سرریز سرمایه از بهشت مالی اروپا به ایران

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۲۵

ژان اسلبورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ که به دعوت محمدجواد ظریف در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی به ایران سفر کرده است، روز گذشته با محمدجواد ظریف وزیر خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان دیدار و رایزنی کرد. اسلبورن که در برنامه سفر دو روزه‌اش به ایران دیدار با حسن روحانی رییس‌جمهوری و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی را نیز در دستور کار دارد، سند همکاری‌های اقتصادی در حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل بین دو کشور را نیز در محل وزارت اقتصاد به امضا رساند. این سند در حالی به امضا رسید که از لوکزامبورگ به عنوان بهشت مالی اروپا یاد می‌شود و اصولاً کشورهای حوزه بنلوکس (بلژیک، هلند و لوکزامبورگ) توانسته‌اند با درآمد سرانه بالا و قدرت جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان بین‌المللی از شکوفاترین اقتصادهای حوزه یورو قلمداد شوند. در همین رابطه وزیر خارجه لوکزامبورگ در دیدار خود با ظریف با اعلام خبر امضای این یادداشت همکاری اقتصادی تاکید کرد که کشورش علاقه‌مند است با ایران در زمینه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و حمل و نقل هوایی نیز همکاری داشته باشد. ظریف نیز در این دیدار با بیان اینکه پس از برجام چشم‌اندازهای مورد انتظار برای همکاری و توسعه روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وجود آمده است، اظهار داشت: در این راستا زمینه‌های لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانکی میان ایران و لوکزامبوگ وجود دارد.


تمایل بازار سرمایه به ایجاد روابط با لوکزامبورگ

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد کشورمان نیز، در مذاکرات خود با اسلبورن با اشاره به نتایج مثبت مذاکرات هسته‌یی و برداشته شدن تحریم‌ها تاکید کرد: ما به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کردیم. سیاست کلی ایران، بهبود روابط با کشورهای اروپایی و به ویژه لوکزامبورگ است و امضای این موافقتنامه نشانه‌یی از حسن‌نیت و علاقه‌مندی دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی است. وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه از پیشرفت روابط بانکی راضی نیستیم تصریح کرد: سفر رییس کل بانک مرکزی به همراه مدیران بانکی به لوکزامبورگ می‌تواند موثر باشد. طیب‌نیا با اشاره به علاقه‌مندی ایران برای امضای موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف گفت: این موافقتنامه در کنار برقراری روابط بین بانک‌های دو کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد. وزیر اقتصاد کشورمان افزود: بازار سرمایه ما نیز تمایل به ایجاد روابط با نهادهای مالی لوکزامبورگ دارد. در ادامه این دیدار «ژان اسلبورن» وزیر امور خارجه و اروپایی لوکزامبورگ ضمن ابراز خرسندی از انجام این دیدار، از علاقه‌مندی کشورش برای همکاری در بخش‌های حمل و نقل هوایی و سرمایه‌گذاری خبر داد.


تقویت همکاری اقتصادی اروپا با ایران

در همین راستا، اسلبورن عصر دیروز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز ملاقات و تاکید کرد: رویکرد کشورهای اروپایی به ویژه پس از توافق هسته‌یی با ایران، گسترش همه‌جانبه همکاری‌های مشترک و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی برای دستیابی به روابط اقتصادی بلندمدت و مستحکم است. شمخانی هم در این دیدار با استقبال از گسترش همکاری‌های بلندمدت و پایدار میان دو کشور در موضوعات مختلف به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و بیمه بر اهمیت تعیین ساز و کارهای اجرایی توافقات میان ایران و لوکزامبورگ تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر