شرایط ایران برای مذاکره و تنش‌زدایی با عربستان

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۲۴

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان یک‌شنبه شب در برنامه «من تهران» شبکه العالم به تفسیر و توضیح سیاست‌های ایران در قبال کشورهای منطقه همچنین شرایط به وجود آمده در راهبردهای سیاست خارجی ایران پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید پرداخت. وی درخصوص سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای منطقه، سیاست اصولی کشور را حل و فصل اختلافات با همسایگان عنوان و تاکید کرد که ایران هیچگاه برای تخریب روابط با هیچ کشوری پیشقدم نبوده است. قاسمی در ادامه با اشاره به سفر وزیر خارجه کویت به ایران و پیامی که امیر این کشور برای حسن روحانی فرستاده بود، گفت: در رایزنی‌های صورت گرفته علاوه بر مسائل سیاسی و اقتصادی دوجانبه، مسائل منطقه نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و امیدواریم این امر سبب برداشتن گام‌های بیشتری در آینده نسبت به همسایگان باشد.


عربستان دچار توهم است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اختلافات میان ایران و عربستان اشاره و اظهار کرد: زمانی می‌توانیم با عربستان صحبت و کار کنیم که احساس کنیم، عربستان هم به این روابط نیاز دارد و هم می‌خواهد که این روابط حسنه وجود داشته باشد و برخی از اشتباهات و خطاهای خود در گذشته را جبران کند. ما فکر می‌کنیم که عربستان طی یکی، دو سال گذشته مرتکب اشتباهاتی شده که این روابط را به اینجا کشانده و بهتر آن است که در این مسیر سازنده اقدام کند و اگر آنها اقدام کنند ما قطعا آمادگی پاسخ مثبت به آنها را خواهیم داشت. قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا عربستان مذاکره با ایران را قبول نمی‌کند، توضیح داد: این سوال را باید از مقامات سعودی پرسید اما برداشت ما این است آنها هنوز دچار یک توهم و اشتباه هستند که در گذشته نیز این اشتباه برایشان مشکلاتی را رقم زده است.

در مورد ترامپ نگرانی نداریم

قاسمی در ادامه درخصوص مواضع دونالد ترامپ در قبال ایران نیز گفت که فعلا به صورت دقیق نمی‌توان درباره وی تصمیم گرفت و باید صبر کرد. ما حداقل 38سال با سیاست‌های امریکا آشنا هستیم و سیاست‌های خصمانه امریکا نسبت به ایران را تجربه کرده‌ایم. درباره ترامپ هم ما زیاد احساس نگرانی نداریم چون آنها واقعیت‌های ایران را نهایتا می‌فهمند و قدرت ایران را در منطقه می‌دانند و این نوع صحبت‌ها، شانتاژ و بیان خواسته‌هایی است که اگر می‌توانستند اجرا کنند در گذشته می‌کردند. وی در مورد مواضع ایران و اروپا در قبال ترامپ گفت که اروپایی‌ها نیز به سهم خود دچار نگرانی‌های جدی هستند و سیاست صبر و انتظار را دنبال می‌کنند و تا رسیدن به وضعیت روشن در روابط خود با امریکا به زمان نیاز دارند. اما لازم است، تاکید شود که ایران همواره متکی به قدرت خود و مردم خودش بوده و در مقابله با دشمنان و دیگران متکی به سایر کشورها نبوده است. از این رو سیاست ما با اروپا متکی بر رابطه متناسب با آنها در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد بود؛ ولی این به معنای آن نیست که ما بخواهیم از کشورهای دیگری استفاده کنیم و به آنها اتکا کنیم. اتکای ما به خودمان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر