آمار میلیونرهای بریتانیایی آب رفت

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۹۹

گروه گوناگون میزان ثروت کشورها معمولا با حجم تولیدات ناخالص داخلی آن کشور برآورد می‌شود. هر چقدر که این تولیدات بیشتر باشد، ثروتمندتر محسوب می‌شوند. علاوه بر این، میزان ثروت افراد در یک کشور نیز از شاخص‌هایی به ‌شمار می‌آید که بیان‌کننده اوضاع اقتصادی کشورهاست.

در آخرین گزارش‌های به دست آمده در سال 2016 تعداد افراد میلیاردر بررسی شده است. بعد از بحران مالی سال 2009 رونق به بازارهای سرمایه‌گذاری بازگشت و منجر به افزایش میلیونرها در بسیاری از کشورها شد. طبق این گزارش، تعداد افراد ثروتمند در امریکا در 10سال گذشته همواره رو به افزایش بوده است.

در این گزارش به تغییرات تعداد میلیونرها در کشورها در سال‌های 2015و 2016 پرداخته شده است. این افراد از برآورد دارایی‌هایشان شناسایی شده‌اند؛ دارایی‌هایی از قبیل پول نقد پس‌انداز شده، وجوه موجود در بازارهای پولی، اوراق بهادار، املاک همچنین ثروتی که از مالکیت یک کسب و کار، محل اقامت و کالاهای لوکس کسب می‌کنند.

آن طور که این گزارش نشان می‌دهد، تعداد میلیونرهای امریکا در سال 2016 حدود 13.6میلیون نفر برآورد شده است. در این سال نسبت به سال 2015 نزدیک به 283هزار نفر به میلیونرهای امریکایی اضافه شده است. آن طور که پیش‌بینی شده است، انتظار می‌رود تا 10سال آینده تعداد افراد ثروتمند در این کشور رشد 21درصدی داشته باشد. در این کشور ثروتمندان نوظهور بیش از دیگران مورد توجه هستند. امریکا و بریتانیا برنامه اقامتی برای ثروتمندان آغاز کرده که منجر به جذب میلیونرهای بسیاری از سایر کشورها شده است.

طبق این گزارش تعداد بسیاری به میلیونرهای ژاپنی در سال 2016 اضافه شده است. در این کشور شمار ثروتمندان نسبت به سال 2015 با 738هزار نفر افزایش به 2.8میلیون نفر رسیده است. هر چند که ژاپنی‌های بیشتری در سال 2016 به جمع میلیونرها اضافه شده‌اند اما امریکا همچنان در رتبه اول تعداد ثروتمندان جهان قرار دارد. آن طور که در سایر گزارش‌ها به دست آمده، میلیونرهای آسیایی تلاش بسیاری برای پیشی‌ گرفتن از همتایان اروپایی و امریکایی خود دارند و هم‌اکنون بخش قابل ‌توجهی از ثروت جهان را در اختیار دارند.

این گزارش همچنین از کاهش میلیونرهای بریتانیایی در سال 2016 خبر می‌دهد. در سال 2016 نزدیک به 406هزار نفر از تعداد ثروتمندان بریتانیایی کاسته شد و به 2.2میلیون نفر رسید. هر چند که با این کاهش چشمگیر، بریتانیا سومین کشور در این رتبه‌بندی است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، امریکا و بریتانیا راهکارهای بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاران از سراسر جهان دارند با وجود این، کاهش میلیونرهای بریتانیایی نشان‌دهنده ایجاد اختلالی در این راهکار است. طبق گفته کارشناسان، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از عوامل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران برای حضور در این کشور است. همچنین گفته شده که بسیاری از شرکت‌ها درحال انتقال فعالیت‌های تجاری- مالی خود به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا هستند. علت این امر نیز لغو پاسپورت اروپایی شهروندان لندن است.

در سالی که گذشت علاوه بر بریتانیا تعداد میلیونرها در چین، استرالیا، سوییس، برزیل و روسیه نیز با کاهش روبه‌رو بوده است. در چین تعداد میلیونرها نسبت به سال 2015 با 43هزار نفر کاهش به 1.6میلیون نفر رسیده است. آن طور که در گزارش‌ها آمده اخیرا رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در چین با کمترین میزان طی سال‌های گذشته روبه‌رو بوده که شاید بتوان آن را یکی از دلایل کاهش تعداد این میلیونرها دانست.

در برزیل نیز طبق آمار اعلام شده در سال 2016 تعداد میلیونرها در این کشور با 10هزار نفر کاهش نسبت به سال 2015 به 172هزار نفر رسیده است. گزارش‌های بسیاری حاکی از آن است که راهکارها و سیاست‌های اقتصادی جدید دولت میشل تمر به مشکلات اقتصادی برزیل بیشتر دامن زده و آمارها از کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم حکایت دارند. همچنین کارشناسان اقتصادی می‌گویند، بحران‌های سیاسی موجود در این کشور نیز اعتماد سرمایه‌گذاران را از حضور در برزیل کاهش داده است. به علاوه پیش‌بینی شده که در سال جدید رکود اقتصادی بیشتری در این کشور دیده شود.

در این آمار، تنها امریکا و ژاپن شاهد افزایش چشمگیر میلیونرها در کشورشان بوده‌اند. سایر کشورهای نام ‌برده در این گزارش یا با کاهش تعداد ثروتمندان روبه‌رو بودند یا افزایش چندانی را مشاهده نکرده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، سال 2015 سالی مایوس‌کننده برای رشد جهانی به حساب می‌آید و در این سال علاوه بر عملکرد نه چندان درخشان اقتصاد جهان، بانک‌های مرکزی بزرگ نیز به تزریق نقدینگی ادامه دادند. همچنین قیمت نفت کاهش و تورم نیز همواره رشد ملایمی داشته است. تمام این عوامل می‌تواند بر قدرت سرمایه‌گذاری افراد و به تبع آن افزایش ثروت آنها تاثیر بگذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر