جامعه

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۵۴

ضرورت ترمیم مزد کارگران

ایلنا علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار گفت: روز یک‌شنبه نشست مشترکی میان جمعی از اعضای کارگری شورای عالی کار با اعضای فراکسیون کارگری مجلس در مورد مزد 96 برگزار شد. این عضو کارگری شورای عالی کار که خود در این جلسه حضور داشت، ادامه داد: در این جلسه که در محل کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اعضای فراکسیون کارگری مجلس گفته‌های این روزهای کارگران را در مورد نابرابری میان درآمد و هزینه‌های زندگی تایید کرده و بر ضرورت افزایش معقول دستمزد و جبران شکاف موجود تاکید کردند. او در عین حال با نزدیک به واقعیت خواندن اعداد و ارقامی که در روزهای اخیر توسط برخی نمایندگان عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شرایط اقتصادی کارگران مطرح شده است، افزود: مبنای این صحبت‌ها ریشه در واقعیت‌های اقتصاد خانوارهای کارگری دارد.


80 میلیارد تومان

برای باغداران مازندران

ایرنا رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کمک بلاعوض به باغداران خسارت دیده از سرمای امسال در استان از 300میلیارد ریال به 800 میلیارد ریال افزایش یافت. دلاور حیدرپور افزود: در جلسه شب گذشته که با حضور نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مازندران و مجمع نمایندگان در تهران برگزار شد، دولت 500 میلیارد ریال دیگر برای خسارت‌دیدگان سرمای امسال مازندران مصوب کرد. تاکنون 100میلیارد ریال کمک بلاعوض به باغداران 16شهرستان مازندران پرداخت شده و بقیه نیز درحال انجام است. او ادامه داد: همچنین 2هزار میلیارد ریال تسهیلات با بهره 10درصد تا قبل از عید در اختیار باغداران خسارت‌دیده قرار می‌گیرد. همچنین برای فرهنگ‌سازی بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بیمه‌گذار تا قبل از عید 200میلیارد ریال خسارت به صاحبان باغ‌های بیمه شده، پرداخت می‌کنند.


حذف دفترچه‌ تامین اجتماعی در 13 استان دیگر

ایسنا طرح حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی به صورت جدی از دو سال گذشته کلید خورد و اکنون مردم می‌توانند بدون همراه داشتن دفترچه بیمه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی 19 استان مراجعه و تحت درمان قرار بگیرند. سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه استقرار پرونده الکترونیک سلامت از دو سال گذشته در سازمان تامین اجتماعی آغاز شد، گفت: بستر استقرار پرونده الکترونیک، پیاده‌سازی سیستم HIS در بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی بود که موفق شدیم آن را اجرا کنیم. او با بیان اینکه از مزایای حذف دفترچه این است که تشخیص هویت افراد مراجعه‌کننده به صورت آنلاین و برخط و با ارائه کد ملی انجام می‌شود و مدت زمان انتظار در صف کاهش می‌یابد، افزود: این برنامه کمک خوبی به کنترل هزینه‌ها و روان شدن امور درمانی می‌کند.


احداث ۲۱ مدرسه عشایری توسط ژاپنی‌ها

تعادل مدیرکل آموزش و پرورش عشایری کشور از احداث ۲۱باب مدرسه عشایری توسط ژاپنی‌ها در طرح GGP خبر داد. به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، علی‌نقی یزدان‌پناه گفت: GGP پروژه‌هایی هستند که از محل اعتبارات بلاعوض دولت ژاپن و با هدف توسعه و تامین امنیت انسانی در مناطق محروم کشورهای درحال توسعه اجرا می‌شود. تاکنون هزینه احداث ۱۵مدرسه عشایری توسط ژاپنی پرداخت شده که ۸ باب آن در استان سیستان و بلوچستان و ۷باب نیز در استان خوزستان احداث شده است. او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، میزان هزینه ساخت ۲۱باب مدرسه مذکور ۴۰۰میلیون تومان باشد که از محل اعتبارات بلاعوض کشور ژاپن به حساب استان‌های ذی‌نفع واریز می‌شود. البته طراحی و اجرای این پروژه‌ها توسط متخصصان داخلی انجام خواهد شد.


بودجه جهانی ریزگرد

در انحصار آفریقا

تعادل مدیر طرح مقابله با ریزگرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بیشترین بودجه‌های سازمان ملل برای جلوگیری از گسترش بیابان‌ها به آفریقا اختصاص می‌یابد؛ درحالی که ایران و کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، عربستان، اردن و کویت با خطر ریزگردها روبه‌رو هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زمین‌شناسی رضا شهبازی افزود: امروز ایران که از لحاظ جغرافیایی در خاورمیانه و نزدیک به شمال آفریقاست در کانون بسیاری از مخاطرات طبیعی قرار دارد. معاون مرکز پژوهش‌های کابردی علوم زمین از مناطق میقان(اراک) و ریگان(کرمان) به عنوان نقاط بحرانی تولید گرد و غبار در کشور نام برد و گفت: اکنون 80 درصد ریزگرد در کشور ایجاد می‌شود و 20درصد آن منشأ خارجی دارد.


پسرفت 10 ساله

درمبارزه با دخانیات

ایسنا علی عطاطاهری، رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، کاهش مالیات بر دخانیات را باعث حذف ایران از فهرست کشورهای پیشرو در کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانست. او ضمن اشاره به رایزنی‌های جمعیت مبارزه به دخانیات و نمایندگان مجلس درباره لزوم افزایش نرخ مالیات بر دخانیات در قانون برنامه ششم توسعه گفت: اگر در این برهه از زمان درباره افزایش قیمت صحبت کنیم، ممکن است در برابر آن گارد گرفته شود ولی ما به عنوان انجمن مبارزه با استعمال دخانیات پیشنهاد دادیم که مالیات بر دخانیات را درست اعمال کنید و آن را از در کارخانه به سمت خرده‌فروشی بیاورید. طاهری با تاکید بر اینکه طبق قانون باید مالیات بر دخانیات افزایش داده شود، ادامه داد: سال گذشته وضعیت بهتری نسبت به امسال داشتیم؛ چراکه توانستیم ۲۰درصد از تولیدات داخل و ۴۰درصد از سیگارهای وارداتی مالیات دریافت کنیم اما با این تصمیم جدید حداقل ۱۰سال پسرفت کردیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر