یک میلیارد دلار؛ ارزش بادام تولید ایران

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۷۶

تعادل مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش عملکرد تولید بادام از ۱۳۰۰ کیلوگرم به ۲۵۰۰ کیلوگرم در هکتار در یک برنامه 10ساله پیش‌بینی شده است. به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، رمضان رویین تن افزود: در این برنامه اصلاح باغات موجود، جایگزینی ارقام برتر، مدیریت تغذیه، کنترل آفات، آبیاری و جمع‌آوری آب باران، افزایش مکانیزاسیون و صنایع فرآوری و افزایش بهره‌وری مد نظر قرار گرفته است.

رویین تن، با بیان اینکه سطح باغات بادام کشوربه علت خشکسالی‌ها به ۱۶۰ هزار هکتار رسیده است، ادامه داد: از این سطح سالانه ۱۶۰ هزار تن بادام شیرین تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امر باغبانی، سرانه تولید بادام در ایران را دو کیلو گرم معادل ۵ برابر تولید سرانه جهانی عنوان کرد و در عین حال ارزش ۱۶۰ هزار تن تولید بادام ایران را نزدیک به یک میلیارد دلار تخمین زد. او با اشاره به اینکه میزان صادرات بادام ایران در سال‌های اخیر بین ۴ تا ۵ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیون دلار بوده است، گفت: هر کیلوگرم بادام با پوست خشک در بازارهای جهانی با قیمت ۶. ۵ دلار به فروش می‌رسد. رویین تن با بیان اینکه ایران برای صادرات بادام خود در بازارهای جهانی مشکلی ندارد، اذعان داشت: از ۷۰۰ هزار تن صادرات جهانی بادام، ایران یک درصد آن را به خود اختصاص داده و این صادرات به ۲۶ کشور جهان مانند ترکی، کشور‌های حوزه خلیج فارس، هند و آلمان صورت می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر