انتخابات هنگ‌کنگ؛ تقابل دموکراسی و سلطه چین

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۵۲


گروه جهان| رای‌گیری برای انتخاب رییس اجرایی هنگ‌کنگ از سه‌شنبه (امروز) آغاز می‌شود اما مردم چندان دخالتی در انتخاب فرد پیروز ندارند و همین امر سبب شده تا خواستار اصلاح سیستمی شوند که به‌‌شدت به سمت چین گرایش دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین انتخابات برای تعیین رییس اجرایی هنگ‌کنگ از زمان برگزاری اعتراضات گسترده حامی دموکراسی در سال ۲۰۱۴ است که نتوانست باعث اصلاحات سیاسی شود. گفته شده همزمان با آغاز نخستین مرحله از این رای‌گیری 4 نامزد تلاش‌ می‌کنند، حمایت اعضای کمیته‌ ۱۲۰۰نفری را به دست بیاورند. براساس قانون هنگ‌کنگ، رییس اجرایی این دولت‌شهر توسط کمیته‌یی متشکل از ۱۲۰۰نماینده انتخاب خواهد شد؛ کمیته‌یی که به ‌شدت به سمت پکن گرایش دارد. براساس گزارش رسانه‌های محلی تنها حدود

یک‌چهارم از نمایندگان حاضر در این کمیته را حامیان دموکراسی تشکیل می‌دهند.

این نمایندگان خود توسط حدود ۲۳۰هزار رأی‌دهنده از قشرهای مختلف جامعه از تجار گرفته تا بخش آموزش و ازجمله ۷۰ قانونگذار انتخاب می‌شوند. فعالان حامی دموکراسی و برخی مردم هنگ‌کنگ می‌گویند، بدیهی است که پیروز این انتخابات باید پاسخگوی مقامات چین باشد و «لئونگ چون- اینگ» رهبر در حال کناره‌گیری هنگ‌کنگ را آلت دست پکن می‌دانند.

«کری لم» معاون سابق مدیر اجرای هنگ‌کنگ و «جان تسانگ» وزیر سابق دارایی مدعیان اصلی این رقابت محسوب می‌شوند. تسانگ در این رقابت‌ها به عنوان فردی میانه‌رو تلقی شده و در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. دو نامزد دیگر «رجینا ایپ» سیاستمداری تندرو و «ووکووک- هینگ» قاضی سابق هستند.

انتخاب رییس اجرایی هنگ‌کنگ درحالی انجام می‌شود که براساس تعهدات اولیه قرار بود، رییس اجرایی از سال ۲۰۱۷ با رای مستقیم آزاد ساکنان این سرزمین به شکلی دموکراتیک انتخاب شود. با این حال به دلیل اینکه قانونگذاران هنگ‌کنگی با طرح چین برای اصلاح انتخابات مخالفت کردند به این ترتیب رییس اجرایی هنگ‌کنگ این ‌بار هم مانند گذشته از سوی کمیته‌ ۱۲۰۰عضوی انتخابات می‌شود. براساس طرح رد شده، چین حق تایید صلاحیت نامزدهای رهبری در هنگ‌کنگ را به دست می‌آورد و هنگ‌کنگی‌های واجد شرایط می‌توانستند، رهبر خود را از طریق رای‌گیری در انتخابات عمومی از میان فهرست تایید شده، انتخاب کنند. از اکتبر ۲۰۱۴ که دولت چین تصمیم خود را برای محدود کردن اختیارات رای‌دهندگان در انتخاب رییس اجرایی هنگ‌کنگ مطرح کرد، موجی از تظاهرات حامیان حقوق دموکراتیک در هنگ‌کنگ آغاز شد. به‌ گفته معترضان، شروطی که دولت کمونیست چین برای این انتخابات وضع کرده مغایر تعهدات اولیه این کشور برای برگزاری انتخابات واقعی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر