کشف آثار تاریخی در چابهار

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۷۱


سرپرست گمانه‌زنی برای لایه‌نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب کوه شهرستان چابهار از کشف آثار فرهنگی متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد در سطح و در گمانه‌زنی خبر داد. به گزارش ایلنا، مرتضی حصاری با اشاره به ثبت ملی محوطه دمب کوه در سال 1381 گفت: در بررسی سطحی اولیه مشخص شد، محدوده واقعی محوطه بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که در گذشته ثبت شده است.

او با اشاره به اینکه گمانه‌زنی برای لایه نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب کوه شهرستان چابهار، طرح مشترکی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان است، افزود: در این بررسی‌ها به تعدادی قبر سنگی برخورد کرده و حدود 160هکتار از محوطه را توپوگرافی کردیم.

به گفته حصاری، این نمونه قبور و یافته‌های فرهنگی با نمونه‌هایی که در گذشته تصور می‌شد فقط در حوزه‌های جنوبی خلیج‌فارس مانند امارات، قطر و عمان وجود دارند، قابل مقایسه بوده و حتی تعداد و تنوع آثار بیشتر از حوزه‌های جنوبی خلیج‌فارس است. او افزود: این آثار از نظر دوره زمانی با نمونه قبور حفیت (hafit) و‌ام النار قابل مقایسه هستند. مرتضی حصاری با اشاره به اینکه قبور، سنگی، دورچین و با ورودی هستند، گفت: گونه‌شناسی قبور در پروژه‌های بعدی انجام خواهد شد.

این باستان‌شناس با بیان اینکه برخی یافته‌های فرهنگی با نمونه‌های فرهنگ ایندوس - سندی قابل مقایسه است، گفت: برخی اشیا مانند ظروف شکسته سنگ صابونی و پیکرک‌های گلی حیوانی به عنوان شاخص ویژه دوره زمانی هزاره دوم و سوم قبل از میلاد در این کاوش به دست آمده است. او با اشاره به ادامه کاوش‌ها از انجام بررسی پیمایشی برای شناخت الگوی پراکنش استقرارگاه‌ها در منطقه ساحلی و پس کرانه در این منطقه و همچنین مردم‌شناسی در 4 روستای منطقه خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر