اتهام دامپینگ فولادی ایران در بازار جهانی

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۶۰

گروه معدن

به‌دنبال افزایش صدور فولاد خام و محصولات فولاد ایران به دیگر کشورها به ویژه اروپا، ایران متهم به دامپینگ در بازار جهانی فولاد شده و این در شرایطی است که متولیان صنایع معدنی کشور این اتهام را رد می‌کنند و معتقدند که برخی به دلیل از دست دادن بازار خود و از سوی دیگر رکود حاکم بر بازار جهانی این اتهام را مطرح کرده‌اند. براساس آمار سال گذشته ایران 4میلیون تن صادرات شمش فولاد و انواع محصولات فولادی داشت و امسال رکورد سال گذشته را با صادرات بیش از 4.4میلیون تنی در این حوزه شکسته است.

براساس آخرین آمار اعلامی، شرکت‌های فولادساز کشور طی 10ماهه امسال افزون بر 15.4میلیون تن فولاد خام(شمش) تولید کردند. طبق گزارش انجمن فولاد ایران، شرکت‌های فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی جاری 15میلیون و 405هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته(13میلیون و 959هزار تن) 10درصد رشد نشان می‌دهد. از این میزان 11میلیون و 983هزار تن توسط «بخش خصوصی شده» و 3میلیون و 422هزار تن توسط «بخش خصوصی» تولید شده است.

علاوه بر این طی 10ماه سال جاری 15میلیون و 3هزار تن انواع محصولات فولادی(تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش‌دار و...) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال 94 (14میلیون و 871 هزار تن) حاکی از رشد یک درصدی است. از آمار یاد شده 9میلیون و 443هزار تن توسط «بخش خصوصی شده» و 5 میلیون و 560 هزار تن توسط «بخش خصوصی» تولید شده است. طی مدت یاد شده 2میلیون و 844 هزار تن شمش فولاد و یک میلیون و 582 هزار تن انواع محصولات فولادی(در مجموع بیش از 4.4میلیون تن) صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 94 (یک میلیون و 355هزار تن شمش و یک میلیون و 796هزار تن محصولات فولادی) به ترتیب 110درصد رشد و 12درصد کاهش داشته است. همچنین طی 10ماهه امسال 186هزار تن فولاد خام و 2میلیون و 458هزار تن انواع محصولات فولادی وارد کشور شد که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته (81 هزار تن شمش و 3میلیون و 300هزار تن انواع محصولات فولادی) به ترتیب 130درصد رشد و 26درصد کاهش یافت.

همچنین طبق اعلام وزارت صنعت در 11ماهه امسال ۳۷هزار تن فولاد آلیاژی صادر شده که این میزان سال آینده به 100هزار تن خواهد رسید. به گفته محمدابراهیم قدیریان، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران، ما در سال‌های گذشته 50 درصد فولاد آلیاژی تولید می‌کردیم اما امسال به 100درصد تولید فولاد آلیاژی رسیده‌ایم. وی افزود: برنامه تولیدی ما به صورتی است که تا پایان سال به 400هزار تن تولید بیلت دست پیدا می‌کنیم و از این میزان تولید 90درصد، آلیاژی و 10درصد آن مهندسی است. وی گفت: امید است تا پایان سال به صادرات 45هزار تن دست پیدا کنیم که خود رکورد جدیدی است.

اتهام تازه «یوروفر» به ایران

بنا بر آمار اعلامی در دو سال گذشته، صادرات صنعت فولاد کشور به طور محسوسی افزایش یافته و ایران جایگاه مناسبی در بازارهای صادراتی به دست آورده است اما همین موضوع دستمایه برخی کشورها شده تا علیه ایران اقداماتی را انجام دهند. بر این اساس به تازگی اتحادیه اروپا، ایران را متهم به دامپینگ در بازار فولاد کرده است که در صورت اثبات این اتهام، عواقب بسیار بدی می‌تواند برای ایران به دنبال داشته باشد.

یک مقام آگاه در انجمن تولید‌کنندگان فولاد اروپا موسوم به «یوروفر» اعلام کرده که ایران صادرات فولاد تخت رولی گرم خود را در بازار اتحادیه اروپا افزایش داده و ایران متهم به بر هم زدن اصول تجاری است. وی گفته است: قرار است، اتحادیه اروپا تا هفتم آوریل(بیست و هشتم فرودین سال آینده) در این باره تصمیم بگیرد که آیا جریمه ضد دامپینگ علیه ایران وضع کند یا نه؛ ضمن اینکه تحقیقات خود را برای بررسی این موضوع که آیا ایران فولاد خود را با قیمت پایین در بازار می‌فروشد را آغاز کند. به گفته این مقام آگاه، مقامات اروپایی معتقد هستند که ایران صنعت فولاد خود را توسعه داده و منابع کشتیرانی هم می‌گویند که بسیاری از شرکت‌ها با همتاهای ایرانی خود دارای تعامل تجاری هستند اما بانک‌های غربی به دلیل ترس از اعمال جریمه از سوی امریکا بر آنها نسبت به مبادلات تجاری بی‌میل هستند. دامپینگ از کلمه Dump به معنای ارزان فروختن، قیمت شکستن و بازار شکستن گرفته شده و در اصطلاح عبارت است از «فروش یک کالا در یک بازار خارجی با قیمتی کمتر از هزینه نهایی تولید آن کالا در کشور فروشنده برای کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضه‌کنندگان همان کالا. در مبادلات بین‌المللی به فروش کالا با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار داخلی نیز معمولا دامپینگ یا رقابت مکارانه یا تبعیض قیمت در بازرگانی خارج هم می‌گویند.»


اتهام «دامپینگ ایران» را قبول نداریم

اما اتهام دامپینگ ایران در بازار جهانی فولاد در شرایطی مطرح شده که مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو با رد این اتهام گفت: اتحادیه اروپا ایران را متهم کرده و این در حد اتهام است. وی با بیان اینکه ما چنین موضوعی را قبول نداریم، افزود: این موضوع درخصوص شرکت فولاد مبارکه مطرح شده درحالی که این شرکت براساس ضوابط بین‌المللی به اروپا صادرات انجام می‌دهد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه متاسفانه برخی نگران بازاری هستند که ایران به دست آورده است، اظهار کرد: ایران سال گذشته ۴میلیون تن صادرات فولاد داشته و امسال رکورد سال گذشته را شکسته است بنابراین یک‌ سری به دلیل اینکه بازار خود را از دست می‌دهند و از سویی دیگر رکود هم بر بازار جهانی حاکم است، این بحث‌ها را طرح کرده‌اند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما باید در داخل کشور توجه داشته باشیم که به این بحث‌ها دامن نزنیم، گفت: ما وکیل گرفته‌ایم تا از حقانیت ایران حمایت کنیم ضمن اینکه آنها مدرکی علیه ایران ندارند بنابراین، این اتهام ثابت نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر