تحریم‌ها نتیجه معکوس داشت

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۰۳

پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ که به سبب اهمیت آن در عرصه سیاسی و امنیتی بین‌الملل به داووس امنیتی نیز مشهور است، روز یک‌شنبه به کار خود پایان داد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که به همراه عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان خود برای شرکت در این کنفرانس به آلمان سفر کرده است، پس از ایراد سخنرانی در نشست عمومی این کنفرانس، بیش از 20 دیدار نیز با مقامات ارشد بین‌المللی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ داشت.

وی همچنین در ادامه سفر خود به آلمان روز گذشته در جمع ایرانیان مقیم آلمان حضور یافت و با اشاره به ظرفیتی که آنها برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی دارند، تصریح کرد: ایرانیان نماد فرهیختگی، کوشش، صداقت و قانون‌مداری هستند. وی همچنین در ادامه به موضوع محدودیت ورود ایرانیان به امریکا اشاره کرد و افزود: رفتار دولتمردان امریکایی موجب بطلان ادعاهای امریکا و نماد دشمنی با مردم ایران است. وزیر خارجه کشورمان با تحسین مقاومت و ایستادگی مردم کشورمان، نظام جمهوری اسلامی ایران را برآمده از آرا و حمایت مردم دانست و با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ٢٢بهمن تاکید کرد: مردم ایران با ایستادگی و مقاومت خود نشان داده‌اند که تهدید را برنمی‌تابند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت ایرانیان مقیم آلمان تصریح کرد: وظیفه کلیه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور دفاع از حقوق ایرانیان و حمایت از کارآفرینان و متخصصان ایرانی درراستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و علمی است. وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: تلاش‌ها باید در حوزه جذب سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و درراستای کمک به اشتغال و بهبود معیشت مردم باشد.

تهدید علیه ایران کارساز نیست

وزیر خارجه کشورمان همچنین در دومین مصاحبه تفصیلی خود با رسانه‌های خارجی در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی امریکا با تاکید بر اینکه توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: تهدید علیه ایران کارساز نخواهد بود. ایران پاسخ خوبی به این ادبیات و تهدید نمی‌دهد و تحریم‌ها موثر نیست. اگر آنها تصمیم بگیرند که با زبان احترام و با ادبیاتی مبتنی بر منافع دوجانبه صحبت کنند، بسیار بهتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با ان‌بی‌سی تصریح کرد: برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق چندجانبه است و توافقات چندجانبه نمی‌توانند مجددا مورد مذاکره قرار گیرند؛ چراکه این کار موجب باز شدن جعبه پاندورا خواهد شد. اگر امریکا به‌طور یکجانبه تصمیم به مخالفت و کناره‌گیری از این توافق بگیرد، ایران همچنان گزینه‌های متعددی برای مواجهه با آن دارد.


ایران تمایلی به مناقشه ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه جدید امریکا گفت: اگر ضرورت گفت‌وگو درباره (اجرای) توافق هسته‌یی ایجاب کند، چنین دیداری غیرممکن نیست. تاکنون درخواستی برای این دیدار مطرح نشده و امکان آن به‌وجود نیامده است، اما اگر نیاز به گفت‌وگو درباره مسائل مربوط به توافق هسته‌یی وجود داشته باشد ما سازوکارهایی در این توافق داریم تا وزیران خارجه بتوانند با یکدیگر دیدار کنند. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره اقدام رییس‌جمهور امریکا برای ممنوعیت موقت ورود اتباع هفت کشور مسلمان ازجمله ایران گفت: این اقدام نشان‌دهنده خصومت امریکا در برابر تمام ایرانی‌ها حتی اعضای ایرانی پارلمان‌های اروپایی است؛ چراکه وزیران و نمایندگانی در اروپا وجود دارند که در ایران متولد شده‌اند اما اکنون قادر به ورود به امریکا نیستند. این کار ناپسند است. دولت امریکا با این کار خود چه پیامی می‌خواهد ارسال کند؟وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ گفت: ایران تمایلی به مناقشه ندارد. من باور دارم که در نهایت خرد و عقلانیت فائق خواهد آمد. این کار هیچ کمکی نمی‌کند و هزینه هنگفتی هم بر جای خواهد گذاشت.


ما تنها از خودمان دفاع می‌کنیم

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در ادامه گفت‌وگوهای خود با رسانه‌های بین‌المللی، در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی اعلام کرد: ما نمی‌خواهیم هیچ‌ کسی را تحریک کنیم و قصد برانگیختن هیچ خصومتی را نداریم. ما هیچ جنگی را آغاز نکرده‌ایم و قصد چنین کاری را نداریم اما ما از خودمان دفاع می‌کنیم. من فکر نمی‌کنم افرادی که نگاهی به تاریخچه و توانمندی‌های ما کرده‌اند هرگز تصمیم به مشارکت در چنین حادثه ناگواری بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم ایران به بهانه آزمایش موشک‌های بالستیک و تهدید دولت امریکا مبنی بر هشدار به ایران، گفت: موشک‌ها ابزار دفاعی ما هستند. اگر شما هشت سال در ایران بودید زمانی که تمام نظام بین‌الملل شامل امریکا گرایش‌شان در جنگ تحمیلی به سمت عراق بود، می‌دانستید وقتی همه به کشور ما تجاوز کردند هیچ کس حتی ابزار اولیه دفاعی دراختیار ما قرار نداد.


از قانون جنگل صحبت نمی‌کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات امریکا، رژیم‌صهیونیستی و عربستان مبنی بر اینکه اگر ایران اقدامات خاصی را انجام دهد آنها نیز گزینه‌هایی را روی میز دارند، گفت: اول از همه ما از قانون جنگل حرف نمی‌زنیم. ما از قانون بین‌الملل صحبت می‌کنیم و بر اساس حقوق بین‌الملل این گزینه‌ها نقض قوانین بین‌المللی هستند. من به آنها توصیه می‌کنم که نه تنها به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند بلکه دقت کنند خود را به یک دردسر جدی نیندازند. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 که در دولت پیشین امریکا حاصل شد، گفت: من بر این باورم که دولت پیشین امریکا به این دلیل با ایران به توافق رسید که انتخاب دیگری نداشت. آنها سخت‌ترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها را به کار گرفتند. این تحریم‌ها دقیقا نتیجه سیاسی معکوس داشت. امریکا فشار اقتصادی بر ما وارد کرد اما مردم ایران مقاومت کردند. مردم ایران در برابر این فشارها روی پای خود ایستادند. ما به همه توصیه کردیم که توافق هسته‌یی یک توافق عقلانی است. این توافق همه آنچه آنها می‌خواهند و تمام آن چیزی که ما می‌خواهیم، نیست اما یک توافق متوسط قابل‌قبول است. از نظر من اگر دولت پیشین امریکا گزینه‌های دیگری داشت آن را امتحان می‌کرد بنابراین این به معنی آن نیست که ما از یک رابطه دوستانه به یک رابطه خصمانه حرکت خواهیم کرد. سیاست امریکا در قبال ایران هرگز در طول 38 سال گذشته دوستانه نبوده و همواره خصمانه بوده است. مردم ما نشان دادند که این خصومت هرگز با پاسخ مثبت مواجه نخواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر