اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۱۹

جزئیات آخرین مجوزهای صادر شده برای کارگزاران

تازه‌‌ترین خبرهای دریافتی از کانون کارگزاران بورس تهران نشان می‌دهد، در دی ماه امسال شرکت بورس و بورس انرژی مجوز فعالیت سه ایستگاه معاملاتی کارگزاری را لغو و به سه شعبه کارگزاری مجوز فعالیت ایستگاه معاملاتی داده است. به گزارش «تعادل» شرکت بورس و بورس انرژی در دی ماه 95 اقدام به لغو مجوز فعالیت سه ایستگاه معاملاتی کارگزاری در شهر‌های تهران، یزد و کیش کرده است. بر اساس گزارش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار هنوز معلوم نیست این سه ایستگاه معاملاتی به‌طور دقیق مجوز فعالیت در کدام بورس‌ها را در دی ماه امسال از دست داده‌اند اما بر این اساس مجوز فعالیت شعبه معاملات و ایستگاه معاملات yq و yj شرکت‌های کارگزاری بورس آثل و تامین سرمایه نوین از تاریخ 4 دی ماه امسال به ترتیب در شهرهای تهران و یزد لغو و متوقف شده است. مجوز فعالیت شعبه معاملات و ایستگاه معاملاتی li شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در شهر کیش نیز از تاریخ 7 دی ماه 95 لغو شده است.

شرکت بورس و اوراق بهادار و بورس انرژی اما در دی ماه امسال مجوز شروع فعالیت دفتر پذیرش کارگزاری مبین سرمایه در شهر اصفهان و شروع فعالیت نمایندگی شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در شهر کرمانشاه را صادر کرده است. همچنین در تاریخ 26 دی ماه امسال با صدور مجوز برای شروع فعالیت شعبه معاملات شرکت کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در شهر تهران اقدام به اعطای یک ایستگاه معاملاتی به این شرکت کرده است.

در 29 دی‌ماه نیز مجوز شروع فعالیت شعبه معاملات شرکت کارگزاری پیشگامان بهپرور در شهر زنجان همراه با اعطای یک ایستگاه معاملاتی صادر شده است. در مدت 30 روزه دی ماه امسال مجوز فعالیت معاملات بر خط گروهی به دو کارگزاری برای 5 شهر مختلف از سوی شرکت بورس و بورس انرژی صادر شده است. بر این اساس شعبه شرکت کارگزاری مفید در شهرهای تهران، بیرجند، گرگان، نیشابور و شهرکرد و همچنین شرکت کارگزاری توسعه سهند در شهر تهران توانسته‌اند مجوز معاملات بر خط گروهی دریافت کنند. در این زمینه کارگزاری توسعه سهند به‌طور دقیق مجوز تبدیل شعبه معاملات به اتاق معاملات و انتقال ایستگاه‌های معاملاتی OU و AS به اتاق معاملات بر خط گروهی را دریافت کرده است. شرکت کارگزاری مبین سرمایه نیز در دی ماه امسال توانسته مجوز فعالیت دومین ایستگاه معاملاتی خود در تالار اختصاصی معاملات در شهر مشهد را دریافت کند. در دی ماه امسال مجوز تاسیس و فعالیت دو صندوق سرمایه امین یکم فردا و سرمایه دنیا به مدیریت شرکت‌های تامین سرمایه امین و کارگزاری توسعه سرمایه دنیا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است. بر اساس این گزارش، بررسی مجوز‌های صادر شده برای نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس نشان می‌دهد تا پایان دوره منتهی به پایان دی‌ماه 95 تعداد 105مجوز معاملات در بورس و اوراق بهادار تهران صادر شده است. در عین حال 43مجوز برای معاملات آتی در این بازار در دوره فوق به نهاد‌های مالی اعطا شده است.


تغییرات مهم در دارایی‌های سهام عدالت

تغییرات عمده‌یی با مصوبه هیات وزیران در دارایی‌های سهام عدالت افتاده است که براساس آن ۲۰درصد از سهام شرکت‌های ۷پالایشگاه بزرگ از لیست سهام عدالت حذف شده و در عوض ۳۶درصد از سهام یک پالایشگاه وارد سبد سهام عدالت شده است.

به گزارش«تعادل» هیات وزیران هفته گذشته در جلسه 27بهمن‌ ماه به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده 34 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تصویب کرد تا 20درصد از سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس از فهرست‌ شرکت‌های واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت خارج شود تا در اجرای قانون سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به عنوان سهم 20درصد دولت از ارزش فعالیت‌های پالایش نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارائه شود. در ادامه این مصوبه آمده است: 10درصد از سهام شرکت پالایش نفت تهران بابت سهام ترجیحی، کشف قیمت و تدریجی در بورس منظور و درصد درج شده در ردیف 14 جدول بند 1 مصوبه شماره 128 ستاد مرکزی سهام عدالت به این میزان اصلاح شود. در دوره اختصاص سهام این شرکت‌ها به طرح توسعه سهام عدالت، سود مورد تقسیم مربوط به طرح توزیع سهام عدالت اعم از وصول شده و وصول نشده به طرح توزیع سهام عدالت تعلق داشته و بابت اقساط مشمولین این طرح محاسبه می‌شود. همچنین 36درصد سهام پالایش نفت امام خمینی و 9درصد سهام شرکت پالایش آبادان بابت سهام جایگزین بند 1 این تصویب‌نامه به طرح توزیع سهام عدالت اختصاص می‌یابد.


تازه‌ترین مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس

براساس تازه‌ترین مصوبه کمیته فقهی بورس، استفاده همزمان از دو قرارداد اختیار معامله در ضمن یک قرارداد فروش میسر شد. به گزارش«تعادل» به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، موضوع استفاده همزمان از دو قرارداد اختیار معامله در ضمن یک قرارداد فروش سهام را که در دستور کار خود قرار داده بود با لحاظ شرایطی خاص به تصویب رساند. در این طرح که اساسا با رویکرد تامین مالی تعبیه شده، سهامدار عمده‌یی که سهم معینی را در اختیار دارد برای فروش و کسب نقدینگی عرضه می‌کند سپس سهامداران و سرمایه‌گذاران، آن سهم را در بازار خریداری می‌کنند.

نکته مهم این الگو این است که سهامدار عمده به جای عرضه عادی سهم، آن را همراه با اختیار فروش برای سرمایه‌گذاران عرضه می‌کند تا در سررسید معین با درنظر گرفتن قیمت معین- اگر سرمایه‌گذاران بخواهند، بتوانند آن سهم را به خود سهامدار عمده که در ابتدا مالک سهم بود و سهم را فروخته بود- بفروشند.

بر این مبنا با استفاده از اختیار فروشی که به تبع فروش آن سهم حاصل می‌شود یک حداقل سود معینی برای سرمایه‌گذار بیمه خواهد شد. براساس اعلام کمیته فقهی، نکته دومی که در تفاوت این مدل با الگوی عادی فروش سهم مطرح است، این است که سهامدار عمده هم در مقطع معینی اختیار خرید را از سرمایه‌گذار عمده به دست می‌آورد تا در صورت تمایل در مقطع معینی در آینده با قیمت معینی سهم را بتواند به خودش برگرداند و به عبارتی آن را خریداری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر