تغییر نام حزب حاکم کره‌جنوبی به‌دلیل رسوایی رییس‌جمهور

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۵۱

گروه جهان

حزب حاکم «سائه نوری» کره‌جنوبی در راستای مبرا کردن خود از رسوایی فساد سیاسی در کشور و دولت رییس‌جمهور استیضاح شده، نام خود را تغییر داد. نمایندگان و روسای این حزب بر این باورند که پس از رسوایی اخیر در نهاد ریاست‌جمهوری، حزب حاکم دچار بدنامی شدید شده است و آنها چاره‌یی جز تغییر نام آن نداشته‌اند. اینگ میون جین، رییس حزب حاکم کره‌جنوبی گفت که یکی از عناصر این حزب آزادی‌خواهی است که بار دیگر با نام‌گذاری جدید، گویی حزب حاکم از نو متولد شده است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، مسوولان حزب سائه نوری که از اوایل بهمن ماه از تصمیم خود برای انجام این کار خبر داده بودند روز دوشنبه اعلام کردند که نام این حزب به حزب کره آزاد(‌لیبرتی کوریا) تغییر کرده است. این درحالی است که رسوایی ورود چوی سون سیل به نهاد ریاست‌جمهوری به دلیل داشتن رابطه دوستانه نزدیک با پارک گئون های، رییس‌جمهوری استیضاح شده به یک بحران سیاسی و مالی در

کره‌جنوبی منجر شده است. پارلمان کره جنوبی سال گذشته میلادی و در پی مشخص شدن قصور رییس‌جمهور در این رسوایی، وی را استیضاح کرد و از آن پس هوانگ کیو آهین، نخست‌وزیر وقت به عنوان کفیل ریاست‌جمهوری انتخاب شد.

به اعتقاد ناظران، رسوایی سیاسی و مالی پیش آمده و فساد در نهاد ریاست‌جمهوری، چهره حزب حاکم را خدشه‌دار کرده است و تغییر نام یکی از اقدامات برای بهبود شرایط حزب محسوب می‌شود. این نخستین مرتبه طی 5 سال گذشته است که نام حزب حاکم توسط کمیته ملی حزب تغییر می‌کند. این حزب در سال ۲۰۱۲میلادی و پس از ۱۴سال نام خود را از حزب بزرگ ملی به سائه نوری تغییر داده بود. در این حال رسوایی رییس‌جمهور و استیضاح وی موجب شد تا دست‌کم ۳۰نفر از اعضای حزب حاکم، اندکی پیش از این حزب جدا شوند و حزب جدید باریون را تشکیل دهند. چوی سون سیل که بدون داشتن سمت رسمی به داخل نهاد ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی تردد داشت به استفاده از اسناد محرمانه کشوری و سودجویی مالی از شرکت‌های بزرگ کشور متهم است. تکلیف رییس‌جمهور هم احتمالا ماه آینده میلادی و در پی تشکیل جلسه دادگاه قانون اساسی مشخص خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر