مایکل فلین، سپر بلای ترامپ می‌شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۴۶

گروه جهان|

مایکل فلین، مشاور امنیتی دولت دونالد ترامپ در تلاش است تا از مناقشات بر سر ارتباطاتش با مقامات روسی پیش از روی کار آمدن ترامپ رهایی یابد؛ ارتباطات و مکالماتی که به‌گفته مقامات آگاه، حتی کاخ سفید را نیز نگران کرده است. مقامات ارشد کاخ سفید در روزهای اخیر ارتباطات فلین با روس‌‌ها را مرور کرده‌اند تا دریابند که آیا وی در مورد احتمال لغو تحریم‌ها علیه روسیه در زمان روی کار آمدن ترامپ با آنها گفت‌وگو کرده است یا خیر. در صورتی که مقامات به نتیجه مثبت برسند، فلین احتمالا به نقض قانونی متهم خواهد شد که بر مبنای آن شهروندان اجازه دخالت در سیاست خارجی را ندارند. رویترز در گزارشی به قلم استیو اولاند نوشت: فلین یک ژنرال بازنشسته ارتش امریکا و رییس پیشین آژانس اطلاعات وزارت دفاع امریکاست. وی که یکی از نخستین حامیان ترامپ بوده است، یکی از حامیان اصلی بهبود روابط امریکا با روسیه محسوب می‌شود. فلین در هفته‌های پیش از تحلیف ترامپ در تاریخ 20 ژانویه، گفت‌وگو با روس‌ها در مورد تحریم‌ها را رد کرد و مایک پنس، معاون رییس‌جمهور در دفاع از فلین در مصاحبه‌یی تلویزیونی حضور یافت تا بر رد این موضوع تاکید کند. اما هفته گذشته پس از اینکه واشنگتن پست با انتشار گزارشی به نقل از مقامات آگاه نوشت که موضوع تحریم‌ها هم در گفت‌وگوهای فلین با روس‌ها مطرح شده است، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این احتمال را رد نکرد و گفت که نمی‌تواند با قاطعیت این موضوع را به یاد آورد. در همین حال یک مقام دولت امریکا که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که پنس اظهارات خود را بر مبنای گفت‌وگو با فلین بیان کرده و این در حالی است که پنس هم احتمالا به دلیل دفاع از فلین دچار مشکل خواهد شد. گفته می‌شود که فلین از پنس و دیگر مقامات امریکایی درخصوص این مساله عذرخواهی کرده است.

به‌گفته مقامی دیگر در حالی که ترامپ در روزهای گذشته در ایالت فلوریدا میزبان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بود، مناقشات بر سر اظهارات فلین، دولت امریکا را وادار کرد تا رینس پنس، رییس کارکنان کاخ سفید را مسوول بازنگری این مساله کند. کاخ سفید تاکنون به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است. در این حال با توجه به متن مکالمات فلین به نظر نمی‌رسد که وی در مورد لغو تحریم‌ها وعده‌یی داده باشد و مشاور امنیتی کاخ سفید بیشتر در مورد مسائلی همچون امید به بهبود روابط روسیه و امریکا در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ اظهارنظر کرده است.

ترامپ تاکنون هیچ واکنش خاصی به موضوع نشان نداده است، اما جمعه به خبرنگاران وعده داد که حتما این مساله را بررسی کند. انتظار می‌رود خبرنگاران در کنفرانس خبری مشترک با جاستین ترودو،

نخست‌وزیر کانادا از ترامپ در مورد فلین سوالاتی بپرسند. در عین حال برخی مقامات معتقدند که فلین اگرچه در حال حاضر در شرایط بحرانی به سر می‌برد، اما این بحران شرایط کاری وی را در سمت مشاور امنیت ملی تهدید نمی‌کند. با این حال، هیچ مقام ارشد دولتی هم در حمایت از فلین در نیامده است. استفان میلر، مشاور ارشد سیاست‌گذاری ترامپ روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی در مورد اطمینان ترامپ به فلین گفت: «من در جایگاهی نیستم که بخواهم بگویم در ذهن رییس‌جمهور چه می‌گذرد.»


آغاز مناقشات

واشنگتن پست اواخر هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که فلین 29 دسامبر با سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه تماس گرفته است؛ یعنی دقیقا در تاریخی که باراک اوباما، رییس‌جمهور وقت امریکا در تلافی اقدام روسیه در حمله هکری و تلاش برای تحت‌تاثیر گذاشتن انتخابات ریاست‌جمهوری، تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد. در این مکالمه به موضوع تحریم‌ها پرداخته شده و به گفته 2مقام آگاه، فلین گفته است که دولت ترامپ در آینده تحریم‌ها را تسهیل خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری وکس‌نیوز، این مساله بدین معنا خواهد بود که فلین فعالانه برای ایجاد اخلال در سیاست‌گذاری دولت اوباما آن‌هم زمانی که هنوز به‌طور رسمی در دولت سمتی نداشته، تلاش کرده است و چنین اقدامی خلاف قوانین امریکا محسوب می‌شود و پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) اکنون در حال بررسی متن مکالمه فلین با این مقام روسی است.

دولت ترامپ مکررا و به‌طور رسمی این مساله را که فلین و کیسلیاک در مورد تحریم‌ها گفت‌وگو کرده‌اند، رد کرد و حتی مایک پنس در رسانه‌ها در حمایت از فلین ظاهر شد. اما پنج‌شنبه سخنگوی فلین از موضع اولیه او عقب کشید و گفت: «منظور فلین این بوده است که اگرچه گفت‌وگو در مورد تحریم‌ها را به یاد نمی‌آورد، اما نمی‌تواند با اطمینان بگوید که چنین موضوعی به کلی مطرح نشده است.» با توجه به این اظهارات، فلین احتمالا در مورد محتوای مکالمه‌اش با سفیر روسیه دروغ گفته است و این موضوع دو مساله مهم را ایجاد می‌کند: اول اینکه آیا فلین به پنس هم در مورد تحریم‌ها دروغ گفته یا اینکه پنس آگاهانه به رسانه‌ها و مردم امریکا دروغ گفته است؟ دوم اینکه فلین به بازرسان اف‌بی‌آی هم دروغ گفته است؟


اظهارات و مشکلات جدید

پیشینه مسائل مربوط به رابطه فلین با روسیه به دوران کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و زمانی بر می‌گردد که او به عنوان یکی از کارکنان امنیت ملی ترامپ فعالیت می‌کرد. فلین در مورد چشم‌انداز مشارکت واشنگتن و مسکو در زمینه مبارزه با تروریسم، خیلی مثبت سخن گفته بود. از این رو، انتظار می‌رفت که فلین در زمان روی کار آمدن دولت جدید در راستای تسهیل یا لغو تحریم‌های ماه دسامبر دولت اوباما علیه روسیه اقدام کند؛ اما تلاش برای اختلال در سیاست‌گذاری رییس‌جمهور وقت کاملا دور از انتظار بود. این مساله نقض قانون لوگان محسوب می‌شود؛ قانونی که افراد در خارج از شاخه‌های اجرایی را از اتخاذ سیاست‌خارجی به جای دولت امریکا باز می‌دارد. اگرچه احتمال محکوم شدن فلین به نقض قانون لوگان اندک به نظر می‌رسید، اما دروغ گفتن او به بازرسان مساله‌یی جداگانه است. به خصوص اگر بازرسان اف‌بی‌آی از فلین در مورد محتوای مکالمه سوال کرده باشند و او از حقیقت گفت‌وگو در مورد تحریم‌ها به مثابه اظهارات اخیر سخنگویش خودداری کرده باشد، آنگاه احتمالا به‌طور جدی دچار مشکل خواهد شد. اما پنس برای اعلام برائت منتظر ماموران اف‌بی‌آی نماند؛ 3منبع آگاه در دولت به سی‌ان‌ان گفتند که فلین در مورد گفت‌وگو در زمینه تحریم‌ها به پنس اطلاع نداده بود. چنین اتفاقی می‌تواند بدین معنا باشد که دولت دونالد ترامپ برای اخراج یک مقام و مقصر دانستن او در راستای مبرا کردن خود از اتهام فریب مردم امریکا، آماده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر