اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۴۲

تشکیل نخستین جلسه صندوق تثبیت بورس

رییس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل نخستین جلسه صندوق تثبیت بازار سرمایه در شنبه هفته آینده (۳۰بهمن) با حضور وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش «تعادل»، محسن خدابخش با اشاره به مصمم بودن این سازمان برای اجرای قانون تشکیل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه که موضوع ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی است که اساسنامه آن نیز در همان سال در هیات دولت به تصویب رسیده و معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرد. رییس اداره نظارت بر بورس‌های معاونت اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در راستای اجرای این قانون و باتوجه به افت پیاپی شاخص‌ها در ماه‌های اخیر که موجب وارد آمدن ضرر و زیان‌های مختلف به سهام‌داران خصوصا حقیقی شده است، سازمان بورس مصمم به راه‌اندازی این صندوق است که به همین منظور شنبه هفته آینده (۳۰ بهمن) نخستین نشست هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه با حضور علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی، احمد دوست‌حسینی رییس صندوق توسعه ملی، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه اعضای هیات امنا، در این جلسه اعضای هیات عامل را انتخاب می‌کنند، افزود: پس از انتخاب هیات عامل، منابع مالی این صندوق و نحوه تخصیص آن نیز مشخص می‌شود.


۱۴۳کد سرمایه‌گذار خارجی

در بورس انرژی صادر شد

با توجه به روند روبه رشد معاملات در بورس انرژی ایران و رونق معاملات در رینگ صادراتی، ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال 1395 تاکنون به 20 هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش «تعادل»، مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به معامله 35 هزار تنی نفت کوره در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی این بازار گفت: در جریان معاملات روز گذشته بورس انرژی ایران، 35 هزار تن محصول نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران عرضه شد. سید علی حسینی با اشاه به اینکه این معامله سومین محموله صادراتی نفت کوره 380 سانتی استوکس در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران است، افزود: این معامله موفق به ارزش بالغ بر 406 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه تاکنون 143 کد خریدار خارجی جهت فعالیت و معامله در بورس انرژی ایران صادر شده است، عنوان کرد: عرضه‌های صادراتی این بورس در حال حاضر به بیش از 13 مقاصد صادراتی صورت می‌پذیرد. حسینی افزود: با توجه به روند روبه رشد معاملات در بورس انرژی ایران و رونق معاملات در رینگ صادراتی، ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال 1395 تاکنون به بیش از 20 هزار میلیارد ریال رسیده است.


اعلام آخرین وضعیت پذیرش و درج شرکت‌ها در بورس تهران

یک مقام مسوول با اعلام خبر موافقت با ورود 3شرکت جدید به بورس تهران، به تشریح برنامه هیات پذیرش تا پایان سال جاری پرداخت. به گزارش «تعادل»، اسماعیل درگاهی با بیان شمای کلی از وضعیت پذیرش شرکت‌ها به تسنیم گفت: شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با سرمایه 6.00 میلیارد تومان، شرکت مدیریت صنعت شوینده بهشهر با سرمایه 100 میلیارد تومان و شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا با سرمایه 150 میلیارد تومان در فهرست شرکت‌های بازار دوم بورس پذیرفته شدند.

مدیر پذیرش بورس تهران افزود: شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با بیش از 21 شرکت زیرمجموعه در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیروگاهی و نیز سوآپ برق و گاز با کشورهای همسایه ازجمله ترکمنستان و آذربایجان فعالیت دارد و یکی از هلدینگ‌های بزرگ صنعت برق کشور محسوب می‌شود. همچنین سهامدار عمده این شرکت، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است که پس از انجام اقدامات مربوط به درج نماد و افشای اطلاعات الزامی در سامانه کدال، زمینه عرضه سهام شرکت فراهم خواهد شد. درگاهی با بیان اینکه شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با شرکت فرعی در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولید مواد شوینده و بهداشتی از جمله هلدینگ‌های بزرگ شوینده و بهداشتی کشور است، گفت: از شرکت‌های شاخص این صنعت می‌توان به پاکسان، گلتاش، شوینده بهشهر و... اشاره کرد که شرکت‌های این گروه با سهم بازار قابل توجه در زمینه تولید پودر، صابون، شامپو، خمیر دندان و سایر محصولات شوینده و نیز مواد اولیه صنعت بهداشتی فعالیت دارد.


فروش محصول قبل از تولید مزیت بزرگ بورس کالا

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی، به عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه رسمی معاملات گواهی سپرده زعفران به نبود برنامه‌ریزی مناسب در حوزه تولید و بازار محصولات کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: تجربیات مختلف در دنیا نشان می‌دهد که اگر کشوری در تولید یک محصول به صورت سرگردان عمل کند، محکوم به شکست است. به گزارش «تعادل» به نقل از بورس کالای ایرانی، حسین صفایی افزود: کشورهایی امروز در حوزه کشاورزی موفق هستند که تولیدکننده یک محصول، قبل از تولید، محصولش را برای بازاری از پیش تعیین شده فروخته باشد که نمره ایران در این زمینه قابل قبول نیست. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: کشاورزی در کشور ما نباید به سمتی پیش برود که ابتدا یک محصول بدون نیازسنجی و شناسایی بازار مناسب تولید شود و بعد دنبال بازار برای آن باشد؛ این امر در بازار محصولی همچون زعفران به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در اختیار ایران است و ارزآوری این محصول نیز برای کشور بسیار اهمیت دارد، اما بازهم شاهد بی‌نظمی در تولید و نداشتن برنامه‌یی مشخص برای بازار این محصول هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر