«بردی محمدوف» برای بار سوم رییس‌جمهور ترکمنستان شد

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۵۰

گروه جهان

قربان‌ قلی بردی محمدوف، برای بار سوم به ریاست‌جمهوری ترکمنستان رسیده است. به گزارش بی‌بی‌سی، مردم ترکمنستان ۱۲ فوریه در انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند. بر اساس گزارش‌ها بردی محمدوف توانسته تقریبا

۹۸ درصد آرای به صندوق ریخته شده را کسب کند. انتظار می‌رفت که بردی محمدوف، پیروز این انتخابات باشد. در دو دوره قبلی بردی محمدوف با کسب ۹۷ درصد آرا پیروز شده بود. 8نفر دیگر نیز در این انتخابات نامزد شده بودند که همه آنها از نزدیکان به دولت کنونی کشور هستند.

مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین موضوعات این انتخابات بود. تصمیم اخیر روسیه در توقف واردات گاز از ترکمنستان، بر اقتصاد این کشور آسیای میانه لطمه زده است. سال گذشته تغییراتی در قانون اساسی ترکمنستان انجام شد که براساس آن رییس‌جمهور کشور می‌تواند به دفعات نامزد شود و در صورت پیروزی در قدرت بماند. پارلمان ترکمنستان در سپتامبر سال گذشته میلادی با اصلاح قانون اساسی، دوره ریاست‌جمهوری را افزایش داد و محدودیت سنی برای تصدی ریاست‌جمهوری را لغو کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی ترکمنستان، این اصلاحیه پیش‌تر مورد بررسی شورای بزرگان قرار گرفته و به پارلمان پیشنهاد شده بود و نمایندگان پارلمان نیز به اتفاق آرای آن را تصویب کردند. به این ترتیب، دوره ریاست‌جمهوری ترکمنستان از 5سال به 7سال افزایش می‌یابد و افراد بالای70 سال نیز اجازه شرکت در انتخابات را خواهند داشت. بردی محمدوف پس از درگذشت صفر مراد نیازف در دسامبر سال ۲۰۰۶ به عنوان کفیل ریاست‌جمهوری، اداره امور را در دست گرفت و با پیروزی در انتخابات فوریه سال ۲۰۰۶، نخستین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغار کرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ نیز مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شد.

قانون اساسی ترکمنستان هیچ مانعی برای مشارکت چندباره در انتخابات ایجاد نمی‌کند و دوره ریاست‌جمهوری نیز از 5سال به 7سال افزایش یافته است. ترکمنستان چهارمین کشور از نظر ذخایر گاز طبیعی در جهان است. این کشور تقریبا به‌طور کامل به صادرات این منبع انرژی وابسته است. چین، مهم‌ترین خریدار گاز این کشور 5میلیون نفری است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر