صبوری ایران در قبال ترکیه حدی دارد

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۰۶

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال که اعلام شده در روز ۵ اسفند ماه هیاتی از ایران برای گفت‌وگو در ارتباط با موضوع حج سال آینده به عربستان سفر خواهد کرد، گفت: بعد از دریافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان جهت حضور هیات ایرانی در این کشور برای مذاکره پیرامون شرایط حج قرار شده که هیاتی از ایران در روز ۵ اسفند ماه به عربستان سفر کند.

وی در خصوص سفر رییس‌جمهوری به دو کشور عمان و کویت نیز گفت: با وجود اینکه این سفر به لحاظ زمان بسیار کوتاه بود ولی کاملا کیفی بود و یک فضای جدیدی برای ادامه رایزنی‌ها فراهم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اشاره به مواضع مقامات برخی کشورها در اجلاس مونیخ علیه ایران از جمله وزرای خارجه ترکیه و عربستان و همچنین وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی اظهار داشت: این مواضع و ادعاها، ادعاهای تکراری است و برخی از آنها اصلا قابل اعتنا و جدید نیست و ما در گذشته نیز چنین مواضعی را شنیده‌ایم. ایران به راه خود ادامه می‌دهد. ما همواره بر سیاست سازنده خود در راستای ایجاد ثبات و صلح در منطقه تاکید داریم و به آن ادامه می‌دهیم و برای انجام بداخلاقی‌ها پیشقدم نمی‌شویم و از دیگر سو امیدواریم آنهایی که ناپخته و ناسنجیده سخن می‌گویند به عواقب سخنان خود دقت بیشتری کنند و بدانند صبر ایران حد و حدودی دارد. ما علاقه‌مند نیستیم که از این الفاظ استفاده کنیم و وارد چنین وادی‌هایی شویم.

وی با بیان اینکه مسوولان ترکیه خودشان واقف‌اند که بعد از وقوع کودتا در این کشور، ایران چه مواقعی و چه کمک‌هایی به آنها داشته است، گفت: وضعیت آشفته، بی‌سامان و نگران‌کننده این کشور باعث شده است که برخی سیاستمداران ترکیه‌یی در گفتار و رفتار خود ناهنجاری‌هایی را داشته باشند و مواضع غیر سازنده‌یی را مطرح کنند. آنها احتمالا به عواقب آنچه بیان می‌کنند، فکر نکرده‌اند و گرفتار گردابی شده‌اند که از طریق این فرافکنی‌ها به نوعی می‌خواهند روی مشکلات درونی و بیرونی خود سرپوش بگذارند.

قاسمی با تاکید بر اینکه آنها باید در بیان مواضع خود دقت بیشتری بکنند، ادامه داد: ما علاقه‌مند نیستیم که چنین گفتمانی بین ما و ترکیه وجود داشته باشد. ما صبوری می‌کنیم ولی این صبوری حدی دارد و ما امیدواریم آنها در بیان سخنان خود با ذکاوت و هوشیاری بیشتری عمل کنند. امیدواریم که این‌گونه سخنان دیگر تکرار نشود و اگر قرار باشد دوستان در ترکیه چنین رویه‌یی را ادامه دهند ما نیز سکوت نمی‌کنیم و پاسخ چنین اظهاراتی را خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آینده روابط روسیه و امریکا را چطور می‌بینید و اینکه آیا روس‌ها باز هم با کارت ایران می‌خواهند در ارتباط با نوع تعامل‌شان با امریکا عمل کنند، گفت: من کارت بازی بلد نیستم و نمی‌دانم کارت چیست و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چه روابطی در آینده بین این دو کشور رخ می‌دهد، ولی معتقدم که زود است اکنون در ارتباط با روابط این دو کشور قضاوت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر