نتانیاهو به‌دنبال احیای روابط در پسا اوباما

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۴۷

گروه جهان|منوچهر فخرزاد|

سال‌های ریاست‌جمهوری باراک اوباما برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، سرشار از شگفتی‌های ناخواسته بود؛ ازجمله گفت‌وگوهای هسته‌یی با ایران. حالا مایکل اورن سفیر تل‌آویو در ایالات‌متحده، گفته که نتانیاهو در نخستین دیدار خود با دونالد ترامپ به‌دنبال کسب این اطمینان خواهد بود که رژیم‌صهیونیستی همچنان نزدیک‌ترین متحد ایالات‌متحده است.

بلومبرگ به نقل از مایکل اورن نوشته است: «مهم‌ترین هدف «بی‌بی‌« (بنیامین نتانیاهو) از این سفر بازگرداندن روابط تل‌آویو-واشنگتن به خط گذشته است؛ بنابراین قرار نیست که هیچ اتفاق شگفت‌انگیزی بیفتد. نتانیاهو می‌خواهد اتحاد تل‌آویو با واشنگتن را احیا کرده و اطمینان حاصل کند که ایالات‌متحده همچنان فراتر از دیگر کشورهای جهان در کنار اسراییل ایستاده و دو طرف برای مبارزه با تهدیدهای مشترک با یکدیگر همکاری خواهند کرد.»

نتانیاهو پس از هشت سال روابط پرفراز و نشیب با دولت اوباما زمینه را برای بهبود روابط با ایالات‌متحده مساعد می‌بیند به‌ویژه پس از اینکه دونالد ترامپ در نخستین روزهای پس از آغاز به کارش از توافق هسته‌یی با ایران انتقاد کرد و مدعی شد که مهم‌ترین هدفش در سیاست خارجی مقابله با افراط‌گرایان اسلامی خواهد بود. گفته شده، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی یک‌شنبه عصر در نشست کابینه دولت گفته که در دیدار با ترامپ درباره ایران، سوریه، فلسطینی‌ها و روابط تل‌آویو با دولت جدید ایالات‌متحده گفت‌وگو خواهد کرد. دفتر نخست‌وزیر نتانیاهو با انتشار بیانیه‌یی در این باره اعلام کرده است: «تمام وزرای کابینه اسراییل به‌طور مشترک بر اهمیت بهبود روابط اسراییل و ایالات‌متحده هم در سطح دو دولت و هم روابط شخصی رهبران دو طرف تاکید کرده‌اند.»


بهبود حداقلی روابط

دونالد ترامپ در مصاحبه‌یی با روزنامه اسراییلی هایوم که یک‌شنبه منتشر شد، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را «یک مرد خوب» خوانده است. اما به نظر نمی‌رسد که همه‌چیز به همین سادگی باشد. حتی در همین زمان کوتاهی که از عمر دولت ترامپ گذشته روابط دو طرف با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. واقعیت این است که کاخ سفید تاکنون پیام‌های متفاوتی را به طرف صهیونیستی داده است. دونالد ترامپ همین چند هفته پیش بود که در مصاحبه‌یی گفت شهرک‌سازی‌های اسراییل در اراضی اشغالی به ازسرگیری روند صلح با فلسطینیان کمکی نخواهد کرد. همچنین باوجود اظهارات آتشین انتخاباتی ترامپ مبنی بر انتقال سفارت ایالات‌متحده در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس، به نظر می‌رسد که کاخ سفید دیگر هیچ تعجیلی برای این اقدام ندارد. حتی برخی منابع در واشنگتن از انصراف ترامپ از این اقدام خبر می‌دهند.

به گفته یک مقام ارشد ‌صهیونیستی، به احتمال بسیار زیاد نتانیاهو در دیدار خود با ترامپ درباره چشم‌انداز تشکیل یک دولت غیرنظامی فلسطینی درازای معاوضه زمین گفت‌وگو خواهد کرد. این درحالی است که نتانیاهو علاوه بر فشارهای بین‌المللی و مخالفت‌های جهانی گسترده با شهرک‌سازی‌ها، از طرف طیف تندرو و جدی‌ترین رقیب سیاسی‌اش نفتالی بنت، وزیر آموزش و پرورش (رژیم‌صهیونیستی) هم برای پیشبرد شهرک‌سازی‌ها به‌شدت تحت‌فشار است. گفته شده، نفتالی بنت رهبر حزب راست افراطی «خانه یهودی» حتی به بنیامین نتانیاهو هشدار داده که در واشنگتن درباره راه‌حل «دو کشور برای دو ملت» و تاسیس احتمالی یک کشور مستقل فلسطین حرفی نزند.

به نظر می‌رسد که نتانیاهو خود به محدودیت‌هایش در این سفر کاملا واقف است. او پیش از سفر به ایالات‌متحده با اذعان به هیجانش برای بهبود روابط با واشنگتن گفته که «عاقلانه نیست که فکر کنند اسراییل می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به شهرک‌سازی‌ها ادامه دهد و بسیار ضروری است که تل‌آویو در همین ابتدای کار از تحریک کردن دولت جدید ایالات‌متحده خودداری کند.»

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تاکید کرده که سیاست‌های مسوولانه‌یی به رییس‌جمهوری امریکا ارائه خواهد کرد. به باور برخی ناظران، این اظهارات می‌تواند هشداری تلویحی به احزاب راست افراطی باشد که درخواست آنها مبنی بر آغاز شهرک‌سازی‌های نامحدود و ضمیمه کردن بخش‌های وسیعی از کرانه باختری رود اردن احتمالا برآورده نخواهد شد.

نشریه اسراییلی هاآرتص هم نوشته که انتظارات نتانیاهو از دولت ترامپ، باید در ظرفی واقع‌بینانه جای بگیرد. روزنامه جروزالم‌پست نیز تاکید کرده که هیچ ضمانتی وجود ندارد که رهبران دو کشور، قاطعانه در مورد همه‌چیز توافق داشته باشند. به‌ گفته ناظران سیاسی، برای تل‌آویو بسیار مهم است که با وجود اختلافات میان نتانیاهو و ترامپ، ‌دو طرف چشم‌انداز مشترکی برای بهبود روابط داشته باشند. گفته شده، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی سه‌شنبه (امروز) با رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا و چهارشنبه (فردا) با رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در کاخ سفید دیدار خواهد کرد. آویگدور لیبرمن نیز جمعه با جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، دیدار خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر