شکست ترامپ در دوئل دوم با قانون

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۱۱

پولیتیکو: ترامپ از چالش‌های بروکراتیک اداره دولت ناامید شده است

گروه جهان|

«قرار دیدار ما در دادگاه» این واکنش دونالد ترامپ به رای دادگاه تجدیدنظر و تایید تصمیم دادگاه پیشین مبنی بر لغو دستور مهاجرتی اوست. سیاست مهاجرتی جنجالی ترامپ با شکست جدیدی روبه‌رو شده و دادگاه تجدیدنظر در سانفرانسیسکو پس از 2 روز بررسی این فرمان‌، تصمیم دادگاه پیشین را تایید کرده است. آسوشیتدپرس گزارش داده، در توضیح پیرامون رای دادگاه تجدیدنظر درباره فرمان مهاجرتی ترامپ آمده که ادعای رییس‌جمهور مبنی بر تهدید امنیت ملی به‌عنوان علت اتخاذ چنین سیاستی پذیرفتنی نیست و حتی اگر چنین ادعایی درست هم باشد، بد مستدل شده است. به این ترتیب شهروندان 7 کشور مسلمان می‌توانند تا اطلاع ثانوی به ایالات‌متحده سفر کنند.

اما دونالد ترامپ رای دادگاه تجدیدنظر را مغایر با نیازهای امنیتی امریکا، تصمیمی سیاسی و خطرناک ارزیابی کرده و گفته که تصمیم به مقابله با آن را دارد. دادستان ایالت واشنگتن هم در واکنش به اظهارات ترامپ گفته که آماده جدال قانونی هستند. اکنون دولت ترامپ می‌تواند به دیوان‌عالی که عالی‌ترین سطح قضایی ایالات‌متحده امریکاست، شکایت کند.

نیویورک‌تایمز، بلومبرگ، گاردین، ایندیپندنت و خبرگزاری آلمان ازجمله رسانه‌هایی هستند که رای دادگاه تجدیدنظر را آشکارا شکست جدید دولت ترامپ ارزیابی کرده‌اند. برت مک لئود، روزنامه‌نگار استرالیایی در این باره نوشته است: «ترامپ اکنون این درس را آموخت که حتی روسای جمهوری نیز قدرت محدودی دارند.»

نشریه پولیتیکو هم نوشته که «ترامپ بسیار متعجب شده چطور نمی‌تواند دولت امریکا را مانند کسب و کار خانوادگی‌اش اداره کرد.» در این گزارش به نقل از نزدیکان رییس‎جمهور امریکا آمده است: «رییس‌جمهور امریکا بودن سخت‌تر از چیزی بوده که ترامپ تصور می‌کرد... او از چالش‎های گسترده بروکراتیک فدرال عمیقا ناامید شده است.»


اقدام بعدی کاخ سفید

بیست‌وهفتم ژانویه بود که دونالد ترامپ در فرمانی به‌طور موقت صدور هرگونه ویزا برای شهروندان 7کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی را به مدت ۹۰ روز تعلیق کرد. یک هفته بعد، قاضی فدرال جیمز روبارت در شهر سیاتل واشنگتن به شکایت وکلای ایالت رسیدگی کرد که مدعی بودند فرمان اجرایی موجب ضرر به ایالت واشنگتن می‌شود. ایالت مینه‌سوتا نیز به این شکایت پیوسته و ادعای مشابهی مطرح کرده است.

درحالی که تیم ترامپ معتقد است تصمیم درباره سیاست مهاجرتی در شمار وظایف و اختیارات قوه‌مجریه و دولت است، حقوقدانان فرمان مهاجرتی ترامپ را عملا دخالت در کار قوه قضاییه ارزیابی می‌کنند. طرفداران ترامپ اما معتقدند که سیاست دولت در زمینه منع موقت سفر شهروندان 7کشور مسلمان، یگانه سیاست درست در این زمینه است و تنها از طریق پیشبرد این سیاست است که می‌توان با خطرات امنیتی مقابله کرد. در این بین حتی به این نکته نیز توجه نمی‌شود که اکثر حملات مرگباری که اخیرا در امریکا روی داده‌اند، توسط شهروندان خود امریکا صورت گرفته‌اند.

اکنون دولت ترامپ ۱۴ روز فرصت خواهد داشت تا با ارائه یک دادخواست خواستار بررسی مجدد پرونده در حضور تمام قضات دادگاه استیناف شود. ارائه پرونده به دیوان‌عالی نیاز به تنظیم چنین دادخواستی ندارد. دیوان‌عالی ایالات‌متحده امریکا متشکل از ۹کرسی، در حال حاضر تنها ۸قاضی دارد که از 4قاضی نزدیک به دموکرات‌ها و 4قاضی منصوب یا نزدیک به جمهوری‌خواهان تشکیل شده است.

گفته می‌شود تا زمانی ‌که قاضی نیل گورساچ گزینه ترامپ برای این سمت، در پروسه‌یی چند ماهه مراحل تایید صلاحیت برای این کرسی را در سنا طی کند، کرسی نهم این دادگاه همچنان خالی خواهد ماند. درنتیجه، در صورتی‌ که آرای قضات ارشد دیوان‌عالی 4 به 4 باشد، یعنی بدون اکثریت غالب، حکم نهایی دادگاه تجدیدنظر همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. برای همین است که رای دادگاه تجدیدنظر اهمیت زیادی دارد، چون اگر مساوی باشد، رای لغو فرمان رییس‌جمهوری که توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شد، به‌عنوان نظر نهایی انتخاب می‌شود. اما اگر پیش از رسیدگی به این شکایت، گزینه ترامپ (گورساچ) بتواند رای سنا برای کسب کرسی دیوان‌عالی را کسب کند، به نظر می‌رسد دولت دست بالا را در این باره خواهد داشت.


عقب‌نشینی ترامپ در برابر چین

خبر دیگری که انعکاس گسترده‌یی در رسانه‌ها داشته، اعلام پایبندی دولت امریکا به سیاست چین واحد از سوی دونالد ترامپ بوده است. نشریه فایننشال‌تایمز گزارش داده که ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با شی جین‌پینگ همتای چینی خود، با عقب‌نشینی از موضع قبلی خود، به پایبندی کشورش بر اصل «چین واحد» تاکید کرده است. این درحالی است که او پیش از این مکالمه تلفنی گفته بود که به‌دلیل اختلافات فزاینده تجاری با چین لزومی به پایبندی به این اصل نمی‌بیند و خواستار بازنگری در آن است.

ترامپ در چرخشی آشکار در گفت‌وگوی جمعه خود گفته که اهمیت اصل چین واحد را در روابط 2کشور درک می‌کند و دولت وی به آن پایبند خواهد بود. روزنامه مردم، ارگان حزب حاکم چین نوشته که شی جین‌پینگ از تاکید ترامپ بر پایبندی به این اصل تشکر کرده و گفته که اساس مناسبات دو کشور چین و امریکا به این اصل پیوند خورده است.

ترامپ که در کارزار انتخاباتی خود گفته بود پس از رسیدن به قدرت تعرفه روی کالاهای چینی را تا ۴۵درصد افزایش می‌دهد با گفت‌وگوی تلفنی خود پس از انتخاب شدن به‌عنوان رییس‌جمهور با تسای اینگ ون رییس‌جمهور وقت تایوان، ‌چین را خشمگین و رسما اصل چین واحد را پس از چهار دهه مناسبات رسمی میان واشنگتن و پکن نقض کرد. تمام کشورهایی که دارای روابط رسمی و دیپلماتیک با چین هستند این اصل را قبول دارند.


دیدار با ترودو: از تجارت تا مهاجرت

رسانه‌ها همچنین گزارش داده‌اند که ترامپ دوشنبه برای نخستین‌بار با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، دیدار خواهد کرد. این درحالی است که نگرانی‌ها در کانادا به خاطر احتمال ضربه اقتصادی به این کشور درنتیجه سیاست‌های محافظه‌کارانه کابینه جدید افزایش یافته است. به گزارش آسوشیتدپرس، ترودو و ترامپ رویکرد متفاوتی به مساله مهاجرت از کشورهای اغلب مسلمان‌نشین دارند و احتمال آن می‌رود که ترامپ در دیدار خود با ترودو روی افزایش بودجه دفاعی کانادا و حمایت مالی از ناتو پافشاری کند. باوجود اینکه نخست‌وزیر جوان و مترقی کانادا وجه مشترک زیادی با ترامپ 70ساله ندارد، اما از آنجا که ترامپ قصد دارد در نقش امریکا در قرارداد تجارت آزاد امریکای‌شمالی موسوم به «نفتا» تجدیدنظر کند، ملاقات دوشنبه و نتیجه آن برای ترودو اهمیت زیادی خواهد داشت. 75درصد صادرات کانادا وارد امریکا می‌شود و به‌همین خاطر مقامات کانادا ترجیح می‌دهند قربانی تعرفه‌های سنگین و دیگر سیاست‌های سفت‌و‌سخت اقتصادی از سوی امریکا نشوند. دونالد ترامپ گفته که نفتا برای کارگران امریکایی بسیار مضر و مخرب بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر