7 اسفند تهران با 8800تومان افزایش به یک‌میلیون و 206هزار تومان رسید و از مرز 1.2 میلیون تومان گذشت.

به گزارش «تعادل» افزایش قیمت سکه در روز شنبه حتی به 10هزار تومان هم رسید اما نهایتا کاهش یافت و در قیمت یک‌میلیون و 206هزار تومان تثبیت شد. برخی کارشناسان با اشاره به افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی که به 1257دلار در روز شنبه رسیده، معتقدند که افزایش جهانی اونس طلا بعد از روی کار آمدن ترامپ، تقویت ارزش دلار در بازار جهانی و همچنین افزایش تقاضای طلا و سکه در بازار شب عید نوروز در ایران از دلایل عمده رشد نرخ طلا و سکه بوده است. در این رابطه نظری فعال بازار طلا و ارز به خبرنگارتعادل گفت: افزایش قیمت سکه به دلیل رشد تقاضای خرید است که این روزها از سوی شرکت‌ها و ادارات و برخی افراد به مناسبت شب عید نوروز صورت می‌گیرد .دیروز معامله‌گران قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را با افزایش ۱۰هزار تومانی یک میلیون و 181هزار تومان تعیین کردند و همان‌طور که اشاره شد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد با 8هزار و 800تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه هفته‌ گذشته یک‌میلیون و 206هزار تومان داد و ستد شد. همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی شاهد رشد 6 هزار تومانی نرخ نسبت به پنج‌شنبه گذشته بود و با قیمت 662 هزار تومان داد و ستد شد و قیمت فروش هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز ۹هزار تومان افزایش داشت و 373 هزار تومان است.

با این حال قیمت سکه گرمی نسبت به روز پنج‌شنبه 2هزار تومان افزایش داشت و 226هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار آزاد با افزایش 606 هزار تومانی ۱۱۵هزار و 756 تومان تعیین شد. اما در بازار ارز، نرخ رسمی 20 ارز را افزایش، 15 ارز کاهش و 4 ارز بدون تغییر اعلام شد. دلار با 0.4 تومان افزایش 3240.5تومان، پوند با 5.1تومان رشد 4038تومان و یورو با کاهش 0.3تومان 34222 تومان قیمت خورد. روند قیمت سکه در سال 95 نشان می‌دهد که قیمت سکه طرح جدید از یک‌میلیون و 24هزار تومان در فروردین به یک‌میلیون و 18هزار تومان در خرداد رسید و در بهار امسال روند کاهشی داشت اما از تیرماه به تدریج روند افزایشی به خود گرفت و به یک‌‌میلیون و 110هزار تومان در مرداد رسید، این روند صعودی همچنان ادامه یافت و در دی ماه قیمت یک‌میلیون و 177هزار تومانی را ثبت کرد.

اما در بهمن ماه قیمت سکه حول و حوش یک‌میلیون و 100هزار تومان تا یک‌میلیون و 180هزار تومان بوده است. بر این اساس در اسفند ماه و به دنبال افزایش تقاضای نوروز و افزایش نرخ اونس جهانی از مرز یک‌میلیون و 200هزار تومان گذشته و پیش‌بینی می‌شود که همچنان روند صعودی خود را تا تعطیلات نوروز حفظ کند. اما اینکه بازار طلا در سال 96 با چه نرخی ادامه فعالیت می‌دهد هنوز مشخص نیست و قطعا تحت تاثیر نرخ اونس جهانی، تقویت دلار در بازار جهانی، ارزش دلار در برابر ریال، نرخ طلا در برابر ریال و قیمت سکه را مشخص خواهد کرد.


کاهش نرخ دلار

در بازار آزاد نیز نرخ دلار امریکا شاهد کاهش یک تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته بود و ۳هزار و 778تومان فروخته شد و نرخ هر یورو نیز 17تومان کاهش داشت و ۴هزار و 71تومان به فروش رسید. قیمت هر پوند انگلیس نیز با یک تومان کاهش ۴ هزار و 8۱۷تومان معامله شد. فاصله دو نرخ ارز رسمی و آزاد اکنون به 537تومان رسیده که نسبت به رقم 900تومانی اوج نوسان دلار در آذرماه کاهش قابل توجهی داشته است.


اونس گران‌تر می‌شود

این در حالی است که تحلیلگران کیتکو پیش‌بینی کردند، طلای جهانی گران‌تر می‌شود.سرمایه‌گذاران و کارشناسان وال‌استریت در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز پیش‌بینی کردند، طلا تحت تاثیر دورنمای پایین ماندن نرخ‌های بهره امریکا و ابهامات سیاسی در هفته جاری به قیمت بالاتری صعود می‌کند.

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۲۰ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر یا ۶۵درصد افزایش قیمت طلا و ۲نفر یا ۱۰ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند. در حالی که ۵نفر یا ۲۵درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند. در این بین ۹۷۴سرمایه‌گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها ۶۶۱ نفر یا ۶۸درصد انتظار داشتند، قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالی که ۲۲۱نفر یا ۲۳درصد کاهش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند و ۹۲ نفر یا ۹درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته ۵۹ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۶۴درصد از سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا در هفته گذشته را پیش‌بینی کرده بودند که پیش‌بینی درستی بود.

طلا روز جمعه به بالاترین قیمت در سه ماه و نیم گذشته صعود کرد و تحت تاثیر ضعف دلار، برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت. تقاضا برای دارایی امن در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم تعهد بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ‌های بهره نیز از قیمت‌های بالاتر فلزات ارزشمند حمایت کرد. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در بازار نیویورک، آخرین بار ۶.۹۰ دلار یا ۰.۶ درصد افزایش نشان داد و در ۱۲۵۸.۳۰دلار بسته شد و برای کل هفته ۱.۶درصد افزایش نشان داد. از ماه مه سال میلادی گذشته به این سو، وال‌استریت ۲۵ بار حرکت قیمت طلا را به درستی پیش‌بینی کرده و ۱۳ بار اشتباه داشته که درصد درستی پیش‌بینی آن را به ۶۶درصد می‌رساند در حالی که سرمایه‌گذاران ۲۴پیش‌بینی درست در برابر ۱۴پیش‌بینی اشتباه داشته‌اند که درصد درستی پیش‌بینی آنها را به ۶۳ درصد می‌رساند.

آیرا اپشتاین، مدیر شرکت لین‌اند آسوشیتس انتظار دارد، قیمت طلا افزایش بیشتری پیدا کند زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که احزاب سیاسی مخالف مهاجرت، آرای عمومی بیشتری را در هلند و فرانسه جلب می‌کنند. ابهامات سیاسی شامل تردیدها نسبت به سیاست‌های ترامپ و همچنین انتخابات آینده در فرانسه و هلند از طلا حمایت کرده و این فلز ارزشمند از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بیش از 8درصد رشد قیمت داشته است.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «آر جی او فیوچرز» هم معتقد است؛ روند افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت زیرا بانک مرکزی امریکا همچنان نرخ‌های بهره را پایین نگه می‌دارد.

طبق گزارش آخرین نشست سیاست پولی بانک مرکزی امریکا، بسیاری از سیاست‌گذاران این بانک اظهار کرده‌اند در صورت منطبق بودن آمار اشتغال و تورم با اهداف تعیین شده، افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک اقدامی مناسب خواهد بود. این گزارش همچنین عمق ابهامی را نشان می‌دهد که در میان مقامات فدرال رزرو نسبت به عدم شفافیت برنامه اقتصادی دولت دونالد ترامپ وجود دارد.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره امریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بالاتر، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را افزایش می‌دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را کمتر می‌کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

این کارشناس پیش‌بینی کرد؛ طلا به دلیل ابهام ژئوپلیتیکی، ابهام پیرامون سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، انتخابات فرانسه و کمک مالی یونان مورد حمایت قرار خواهد گرفت و تا چند هفته آینده به ۱۳۰۰دلار صعود می‌کند.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی هم اظهار کرد: دلار ارزش بیش از حدی پیدا کرده است و نگرانی‌ها در نقاط دیگر به خصوص اروپا، تقاضا برای این ارز به عنوان ارز مطمئن را حفظ می‌کند اما به نظر می‌رسد، طلا قوی شدن اخیر دلار را نادیده گرفته و هفته جاری به قیمت بالاتری صعود می‌کند. شون لاسک، مدیر شرکت والش تریدینگ انتظار دارد طلا با عقب‌نشینی روبه‌رو شود. با این همه وی در گفت‌وگو با کیتکونیوز خاطرنشان کرد؛ کاهش قیمت این فلز، یک فرصت خرید مناسب فراهم خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر