رشد نماگرها با معاملات درون‌گروهی

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۳۹

گروه بورس|

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افزایش 147 واحدی، بعد از چند روز وقفه، به کانال 77هزار واحدی بازگشت. این بازگشت به همراه رشد چشمگیر ارزش معالات از رقم 127 میلیارد تومان در روز یک‌شنبه به 426 میلیارد تومان طی معاملات دیروز، سبب افزایش 357 میلیاردی ارزش بازار شده که بر این اساس ارزش بورس تهران به مبلغ 322هزار و 858 میلیارد تومان رسید.

به گزارش «تعادل»، دیروز در قالب معاملات درون‌گروهی بازارگردان‌ها در گروه پتروشیمی‌ها، خودرویی‌ها، فلزات و معدنی‌ها تحرک ویژه‌یی از خود نشان دادند. این جابه‌جایی‌ها به‌دلیل اینکه در دامنه‌های مثبت قیمتی انجام شد، سبب افزایش ارزش نماگرهای بورس تهران شد. براساس این گزارش، روی نماد شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سایپا، ایران خودرو، بانک تجارت و بانک انصار، سهام زیادی توسط سهامداران عمده این شرکت‌ها جابه‌جا شد که این دادوستدها سبب افزایش 147واحدی شاخص کل، 299 میلیارد تومانی ارزش معاملات و 357میلیاردی ارزش بازار شد.

طی دادوستدهای روز گذشته، نمادهای ملی مس، گل‌گهر، چادرملو، سایپا و پتروشیمی مبین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ثبت کردند. در مقابل نمادهای نفت و گاز پارسیان و تاپیکو با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. همچنین دیروز گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای تولیدی مهرام، نصیر ماشین، سیمان خزر، تامین ماسه ریخته‌گری، سرمایه‌گذاری ملت، عمران توسعه فارس و پارس سرام بود.

در مقابل نمادهای محورسازان ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، سیمان قائن، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، سیمان دورود، کارتن ایران و آبادگران ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین دیروز اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، پارند پایدار سپهر، کیان، سهام تامین ماسه ریخته‌گری، صکوک مرابحه سایپا و سهام سرمایه‌گذاری نیرو بیشترین تقاضای خرید و سنگین‌ترین صف‌های خرید را داشتند. این درحالی بود که گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران بورس تهران برای خروج از سهام ایران خودرو دیزل، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک بنا گستر کرانه، سهام تراکتورسازی ایران، واحدهای صندوق کیان، اوراق مشارکت ملی نفت ایران و سهام گسترش صنایع و خدمات کشاورزی بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند.


معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران گروه سایپا شاهد معاملات انتقالی 273 میلیون سهمی به کدهای درون سهامدار عمده گروهی خود به ارزش بیش از 31میلیارد تومان بود. در پتروشیمی جم اما بیش از 129میلیون سهم به ارزش بیش از 127میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد. همچنین 120میلیون سهم بانک انصار به ارزش بیش از 24میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد. در فولاد خراسان اما 79 میلیون سهم به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده به ارزش 38میلیارد تومان منتقل شد. همچنین بیش از 66 میلیون سهم تراکتورسازی ایران به ارزش بیش از 20میلیارد تومان میان کدهای سهامداران عمده منتقل شد. براساس این گزارش، دیروز 40 میلیون سهم پتروشیمی مارون به ارزش 127 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. در آذرآب اما اندکی بیش از 34میلیون سهم به ارزش بیش از 11 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. همچنین اندکی بیش از 23 میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش بیش از 28 میلیارد تومان به کدهای سهامدار عمده منتقل شد. در سرمایه‌گذاری سایپا نیز 19 میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

همچنین 15 میلیون سهم زامیاد به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. 9 میلیون سهم بانک سینا نیز به ارزش بیش از 900 میلیون تومان در کف کامل قیمت به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در عین حال اندکی بیش از 5 میلیون سهم ایران خودرو به ارزش کمتر از 1.5 میلیارد تومان میان کدهای سهامداران عمده منتقل شد. در پتروشیمی فناوران نیز اندکی بیش از 3 میلیون سهم به ارزش بیش از 6.5میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشاورزی و دامپروری مگسال، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و بین‌الملل سرب و روی بوشهر، حق تقدم استفاده نشده بیمه اتکایی امین، مواد اولیه دارویی البرز بالک از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیسکویت گرجی، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و تولید نیروی برق دماوند متوقف شدند.


بازگشت شاخص به کانال ۷۷ هزار واحد

شاخص بورس در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه ۱۴۷ واحد رشد کرد و در آستانه بازگشت به کانال ۷۷ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 25 بهمن ماه 95، با افزایش 147واحدی روی رقم 76 هزار و 975 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 13 واحدی عدد 15 هزار و 510واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 225 واحدی به عدد 84هزار و 494 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز درحالی با افزایش 123 واحدی به رقم 54هزار و 717واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 211واحدی به عدد 163 هزار و 380 واحد رسید. دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت ملی صنایع مس ایران با 55 واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 50 واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با 33واحد، افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 27واحد، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 19واحد و فولاد خوزستان با 18واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران درحالی به بیش از 430 میلیارد تومان ثبت شد که در بازار نقدی سهام نیز این رقم از 400میلیارد تومان عبور کرد که حاصل دست به دست شدن یک‌میلیارد و 277میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 49هزار و 133 نوبت داد و ستد بود. روز پس از نماد سایپا با معامله 42 میلیون سهمی، ریل‌پرداز سیر پرحجم‌ترین معامله بازار سهام در دامنه نوسان مثبت قیمتی بود، در این نماد معاملاتی دیروز بیش از 30میلیون سهم دست به دست شد که خریداران حقوقی اقبال بیشتری برای جمع‌آوری آن نشان دادند.


صعود 4 پله‌ای آیفکس

شاخص کل فرابورس ایران در روز 25 بهمن‌ماه با 4.6واحد افزایش با سبزپوشی در ارتفاع 839 واحدی ایستاد؛ درحالی که با تاثیر مثبت از جانب نمادهای «مارون»، «دماوند»، «وملل» و «ارفع» مواجه شد. در میانه این هفته معاملاتی شاهد دادوستد افزون بر 188میلیون ورقه به ارزشی معادل 583.7میلیارد تومان در بازارهای 6‌گانه فرابورس ایران بودیم که این حجم از معاملات در بیش از 20 هزار نوبت معاملاتی صورت گرفت.

همچنین نقل‌وانتقال بالغ بر 127 میلیون سهم به ارزش بیش از 152.6 میلیارد تومان، نتیجه معاملات دیروز در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه بود که این حجم از معاملات معادل 67درصد از حجم کل بازارهای فرابورس بود. همچنین نماد «حریل» متعلق به شرکت ریل‌پرداز سیر با دادوستد بیش از 30میلیون سهم به ارزش حدود 4.6میلیارد تومان، رتبه نخست بازار سهام را به لحاظ حجم و ارزش به دست آورد. در همین حال نمادهای «دبالک»، «حسیر» و «کمرجان» بیشترین افزایش قیمتی را تجربه کردند و در مقابل نمادهای «ساینا»، «غدیس» و «بهپاک» تا سقف 4.3درصدی، بیشترین کاهش قیمتی را در میان نمادهای فرابورسی به خود دیدند. گفتنی است نماد معاملاتی شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) دیروز بازگشایی شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) برای برگزاری جلسه هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه در چهارشنبه همین هفته، دیروز متوقف شد.

نگاهی به بازار تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که در این بازار بیش از 67 هزار ورقه به ارزش بالغ بر 5.2میلیارد تومان دست به دست شده و اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه 95 با مبادله بیش از 25هزار ورقه به ارزش 2 میلیارد تومان، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داده است. در همین حال «تسه 9505» با 7.7 هزار تومان با بیشترین قیمت و «تسه 9310» با 7.6 هزار تومان و با کمترین قیمت دادوستد شدند.

همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از 4میلیون ورقه در 754 نوبت دادوستدی معامله شد که ارزشی معادل 496میلیارد تومان را رقم زد. در این میان اوراق اجاره آموزش و پرورش در نماد «اجاد24» با مبادله بیش از 2 میلیون ورقه به ارزش 215میلیارد تومان به بالاترین حجم و ارزش مبادلاتی دست یافت.

دیروز در تابلو ‌ETFها افزون بر 735 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 1.1میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت که بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در این تابلو به نماد صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان اختصاص پیدا کرد. درنهایت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در جریان معاملات دیروز میزبان خریدوفروش 26 هزار و 336 ورقه به ارزش یک‌میلیارد و 47 میلیون تومان بود.


حضور فولاد مبارکه با عرضه تختال و ورق گرم

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز دوشنبه 25 بهمن ماه میزبان عرضه 20هزار تن تختال SM و یک‌هزار و 100 تن ورق‌های گرم شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز دوشنبه 25بهمن ماه میزبان عرضه 20 هزار تن تختال SM و یک‌هزار و 100 تن ورق‌های گرم شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود. دیروز 2 هزار تن شمش هزار پوندی، 500 تن بیلت و 20 تن شمش آلیاژی شرکت ایرالکو و 10 کیلوگرم شمش طلای شرکت زرمعدن اختران در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه شد. افزون بر این، 11 هزار و 200 تن قیر، گوگرد و عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی در این روز شاهد عرضه 51 هزار تن گندم خوراکی، 2 هزار تن گندم دوروم، 4 هزار تن شکر سفید و 100 تن روغن خام سویا بود. علاوه بر این 6 هزار و 895 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و 2هزار و 811 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت گواهی سپرده کالایی در این تالار عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر