کلنگ‌زنی مشترک نواک و چیت‌چیان در هرمزگان

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۶۵

تعادل|

ظهر روز گذشته، با حضور وزیر نیرو و وزیر انرژی روسیه عملیات اجرایی نیروگاه بخار 1400 مگاواتی سیریک هرمزگان آغاز شد. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این مراسم عنوان کرد: «یک سال پیش و با سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به ایران، تفاهمنامه‌یی بین دو کشور برای استفاده از وام 5میلیارد یورویی روس‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها به امضا رسید.»

به گفته این مقام مسوول، یکی از این پروژه‌ها، ساخت نیروگاه بخاری یک هزار و 400 مگاواتی سیریک و پست فشار قوی بلافصل آن با تامین مالی (فاینانس) دولت روسیه در مدت 5سال در استان هرمزگان ساخته می‌شود. وی تصریح کرد: مبلغ قرارداد یک میلیارد و 516 میلیون یورو است که یک میلیارد و 200 میلیون یورو آن توسط روس‌ها و بقیه توسط ایران تامین خواهد شد؛ به عبارتی 80درصد آن آورده نقدی روس‌ها و 20 درصد آورده ایران است. طرزطلب ساخت این نیروگاه را جزو نخستین تلاش‌های جدی یک دستگاه برای توسعه سواحل مکران توصیف کرد که توسعه استان هرمزگان را نیز به دنبال خواهد داشت.

طرزطلب، ساخت این نیروگاه را جزو نخستین تلاش‌های جدی یک دستگاه برای توسعه سواحل مکران توصیف کرد که توسعه استان هرمزگان را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 3هزار نفر در طول اجرای پروژه مشغول به کار خواهند شد و انتظار می‌رود دست‌کم بیش از 40 درصد آن با مشارکت شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی به ویژه در تامین تجهیزات و ساخت اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی یادآوری کرد: بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل کارفرما در این طرح حضور دارد و امید می‌رود تا پیش از پایان سال تفاهمنامه بین بانک عامل ایرانی و بانک روسی برای تامین اعتبار لازم به امضا برسد. وی ادامه داد: روس‌ها در ساخت نیروگاه‌های بخاری و زغال سنگی در جهان زبانزدند و از فناوری‌های روز در ساخت این نیروگاه بهره‌گیری می‌شود؛ به‌طوری‌که بازده نیروگاه 45 درصد بوده و با ساخت آب شیرین کن به بیش از این میزان ارتقا می‌یابد.

نیروگاه بخار هرمزگان با ظرفیت 1400 مگاوات ظهر دیروز (دوشنبه) با حضور حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه و استاندار هرمزگان کلنگ زنی شد. این نیروگاه دارای 4 واحد بخار، هر یک به ظرفیت 350 مگاوات است که در منطقه سیریک استان هرمزگان احداث می‌شود.

نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک هرمزگان از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کند و راندمان کلی آن حدود 45 درصد است. بر اساس این گزارش، ‌این نیروگاه با هدف افزایش ظرفیت تولید برق منطقه، کمک به افزایش پایداری شبکه، انتقال تکنولوژی و پاسخ به نیاز روزافزون رشد مصرف برق منطقه احداث می‌شود.

گفتنی است، میزان سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک حدود 5 هزار میلیارد تومان برآورد شده که حدود 85 درصد آن از محل سرمایه‌گذاری خارجی تامین می‌شود.

طبق قرارداد، قرار است فاز اول این طرح در مدت 44 ماه و کل عملیات در مدت 55 ماه آماده تحویل به ایران شود.

نیروگاه بخاری سیریک در 140 کیلومتری شـرق شهرسـتان بنـدرعباس و 30 کیلـومتری جنـوب شهرستان میناب در ساحل دریای عمان احداث خواهد شد. تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت گرفته و برای تامین آب شیرین مصرفی نیروگاه نیز ساخت آب‌شیرین‌کنی با ظرفیت حدود 200 مترمکعب در ساعت مدنظر قرار گرفته است.

«تعادل» روز دوشنبه در گزارشی مفصل به مسائل پیرامون شرکت تکنوپروم اکسپورت و نیروگاه‌سازی این شرکت در ایران پرداخته بود. گزارش تکمیلی خبرنگار اعزامی «تعادل» به سیریک در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر