اخبار

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۴۱

روبات‌ها هم باید مالیات بدهند

ری کد بیل گیتس موسس مایکروسافت معتقد است اگر قرار باشد روبات‌ها شغل انسان‌ها را از آنها بگیرند، افراد کمتری قادر به کار کردن خواهند بود و این به معنای پرداخت کمتر مالیات است. وی افزوده: برای حل این مشکل و با توجه به اهمیت پرداخت مالیات برای ساخت مدرسه و جاده و بیمارستان و... چاره‌یی جز مالیات گرفتن از روبات‌ها وجود ندارد. گیتس در تازه‌ترین مصاحبه خود با نشریه کوارتز گفته است: هم‌اکنون انسان‌هایی که کار می‌کنند و برای خودشان درآمد مثلا 50 هزار دلاری در سال دارند، مالیات پرداخت می‌کنند تا خدماتی هم دریافت کنند. اگر قرار باشد یک روبات شرایط مشابهی داشته باشد باید در سطح مشابهی مالیات پرداخت کند. گیتس تصریح کرده که با انجام بسیاری از کارها توسط روبات‌ها انسان‌ها وقت آزاد بیشتری برای انجام اموری همچون رسیدگی به کهنسالان، رفع نیازهای کودکان، انجام امور شخصی و... خواهند داشت و این امر می‌تواند به یکدلی بیشتر انسان‌ها منجر شود که امروزه در حد ضروری وجود ندارد. به نظر گیتس پول مالیات روبات‌ها باید از محل صرفه‌جویی شرکت‌هایی تامین شود که با جایگزین کردن نیروهای انسانی با روبات درآمد خود را افزایش داده و در عوض مخارج‌شان را کاهش داده‌اند. بررسی‌های موسسه مک کنزی نشان می‌دهد تا سال 2055 استفاده از روبات‌ها در جهان شرکت‌ها و موسسات مختلف را از پرداخت حدود 15تریلیون دلار پول به عنوان دستمزد خلاص می‌کند که 2.7تریلیون دلار از این رقم مربوط به امریکاست.


ساخت میکروسکوپ روی تراشه

پی‌سی‌ورلد محققان دانشگاه تگزاس در دالاس یک میکروسکوپ نیروی اتمی در یک تراشه ساختند که بسیار کوچک و دارای فناوری بالا برای توصیف خواص مواد است. سرپرست این تحقیق دکتر رضا مهیمنی استاد مهندسی مکانیک در UT دالاس اظهار کرد: میکروسکوپ‌های نیروی اتمی (AFM) بسیار بزرگ و حجیم بوده و دارای چندین حلقه کنترلی، الکترونیکی و تقویت‌کننده هستند. در این روش تمامی ترکیبات الکترومکانیکی کاهش یافته و کوچک شدند. میکروسکوپ‌های نیروی اتمی AFM ابزاری علمی برای ایجاد تصاویر سه بعدی از سطح مواد با جزییات لازم در مقیاس نانومتر هستند. میکروسکوپ‌های AFM دارای وضوح بسیار بالاتر از میکروسکوپ‌های نوری هستند و در نتیجه ویژگی‌ها و خواص بسیار ریز مواد قابل مشاهده خواهند بود. مهیمنی و همکارانش نمونه اولیه این میکروسکوپ بسیار کوچک را روی تراشه با استفاده از میکروالکترومکانیکال سیستم MEMS ایجاد کردند. وی افزود: با استفاده از روش MEMS هزینه‌ها کاهش یافته و همچنین تمامی موارد روی یک تراشه منفرد ایجاد شد. نتایج این تحقیق در نشریه سیستم‌های میکروالکترومکانیکی IEEE منتشر شده است.


کنترل شبکه‌های اجتماعی برای صدور ویزا

ورج ماموران کنترل مرزی دولت امریکا از این پس از مسافران چینی خواهند خواست تا اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربریشان در شبکه‌های اجتماعی را برای صدور ویزا داوطلبانه افشا کنند. این مسافران در زمان درخواست ورود به کشور امریکا می‌توانند اطلاعات یاد شده را افشا کنند، هر چند این امر هنوز داوطلبانه است. این تغییرات در سیستم اعطای الکترونیک ویزای دولت امریکا اعمال می‌شود تا چینی‌ها اطلاعات مذکور را ثبت کنند. براساس طرح مذکور وزارت امنیت داخلی امریکا سوال زیر را به سیستم دریافت ویزای الکترونیک خود می‌افزاید: لطفا اطلاعات مربوط به حضور آنلاین خود را در شبکه‌های اجتماعی اضافه کنید. در ادامه تصریح شده که پاسخ به این سوال انتخابی است، اما به فرایند بررسی درخواست‌های صدور ویزای ورود به امریکا کمک خواهد کرد. طرح یاد شده بر سرنوشت ویزاهای درخواستی 3.6 میلیون نفر متقاضی چینی تاثیر خواهد گذاشت. پیش از این اخباری منتشر شده بود دال بر اینکه دولت امریکا قصد دارد طرح مشابهی را برای اعطای ویزا به شهروندان کانادا و برخی کشورهای اروپایی اجرا کند. این اخبار باعث اعتراض و واکنش تند گروه‌های مدافع حریم شخصی در کشورهای مذکور شده است که می‌گویند دولت امریکا از این طریق جاسوسی از شهروندان و کاربران اینترنت را بیشتر خواهد کرد. همچنین این نگرانی وجود دارد که در آینده افشای اطلاعات مذکور برای ورود به امریکا اجباری شود.


چاپ سه‌بعدی امواج خنده افراد در فضا

نیواطلس نخستین اثر هنری که در خارج از کره زمین خلق شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی و با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی تولید شد. در ایستگاه فضایی نوعی چاپگر سه‌بعدی وجود دارد که بدون نیاز به نیروی جاذبه کار می‌کند و فضانوردان به کمک آن تجهیزات و لوازم مورد نظرشان را تولید می‌کنند و دیگر نیازی به انتظار کشیدن برای ارسال بعضی تجهیزات از زمین وجود ندارد. چندی پیش ناسا در اقدامی جالب اعلام کرد با استفاده از این برنامه قصد دارد در طرح موسوم به «ستاره خنده» نخستین اثر هنری که در خارج از کره زمین تولید شده است را در فضا رها کند. سرآغاز این اقدام، این بود که افراد می‌توانند با استفاده از اپلیکشن «خنده» از قهقه‌ها و خندیدن‌هایشان صدابرداری کرده و امواج خنده آنها به صورت طرح سه‌بعدی نمایش داده شود. تاکنون بیش از 100 هزار نفر طرح‌های ستاره خنده خود را ارسال کرده‌اند. ناسا خنده فردی به نام ناتیا جین استانکو را که شهروند امریکاست به عنوان خنده برتر انتخاب کرده است و طرح چاپ شده سه‌بعدی خنده وی در فضا تولید و رها شده است. اندرو راش رییس شرکت «ساخت فضا» که توسعه‌دهنده چاپگرهای سه‌بعدی در فضاست گفت: این اقدام برای نشان دادن همبستگی بین هنر و فناوری انجام می‌شود و ما بسیار خوشحالیم که بخشی از این پروژه بوده‌ایم و امیدواریم این طرح سرآغاز ارتباط بین خلاقیت و هنر انسان با فناوری روز در فضا باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر