اتصال مترو تهران به ایستگاه راه‌آهن از طریق تونل

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۸۳

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه آمایش مراکز لجستیک تعریف شده و در حال جانمایی بنادر خشک در این پروژه هستیم، از اتصال ایستگاه مترو راه‌آهن در خط 3 به ایستگاه راه‌آهن تهران در قالب ساخت تونل زیرزمینی خبر داد.

به گزارش فارس، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: معاونت حمل‌ونقل 13مهر امسال ایجاد شد. این معاونت تلاش می‌کند فعالیت‌هایی انجام دهد تا دو یا چند مدل حمل‌ونقلی با یکدیگر پیوسته شوند و ارتباط حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید تاکنون ایستگاه‌های راه‌آهن زیادی در کشور ساخته می‌شد. مترو هم برای خود ریل و ایستگاه می‌ساخت اما این دو هیچ انطباقی بر یکدیگر نداشتند و در قالب حمل‌ونقل ترکیبی عمل نمی‌کردند. درحالی که یکپارچه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل درون و برون‌شهری ضروری است تا مردم با خروج از سیستم حمل‌ونقل برون‌شهری به‌راحتی وارد سیستم درون‌شهری شوند.

تقی‌زاده بیان کرد: پس از یکپارچه‌سازی فیزیکی موضوع یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری را هم در دستور کار داریم. در کشورهای پیشرفته یک سایت جامع وجود دارد که کاربر با معرفی مبدا و مقصد همه مدل‌های حمل‌ونقل پیشنهادی با هزینه و زمان سفر را مشاهده می‌کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تاکنون حمل‌ونقل و شهرسازی منفک از یکدیگر عمل می‌کردند به‌عنوان مثال در ساخت یک برج چندان به بروز ترافیک بعدی در منطقه توجهی نمی‌شد یا اینکه به این موضوع توجه نمی‌شد که اگر یک شهر اقماری توسعه یابد این موضوع اثرات زیادی بر ترافیک بین دو شهر دارد.

وی بیان کرد: در این رابطه حمل‌ونقل بر پایه شهرسازی را دنبال کرده‌ایم و به موضوع TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی) به‌صورت جدی توجه داریم.

تقی‌زاده ادامه داد: نقشه راه TOD را برای کل کشور تعریف خواهیم کرد و این موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال تصویب است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی کارگروه لجستیک در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه خبر داد و گفت: در نخستین جلسه این کارگروه ارگان‌های دست‌اندرکار نظیر وزارت صنایع، گمرک و غیره را دعوت کردیم و جلساتی برگزار شد.

وی افزود: متاسفانه به‌دلیل برخی پروسه‌های زمان‌بر اداری و نبود شرایط تسهیل‌کننده عبور کالا، عبور کالای ترانزیتی از کشور ما کاهش یافته است. در این راستا در کارگروه لجستیک کمیته‌های کاری مختلف را تشکیل داده‌ایم.

تقی‌زاده بیان کرد: در بخش جاده‌یی در 9ماهه امسال 5673 تن کالا از کشور ترانزیت شد که 1214 تن آن ترانزیت نفتی بود. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در حمل‌ونقل ریلی در 9 ماهه امسال 735هزار تن کالای ترانزیتی از کشور عبور کرد و طی همین مدت در بنادر کشور 4.6میلیون تن تخلیه و بارگیری ترانزیتی داشته‌ایم.

وی همچنین از تکمیل طرح جامع حمل‌ونقل در سال‌های گذشته گفت و افزود: متاسفانه به‌دلیل آنکه در سنوات قبلی بخشی از منابع مالی مشاور پرداخت نشد یکی از فازهای این طرح (طرح جامع حمل‌ونقل) روی زمین ماند.

تقی‌زاده درخصوص یکپارچه‌سازی ریل و مترو و تاکیدات شهرداری تهران برای انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج شهر نیز گفت: متاسفانه اطلاعات درستی به شهردار تهران نداده بودند.

هیچ کشوری در دنیا به این سمت نرفته که ایستگاه راه‌آهن را به خارج شهر منتقل کنند و در بسیاری از شهرهای دنیا حتی تا 12 ایستگاه راه‌آهن هم در شهر وجود دارد ضمن آنکه به‌دلیل آنکه اراضی شهری گران‌قیمت است شهرداری‌ها خود بخشی از هزینه احداث ایستگاه‌های راه‌آهن و ساخت راه‌آهن در شهرها را پرداخت می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، افزود: البته موضوع انتقال ایستگاه راه‌‌آهن تهران مدتی است که دیگر از سوی شهرداری پیگیری نمی‌شود و ظاهرا آنها نیز متوجه شدند که این موضوع کارشناسی شده نیست، ضمن آنکه امروز ایستگاه مترو راه‌آهن در خط3 مترو تهران در ایستگاه راه‌آهن تهران ساخته شده است.

وی افزود: همچنین طی تعامل با شهرداری در حال ساخت تونلی زیر زمین میدان راه‌آهن تهران هستیم تا بدین‌ترتیب ایستگاه مترو خط 3 در میدان راه‌آهن به ایستگاه راه‌آهن تهران متصل شود تا مسافر به محض پیاده شدن از ایستگاه مترو یا ایستگاه راه‌آهن به راحتی وارد ایستگاه بعدی خود

شود.

تقی‌زاده اظهار کرد: در این باره توافقنامه بین راه‌آهن و مترو برای ساخت این تونل ایجاد شد و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر