نرخ بهره وام مسکن در کشور‌های دیگر

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۵۹


عوامل متعدد اعم از شرایط اقتصادی کشور، نرخ بهره بانکی، درآمد خانوار و بسیاری شاخص‌های دیگر اقتصادی در نحوه و میزان پرداخت وام مسکن اثر‌گذار هستند. نرخ و شرایط وام‌های بانکی برای تمامی کشورهای اروپایی توسط اتحادیه اروپا تعیین می‌شود. این وام‌ها دارای بهره‌های پایینی هستند. دریافت وام مسکن در کشورها شرایط خاصی را می‌طلبد که این خود سبب ساز محدودیت در دریافت وام می‌شود. سن متقاضیان وام باید کمتر از 70سال باشد. واجدان شرایط دریافت وام مسکن می‌توانند حداکثر تا 70درصد ارزش ملک وام مسکن دریافت کنند. دوره بازپرداخت وام مسکن نیز بسته به واحد پولی متغیر خواهد بود که متقاضیان ماهانه یا 3ماهه موظف به پرداخت آن هستند.


وام مسکن در آلمان

به عنوان مثال، نرخ بهره وام مسکن در آلمان 3.69درصد با بازپرداخت 3.89درصدی طی یک تا 5 سال، 4.01درصد با بازپرداخت 5 تا 10سال و 4.13درصد با بازپرداخت 10 الی 20سال است. اما با این حال مردم آلمان ترجیح می‌دهند در خانه‌های اجاره‌یی زندگی کنند تا آنکه دست به خرید خانه بزنند. در این کشور در صورتی که دریافت‌کننده وام موفق به پرداخت اقساط نشود، بانک او را مورد بازخواست قرار می‌دهد و بدون اینکه سود یا جریمه‌یی به اصل وام دریافت‌کننده وام تعلق گیرد با بررسی‌های علت پرداخت نکردن اقساط اعم از فقدان شغل و درآمد، درصدد حل مشکل دریافت‌کننده وام و پیشنهاد شغل به او برمی‌آید.

وام مسکن در کانادا و امریکا

در کشور کانادا دو نوع وام مسکن وجود دارد: وام مسکن عادی و وام مسکن با ضریب بالا. مبلغ این وام‌ها بیشتر از 80 درصد ارزش ملک خریداری شده است که بسته به میزان پس‌انداز متقاضی متغیر است. در وام مسکن عادی، وام‌گیرنده موظف به پرداخت اقساط همچنین پرداخت بیمه وام است که به خانه‌های بیمه شده، تعلق می‌گیرد. اما در مورد وام با ضریب بالا، وام‌گیرنده موظف به پرداخت حق بیمه نیز هست و مبلغ آن نیز از 0.5درصد الی 2.75درصد بسته به میزان پرداخت نقدینگی خریدار هنگام خرید خانه متغیر است و البته پرداخت آن تنها در صورتی الزامی خواهد بود که وام دریافتی بیش از 80 درصد ارزش ملک خریداری شده باشد. همچنین دولت کانادا یک وام تا سقف 25هزار دلار کانادا به متقاضیانی که برای نخستین بار دست به خرید خانه می‌زنند، اختصاص داده است که این وام برای زوج‌ها به 50 هزار دلار کانادا نیز می‌رسد. نرخ بهره وام خرید مسکن در کشور امریکا 1.5درصد با بازپرداخت 5 تا 7سال، 1.85درصد با بازپرداخت 7 تا 10ساله، 2.87درصد با بازپرداخت 10تا 15سال، 3.25درصد با بازپرداخت 15تا 20سال و در نهایت 3.36درصد با بازپرداخت 30سال است که اغلب وام‌های مسکن در این کشور از این دسته هستند یعنی با اقساط 30ساله پرداخت می‌شوند. همچنین در امریکا وامی به نام وام درجه دو وجود دارد که افرادی با وضعیت شغلی و مالی نامشخص که واجد شرایط دریافت وام معمولی به دلیل بالا بودن ریسک پرداخت اقساط آن نیستند به آن روی می‌آورند که اعتبار آن پایین‌تر از معمول است.

به طور کلی علاوه بر امریکا و کانادا در کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس، نروژ، سوئد، اتریش، استرالیا، آفریقای جنوبی و هند نهادهای مالی موجود با دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی، افراد متقاضی را براساس شغل، میزان درآمد، سابقه پرداخت مالیات و پرداخت به موقع اقساط وام‌های قبلی و دیگر عوارض و قبوض اعتبارسنجی کرده و وام‌های مسکن بالغ بر 70درصد ارزش خانه خریداری شده را برای خریدار تامین می‌کنند و بدین‌ترتیب به مردم و نیز اقتصاد کشور کمک قابل ملاحظه‌یی می‌کنند.

وام مسکن در هند

در کشور هند نسبت وام مسکن به تولید ناخالص ملی حدود 2.5درصد است. وام‌های مسکن مختلفی در هند وجود دارد. نمونه‌یی از این تسهیلات، وام مسکن تک نرخی است که تنها به میزان و نرخ سود مبلغ وام بستگی دارد و به وام اصلی ارتباطی ندارد. وام جی.پی.‌ام یا پله‌یی یکی دیگر از انواع وام مسکن در هند است که اقساط آن در آغاز کم و به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. در کل هیچ نرخ استانداردی برای سود وام‌های شناور وجود ندارد. در این کشور به جز بانک‌ها، موسسات مالی خاصی ازجمله» اس‌بی‌ای «هوم لونز» ، «تات هاوسینگ» فایننس وجود دارند که خدمات وام مسکن ارائه می‌دهند. حداقل وام مسکن در هند 300هزار روپیه (حدود 15میلیون تومان) است.

وام مسکن در انگلیس و مالزی

دولت انگلیس در راستای برنامه کمک به خرید مسکن، وام‌هایی با سپرده 5 درصدی به افراد پرداخت می‌کند. یعنی متقاضیان خرید مسکن در این کشور می‌توانند تقریبا کل مبلغ خانه مورد نظرشان را به صورت وام دریافت کنند. این درحالی است که در لندن قیمت متوسط یک خانه تقریبا 8برابر متوسط حقوق سالانه یک خریدار خانه اولی است یعنی شاخص دسترسی مسکن در این کشور 8 سال است. و اما مالزی. در این کشور حداکثر 80 الی 90درصد قیمت ملک را به متقاضی تسهیلات وام می‌دهند. در مالزی، دو نوع وام مسکن توسط بانک‌های این کشور ارائه می‌شود. نوع اول وام مدت‌دار است که به شیوه معمول متقاضی ماهانه موظف به پرداخت مبلغی مشخص بابت اقساط وام می‌شود. نوع دوم، وام انعطاف‌پذیر است مناسب افرادی است که برای پس‌انداز بیشتر در برهه‌های زمانی مختلف از انعطاف‌پذیری وام بهره می‌برند. یعنی وام‌گیرنده هر چه مبلغ حساب جاری خود را افزایش دهد، نرخ بهره وام مسکن کاهش می‌یابد.

وام مسکن در ترکیه

در کشور ترکیه، وام مسکن از طریق تعدادی از بانک‌ها به واسطه وثیقه ملک خریداری شده به متقاضی اعطا می‌شود. مبلغ وام مسکن در این کشور حداکثر 50 درصد قیمت ملک مورد نظر با بهره 8 تا 10درصد و مدت زمان بازپرداخت وام نیز 10سال است. اغلب قوانین مربوط به وام مسکن در ترکیه به قوانین بانک‌های اروپایی مشابهت زیادی دارند علاوه بر همه این‌ها، متقاضی دریافت وام باید منبع درآمد ثابت داشته باشد تا وام به او تعلق گیرد.

وام مسکن در سوئد

در کشور سوئد دولت تا 85 درصد هزینه ملک را به صورت وام پرداخت می‌کند. در سوئد نیز مانند ترکیه متقاضیان وام مسکن باید شغل ثابت داشته باشند تا بتوانند 15درصد مبلغ باقیمانده بهای مسکن خود را پیش پرداخت کنند. در صورتی که افراد فاقد شغل ثابت باشند، این امکان برای آنها فراهم آمده تا از طریق ضمانت افرادی که شغل ثابت دارند، وام مسکن را دریافت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر