کسبه پلاسکو وام 300 میلیونی می‌گیرند

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۴۵


گروه تشکل‌ها| حدود 27روز از سانحه دلخراش پلاسکو می‌گذرد. واحدهای صنفی مستقر در پلاسکو بر این باورند که دولت باید با تزریق منابع به کمکشان بشتابد. حال در این بازه زمانی متولیان اتاق اصناف تهران خبر از استقرار پلاسکویی‌ها در مجتمع نور می‌دهند. درحقیقت مغازه‌داران پلاسکو دوباره کاسب شدند و قرار است در آستانه سال نو با استقرار در مجتمع تجاری نور به فعالیت خود ادامه دهند. به واقع آغاز اسکان کسبه پلاسکو در ساختمان نور منجر به امیدواری برای کسبه واحدهای صنفی پلاسکو شده است. از این‌رو جواد درودیان، رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان خبر از اعطای وام 300میلیون تومانی به واحدهای صنفی آسیب دیده داد. در حقیقت قبل از ریزش و تخریب ساختمان پلاسکو دولتمردان برای خروج از رکود واحدهای صنفی خبر از تسهیلات ارزان‌قیمت برای واحدهای صنفی دادند. اما با آسیب واحدهای صنفی پلاسکو این موضوع (اعطای وام ارزان قیمت به اصناف) در هاله‌یی از ابهام قرار گرفت.


تسهیلات ارزان‌قیمت دولت در هاله‌ای از ابهام

در همین حال معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران درباره اعطای وام ارزان‌قیمت به اصناف گفت: قرار بود برای خروج از رکود واحدهای صنفی دولت منابعی را برای واحدهای صنفی کوچک و متوسط در نظر بگیرد اما با تخریب واحدهای صنفی پلاسکو این موضوع در هاله‌یی از ابهام قرار گرفت. حسین درودیان در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: بعد از آتش گرفتن و تخریب ساختمان پلاسکو، اعطای وام ارزان‌قیمت از سوی دولت به اصنافی‌ها مورد توجه کمتری قرار گرفته است.


لیست کسبه آسیب‌دیده را به بانک مرکزی ارسال می‌کنیم

همچنین رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان گفت: پرداخت وام ۳۰۰میلیونی به کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در هفته جاری آغاز خواهد شد. جواد درودیان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران از ارسال لیست اسامی کسبه آسیب‌دیده پلاسکو به بانک مرکزی برای بازگشایی پرونده تسهیلاتی آنها در راستای دریافت وام ۳۰۰ میلیونی خبر داد و افزود: اتحادیه‌های صنفی، لیست کسبه آسیب دیده پلاسکو را تهیه و پس از تایید اتاق اصناف ایران به بانک مرکزی ارسال کردند. وی ضمن اشاره به مصوبه دولت مبنی بر اعطای وام ۳۰۰ میلیونی به کسبه پلاسکو پس از استقرار و اسکان موقت اعلام کرد: قرار است که در هفته جاری پرداخت وام ۳۰۰میلیونی به کسبه پلاسکو آغاز شود. این مقام مسوول با بیان این مطلب که حدود ۵۰۰ نفر از کسبه پلاسکو، برگه قرارداد اسکان در مجتمع نور را در اختیار دارند، افزود: هم‌اکنون کسبه پلاسکو در حال تحویل واحدهای صنفی خود و آماده‌سازی ویترین‌های مغازه‌ها هستند.

رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در عین حال این نکته را مورد اشاره قرار داد که برخی کسبه در حال تخلیه اجناس، گاوصندوق، چک و مدارک خود از قسمت شمالی ساختمان پلاسکو هستند. وی در ادامه ضمن بیان این نکته که فضای برخی کسبه پلاسکو برای کسب و کار در مجتمع نور مناسب نیست، متذکر شد: در طبقه همکف مجتمع نور، واحدهای صنفی و فروشندگان تجهیزات کامپیوتری قرار دارند، تعدادی از کسبه پلاسکو برای فعالیت در کنار آنان قرار می‌گیرند، این احتمال وجود دارد که کاسبی برای این تعداد از کسبه پوشاک فروش پلاسکو کمی سخت باشد. درودیان همچنین در مورد حضور کسبه پلاسکو در نمایشگاه‌های بهاره امسال نیز گفت: با هماهنگی‌های انجام گرفته، قرار شده که بخشی از کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در نمایشگاه‌های بهاره امسال حضور داشته باشند.


دارندگان سرقفلی می‌توانند دیوارهای مغازه‌شان را بیمه کنند

از سوی دیگر رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که جانمایی کسبه ساختمان پلاسکو در مجتمع تجاری نور تقریبا به پایان رسیده و در حال‌ استقرار هستند و به نظر می‌رسد کاسبی‌شان از یکی دو روز آینده آغاز شود. درودیان نقوسیان همچنین در خصوص محدودیت‌هایی که داشتن سرقفلی واحدهای تجاری برای اصناف ایجاد می‌کند، اظهار کرد: واحدهای صنفی که دارای سرقفلی هستند نمی‌توانند بدون اجازه و رضایت مالک اصلی اقدام به تغییر دکوراسیون، تغییر شغل یا انجام دیگر اقدامات کنند. از سوی دیگر نیز خریداران واحدهای صنفی و تجاری، خود سرقفلی را می‌خرند و مالکان آن نیز به دلیل اینکه می‌خواهند از مزایای داشتن مالکیت و اجاره‌بهایی که دریافت می‌کنند استفاده کنند حاضر به واگذاری واحد صنفی به صورت کامل و در شرایط مالکیت نیستند. رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان اظهار کرد: بیمه کردن واحد تجاری یا اجناس آن، ارتباطی به داشتن سرقفلی یا داشتن ملکیت ندارد و صاحبان سرقفلی می‌توانند حتی دیوارهای سرقفلی‌شان را نیز بیمه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر