اتصال شریان حیاتی اقتصاد و معیشت سیستان‌و بلوچستان

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۲۶

گروه بنگاه‌ها

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهره‌های دولتی هر یک راهی استان‌های مختلف شدند تا ضمن حضور در مراسم راهپیمایی 22بهمن ماه از پروژه‌های اقتصادی و عمرانی دولت یازدهم در استان‌های مختلف کشورمان رونمایی کنند. یکی از مهم‌ترین سفرهای استانی، سفر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان بود که با هدف بازدید از پروژه گازرسانی به این منطقه و گفت‌وگو با مدیران، اهالی اقتصاد و مردم انجام شد. نهاوندیان در جریان این سفر با اشاره به برنامه‌ریزی‌های اجرایی دولت یازدهم برای تحقق طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان این پروژه را یک شریان حیاتی برای رونق تولید و شکوفایی اقتصادی و معیشتی استان عنوان کرد. رییس دفتر رییس‌جمهوری در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران به برخی گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی درباره ایران اشاره کرد و گفت: «طبق این گزارش‌ها اقتصاد ایران از پرامیدترین اقتصادهای جهان در دهه پیش‌روست.» گزارش‌هایی که از منظر نهاوندیان بیانگر برنامه‌ریزی‌های تخصصی دولت یازدهم برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی کشور است. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین به تراز مثبت تجاری ایران و افزایش دامنه‌های صادراتی بنگاه‌های ایرانی اشاره کرد و تحقق تراز مثبت تجاری را یکی از آرزوهای اهالی اقتصاد و دوستداران ایران عنوان کرد که با تلاش‌های دولت یازدهم محقق شده است. با پایان گرفتن بازدید و راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی نهاوندیان صبح روز گذشته همراه با مردم زاهدان در مراسم راهپیمایی 22بهمن شرکت کرد.


تزریق گاز باعث شکوفایی اقتصادی است

پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به 300هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و صنایع موجود در این استان از مصوبات سفر رییس‌جمهوری و کاروان تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان در سال ٩٣ است که در راستای عملیاتی کردن فاز یک این طرح، خط انتقال ایرانشهر - زاهدان به طول ٢٦٥ کیلومتر در دست اجرا و تکمیل است.

خط لوله ایرانشهر به زاهدان در فاز اول پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی، گازرسانی به صنایع موجود در شهرهای شمالی استان و به ویژه زاهدان و استفاده حداکثری از ظرفیت بالقوه در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به تبع آن رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال با ارزشی بالغ بر ٧٠٠٠میلیارد ریال احداث شده است.


سرمایه‌گذاری 700میلیارد تومانی دولت برای گازرسانی

رییس دفتر رییس‌جمهوری صبح جمعه با حضور در ایستگاه تقلیل فشار زاهدان از مراحل اجرای فاز اول طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان بازدید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد نهاوندیان در این بازدید با توضیح مسوولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده قرار گرفت.

رییس دفتر رییس‌جمهوری پس از بازدید از فاز اول پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران درباره تحولی که این پروژه می‌تواند در این استان ایجاد کند، گفت: بسیار خوشحال‌کننده است که یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های زیرساختی در سفر روحانی به استان سیستان و بلوچستان، امروز پیشرفت خوبی داشته است. نهاوندیان اظهار امیدواری کرد که این پروژه مهم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و صرف هزینه بالغ بر ٧٠٠میلیارد تومان برای این پروژه بتواند به یک محور تولید و اشتغال در استان تبدیل شود.

وی ادامه داد: این پروژه جدای از اینکه نیاز مصرفی شهر زاهدان به گاز را که حدود یک‌چهارم جمعیت استان را در خود دارد، تامین می‌کند، امکان تولید صنعتی و کشاورزی و پایین دستی‌های صنعتی را در این حوزه تامین می‌کند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه اجرای این پروژه برای جوانان تحصیلکرده این استان اشتغالزایی خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها برای تامین عدالت اقتصادی در استان و توازن منابع که از سیاست‌های اصلی نظام است با اجرای این پروژه تحقق پیدا می‌کند.

رضایت از سرعت اجرای پروژه

نهاوندیان خاطرنشان کرد: سرعت اجرای این پروژه بسیار خوب بوده است که نشان از کاری جهادی و تلاش شبانه‌روزی مهندسان، متخصصان و کارگران دارد. رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه بخشی از شبکه داخلی گازرسانی در زاهدان هم آماده بهره‌برداری شده است، اظهار داشت: این نیز فرصت اشتغال بسیار بالایی را ایجاد کرده و شرکت‌های مختلف می‌توانند در این توسعه شبکه داخلی شهر فعالیت کنند. نهاوندیان گفت: مطمئن هستم این طرح آثار نمایان و ملموسی را در سطح رفاه و رضایتمندی مردم و ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد داشت. رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: البته این کار همین جا پایان نخواهد یافت و این خط ادامه یافته و شمال استان در بخش سیستان را تحت پوشش قرار خواهد داد. نهاوندیان با اشاره به اینکه گازرسانی به روستاهای در طول مسیر هم در دستور کار قرار دارد، گفت: این پروژه یک شریان حیاتی برای شکوفایی اقتصاد استان سیستان و بلوچستان خواهد شد و دنبال آن شاهد توسعه سرمایه‌گذاری‌های پایین دستی خواهیم بود.


تراز مثبت صادرات محقق شده است

رییس دفتر رییس‌جمهوری تاکید کرد که دولت یازدهم به پشتوانه مردم، تمام تلاش خود را برای رونق و توسعه کشور به‌کار گرفته و امروز با شکست سیاست جلوگیری از حضور ایران در اقتصاد جهانی، بازارهای جهانی روی تولیدکنندگان ایران گشوده شده است. محمد نهاوندیان در جمع خبرنگاران استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با گشایش بازارهای جهانی روی محصولات تولیدکنندگان ایرانی، صادرات بر واردات پیشی گرفته و یکی از آرزوهای همه دوستداران ایران محقق شده است. وی افزود: خوشحالیم که سیاست‌های دولت تدبیر و امید در مسیر اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر امکانات داخلی و دسترسی به بازار جهانی محقق شده و ازسوی دیگر توانسته‌ایم در سطح ملی، روند راکد تولید شغل جدید را دگرگون کنیم به گونه‌یی که در دو سال اخیر سالانه به‌طور متوسط بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه این اشتغالزایی نیز متکی به نفت نیست، افزود: این به معنای همان اقتصاد درون زاست که به پایدار بودن رشد آن می‌توان امیدوار بود. نهاوندیان در ادامه به لفاظی‌های بدخواهان ایران اشاره کرد و اظهارداشت: این لفاظی‌های بی‌پایه نشان می‌دهد آنها با دیدن پیشرفت‌های ایران اسلامی، مایوس‌تر از گذشته شده‌اند. رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه به برخی گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی درباره ایران اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش‌ها اقتصاد ایران از پر امیدترین اقتصادهای جهان در دهه پیش‌روست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر