ارائه لایحه دولت درباره مالیات بر ارزش افزوده

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۱۸

وزیر امور اقتصادی و دارایی از حصول حدود 50 درصد کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش‌افزوده خبر داد و در مخالفت با بند(ب) تبصره 6 لایحه بودجه گفت: برای حل مشکلات مرتبط با این نوع مالیات، دولت در آینده نزدیک لایحه به مجلس ارائه می‌کند. به گزارش ایرنا، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده دولت در صحن علنی مجلس و در موافقت با پیشنهاد علی مطهری مبنی بر حذف بند(ب) تبصره 6 از جزییات لایحه بودجه سال 96 اظهار کرد: به طور حتم متن پایانی این بند دارای موضوعاتی است که مشکلات بسیاری را برای دولت، شهرداری‌ها و شورایاری‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: از طرفی دیگر در رابطه با بحث مالیات بر ارزش‌افزوده باید گفت که در دنیا این مالیات برای آن اخذ می‌شود که نظارت از زمان ذخیره، تولید تا مصرف صورت گیرد و زمینه برای وصول درآمدهای دولت و شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم شود. طیب‌نیا تصریح کرد: اصل مالیات بر ارزش‌افزوده مکانیسم خاص خود را دارد و اگر قرار است که این نوع مالیات را به مالیات بر فروش تبدیل کنیم، لازم است در احکام و سازوکارها تجدیدنظر شود از این رو بند(ب) تبصره 6 عملا درآمدهای مالیاتی دولت و عوارض شهرداری‌ها را به ‌شدت کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود 50 درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش‌افزوده حصول می‌شود، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته حدود 56 هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر