تمرکز 60 درصد جمعیت در تهران و کلان‌شهرها

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۴۱

گروه راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر امر نوسازی مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: ما باید بتوانیم پاسخ تقاضای مسکن را در این بافت‌ها به مردم بدهیم نه در بیابان‌های اطراف.

عباس آخوندی در سفر به استان کرمانشاه با طرح این پرسش که ما پس از رویارویی با پدیده مدرنیته تا چه اندازه توانسته‌ایم همراه با حفظ اصالت خود توسعه‌یی پایدار ایجاد کنیم، گفت: در واقع به این فکر کنیم که ما پس از مواجه شدن با این رویداد تا چه اندازه دچار عدم تعادل در نظام شهری و گرفتاری‌های ناشی از آن شده‌ایم، این نکته‌یی است که در حوزه‌های مختلف جای تامل بسیار زیادی دارد.

به گفته این مقام مسوول، در حال حاضر ۱۰درصد از جمعیت ایران در شهر تهران و بدتر از آن ۵۰درصد دیگر در سایر کلان‌شهرهای کشور زندگی می‌کنند، مساله‌یی که مشکل و بحران عدم تعادل را بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر از قبل می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه این عدم تعادل را تنها عدم تعادل جمعیتی ندانست و افزود: این عدم تعادل در نهایت منجر به مشکلات زیستی شده و شهر را با مشکلاتی نظیر کمبود آب، آلودگی هوا، ترافیک، کاهش قابلیت و کیفیت زندگی دچار می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه به اعتقاد من، ما در بحث توسعه گرفتار تاثیر شدید فناوری و تکنولوژی شده‌ و از اندیشه و ایرانی بودن خود تا حد زیادی دور افتاده‌ایم، گفت: در گذشته نحوه پراکندگی مردم در کشور براساس ظرفیت زیستی و زیستگاه‌ها بود و ما به هیچ‌وجه جمعیتی متمرکز در یک نقطه نداشتیم، ولی مشکلی که با آن روبه‌رو شدیم آن بود که تصور کردیم فناوری می‌تواند تمام مشکلات را حل کند، به‌همین دلیل شروع به ساختن صدها ساختمان بلند و بارگذاری چندین برابری ظرفیت زیستی در تهران کردیم.

این مقام مسوول مواردی ازجمله رفتار عادلانه با طبیعت و سرزمین را نمونه‌یی از این مباحث اعلام کرد و گفت: در حقیقت این رفتارهای عادلانه در ایران از دست رفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تصمیم اداری و طراحی طرح جامع شهری را اقدام آسان در این حوزه دانست و گفت: کار مشکل در این حوزه تغییر باور مردم است، چراکه آنها باید درک کنند که توسعه کمی برای شهر بیش از این نادرست بوده و از این پس باید به توسعه و ارتقای کیفیت زندگی در داخل شهر بپردازند.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که براساس آمار ملی در سال ۸۵، ۶۰۰ هزار خانه خالی و در سال ۹۰، یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود داشته است، گفت: ما در این زمان از یک سو با کاهش رشد جمعیت و ایجاد فرصتی برای برنامه‌ریزی روبه‌رو بوده و از سوی دیگر با کاهش تقاضا و حرکت به سمت رکود مسکن مواجه هستیم که احتیاج به برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد.

آخوندی در این باره اضافه کرد: ما اگر می‌خواهیم به سمت کنترل جمعیت در استان‌ها برویم باید یک سیستم حمل و نقلی مناسب در مراکز استان‌ها داشته باشیم. این بدان معناست که شهرهای با فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر اطراف مراکز استانی هم ارتباط ریلی و جاده‌یی خوبی دراختیار داشته باشند.

آخوندی هدف اصلی از ایجاد حمل و نقل ریل‌ پایه را ارتباط یکپارچه بین سیستم ریلی درون و برون شهری دانست و گفت: ما باید ارتباط روزانه بین پیرامون و مراکز شهری را فراهم کنیم در این صورت می‌توانیم از تمام ظرفیت کشور استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بازگشت منزلت اجتماعی به مناطق بافت فرسوده و ناکارآمد را نکته کلیدی در این حوزه قلمداد کرد و گفت: مدت‌هاست که این بافت‌ها رها شده و به لحاظ منزلت اجتماعی موقعیت خود را از دست داده‌اند به همین دلیل ما امروز در جهت بهسازی بافت ناکارآمد به‌جای توجه به تک بنا و ساختمان به‌دنبال بازگشت فضاهای عمومی به منطقه هستیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این خصوص خاطرنشان کرد: ما نهایتا باید پاسخ تقاضای مسکن را در این بافت‌ها به مردم بدهیم نه در بیابان‌های اطراف.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر