شیکاگو بستر کارآفرینی زنان

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۵۲

گروه گوناگون|

نابرابری جنسیتی در کارآفرینی هم دیده می‌شود، آن هم در سراسر جهان. متوسط آمار کارآفرینی زنان در جهان، به‌طور کلی 20 درصد برآورد شده است. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، از این 20 درصد کارآفرینی زنان، شهرهایی همچون شیکاگو و بوستون بالاترین درصد زنان کار‌آفرین را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان، شیکاگو رتبه اول را در شمار زنان کار‌آفرین دارد. زنان 30 درصد از کارآفرینان را در این ایالت تشکیل می‌دهند. منابع متعددی برای کمک به زنان در راه‌اندازی کسب‌وکار در شیکاگو وجود دارد و عمده ‌فعالیت‌های این ایالت برای تشویق کارآفرینی در میان زنان، ارتقای سیستم عامل‌های کارآفرینی برای زنان، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های متعدد، تولید نشریات سازمان‌یافته توسط سازمان‌های خصوصی و دولتی بوده است. در عین حال آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، فناوری اطلاعات بزرگ‌ترین صنعت مورد استفاده برای زنان کارآفرین در شیکاگو است.

در آخرین گزارش به دست آمده، زنان حدود 29 درصد از کارآفرینان را در بوستون تشکیل می‌دهند. در این شهر، موسسه تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه هاروارد، 2نهاد تحسین‌شده آموزش عالی در این کشور است که نزدیک به نیمی از فارغ‌التحصیلان از این دانشگاه‌ها، زنانی هستند که اقدام به کارآفرینی در شهرهای مختلف می‌کنند. در این شهر برنامه‌هایی به‌طور مستمر توسط دولت و سازمان‌های خصوصی اجرا می‌شود که این برنامه‌ها اکثرا برای کاهش نابرابری در بودجه و کمک به کارآفرینی زنان صورت می‌پذیرد. کسب‌وکارهای ایجاد شده توسط زنان در بوستون متفاوت و عمدتا در بخش خدمات است؛ خدماتی مانند بهداشت و درمان، تبلیغات، خرده و عمده فروشی‌ها، مشاوره و خدمات مسافرتی.

از سوی دیگر کارآفرینی زنان در سیلیکون ولی، حدود 24 درصد گزارش شده است. در این منطقه که در جنوب شرقی سانفرانسیسکو است، مردان تسلط بیشتری بر کسب‌وکارها دارند اما این وضعیت در سال‌های اخیر در حال تغییر بوده است. افزایش دسترسی به منابع مالی برای زنان، معرفی و تشویق زنان کارآفرین و اجرای دوره‌های آموزشی توسط زنان کارآفرین ازجمله عوامل رشد کارآفرینی زنان در این ایالت است. زنان کارآفرین در سیلیکون توسط دولت و سازمان‌های دیگر حمایت می‌شوند.

فرهنگ کسب‌وکار در لس‌آنجلس تبدیل به یک فرهنگ فراگیر شده است. کارآفرینی زنان در این شهر حدود 22 درصد برآورد شده است. در این شهر نیز سازمان‌های متعددی به حمایت‌های مالی و برگزاری دوره‌های مربی‌گری کارآفرینی برای زنان وجود دارد. ایجاد کسب‌وکار توسط زنان در این شهر با سرعت بسیاری رو به افزایش است. در لس‌آنجلس فعالیت‌هایی همچون زیبایی، تناسب اندام، مراقبت‌های بهداشتی، مواد غذایی و مد از مهم‌ترین گرایش‌های زنان کارآفرین است.

پاریس از دیگر شهرهایی است که کارآفرینی زنان در آن آمار بالایی دارد. نرخ زنانی که اقدام به شروع کسب‌وکار در این شهر می‌کنند حدود 21 درصد است که این رقم در تورنتو، سنگاپور و کوآلالامپور به 19 درصد می‌رسد.

از دیگر مناطقی که درصد کارآفرینی زنان، رقم بالایی را به خود اختصاص داده، می‌توان به می‌مونترال، تورنتو، مسکو، ونکوور، نیویورک و آستین اشاره کرد. آمار زنان کارآفرین در مونترال حدود 22 درصد است که این رقم در مسکو به

17 درصد، در ونکوور و نیویورک به 16 درصد و در آستین به 15 درصد می‌رسد.

با وجود تلاش‌های بسیاری که در سال‌های اخیر پیرامون کارآفرینی زنان در مقیاس جهانی انجام شده، همچنان آمار رقم بالایی را نشان نمی‌دهد. دسترسی به آموزش و بودجه از مهم‌ترین نیازهای رشد کارآفرینی در زنان به‌شمار می‌رود. آن‌طور که در تحقیقات مشخص شده، افزایش کارآفرینی توسط زنان، برای اثبات شایستگی و به دست آوردن احترام در آنها بسیار موثر است. بهتر است کشورها برنامه‌های گسترده‌‌یی برای تشویق و حمایت از زنان جوان کارآفرین داشته باشند؛ چراکه این مساله نه تنها برای قشر زنان که برای توسعه کل اقتصاد نیز مفید خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر