95؛ سال سختی برای مشاوره دادن کمیسیون‌های تخصصی بود

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۰۹

گروه تشکل‌ها| سمیه سایش|

اتاق اصناف تهران جزو آن دسته از تشکل‌های تاثیرگذار در بخش‌های اقتصادی است. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ماهیت فعالیت تشکل‌ها ازجمله اتاق اصناف رنگ و لعاب خاصی به خود گرفت. در گذشته فعالان صنفی نسبت به بی‌توجهی دولتمردان به فعالیت تشکل‌ها در عرصه اقتصادی گله و شکایت‌هایی داشتند؛ این فعالان تشکلی بر این باوراند که در گذشته فعالیتشان از سوی دولتی‌ها نادیده گرفته می‌شد. حال در راستای نحوه و چگونگی فعالیت کمیسیون‌های تخصصی در بدنه اتاق اصناف تهران به سراغ علی توسطی، رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران رفتیم. او معتقد است: در سال 95 سخت‌ترین اقدام این کمیسیون مشاوره دادن به اعضای هیات رییسه اتاق اصناف تهران درباره تصمیم‌گیری برای ادغام اتحادیه‌های صنفی بود. در زیر ادامه گفت‌وگوی «تعادل» با این فعال تشکلی را می‌خوانید:

در کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران چه اقدامی درحال انجام است؟

این کمیسیون به عنوان مشاور هییت رییسه اتاق اصناف با بررسى موضوعات و مسائل مبتلا به جامعه اصناف، راهکارهاى عملیاتى را در قالب مصوبات جهت امعان نظر و تصمیم‌گیرى نهایی به هرم مدیریتى اتاق ارائه می‌دهد. در کمیسیون ارتباطات با طرح و تصمیم‌گیری در مورد تقاضاى اتحادیه‌هاى صنفى درباره چاپ خبرنامه یا ماه‌نامه‌هاى تخصصی، ایجاد کانال‌ها و شبکه‌هاى مجازى، مشاوره به هیات‌ رییسه‌هاى اتحادیه‌ها در نشست‌هاى مطبوعاتى، اندیشیدن تمهیدات لازم در کنفرانس‌هاى خبرى، جلسات همفکرى و تعامل با فعالان صنفى و اقتصادى، ایجاد فضاى مناسب بین اصناف و رسانه‌هاى گروهى و پیگیرى امور محوله از سوى هیات رییسه اتاق اصناف به فعالیت مى‌پردازد. این کمیسیون با تعامل و نظارت بر واحد روابط عمومى اتاق اصناف در برگزارى اجلاس‌های ماهانه اتاق، برگزارى مراسم ملى و مذهبى، اعیاد و سوگوارى‌ها به صورت عام در امورى که مرتبط با ارتباط درون‌‌گروهى و برون‌سازمانى اتاق اصناف است، تمرکز و فعالیت دارد.

هدف از تشکیل این کمیسیون چه بوده و از چه سالی این کمیسیون در بدنه اتاق اصناف درحال فعالیت است؟

کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران در سال ١٣٩٣ و بعد از ادغام مجامع امور صنفى و تشکیل اتاق اصناف ایجاد شد. این کمیسیون متشکل از10نفر از روساى اتحادیه‌های صنفى تهران است. اعضای این کمیسیون به عنوان شوراى سیاست‌گذارى نشریه در امور همکاری دارند و هر ماهه نشریه اصناف تهران را به عنوان پرتیراژترین نشریه صنفى کشور به مخاطبان مختلف در سطح تهران و کشور ارائه می‌دهد. در حقیقت، رییس شوراى سیاست‌گذارى علی فاضلى، رییس اتاق اصناف تهران و ایران است. بنده هم به عنوان سردبیر نشریه فعالیت دارم، هدف از انتشار این نشریه هم اطلاع‌رسانی به روسا و اعضای هیات رییسه تشکل‌های صنفی است. در واقع هر تشکل برای اطلاع‌رسانی از اقدامات خود نشریه‌یی را انتخاب می‌کند تا به این واسطه اقدامات خود را برای اعضا تشریح کند.

اعضای فعال در این کمیسیون چه تعداد است و دغدغه این کمیسیون چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردم این کمیسیون متشکل از10نفر از روساى اتحادیه‌های صنفى تهران است. دغدغه اعضای هیات رییسه در این کمیسیون پیگیری امور ارتباطی است؛ چراکه امروز بحث اطلاع‌رسانی شفاف موضوع مهمی است که باید به دنبال آن باشیم تا همه افراد را گردهم آوریم و درباره معضلات، چالش‌های صنفی به گفت‌وگو بنشینیم.

از زمانی که این کمیسیون(ارتباطات) در بدنه اتاق اصناف تهران شکل گرفته چه اقدامات قابل قبولی برای حل و فصل مشکلات اعضا در نظر گرفته شده است؟ آیا با تشکیل این کمیسیون مشکلات اعضا تا حدودی برطرف شده است؟

اقداماتی همچون صدور مجوز نشریه برای اتحادیه‌ها یکی از فاکتورهای مهم خدمت‌رسانی کمیسیون ارتباطات است. در واقع، کار کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران با دیگر کمیسیون‌ها قدری متفاوت است. به عنوان مثال یکی از اقدامات اساسی و پایه‌ریزی شده در این کمیسیون اقدامات فرهنگی و ارتباط داشتن با اعضای هیات رییسه و مشاوره دادن به این افراد است تا مسیر بهتری برای تصمیم‌گیری‌های کلان خود اتخاذ کنند. در اتاق اصناف تهران علاوه بر کمیسیون ارتباطات دیگر کمیسیون‌هایی همچون تشخیص نرخ‌گذاری وجود دارد که وظیفه این کمیسیون نرخ‌گذاری برای یک سری از اتحادیه‌هایی همچون قالی‌شویی، اتوشویی، آرایشگاه‌ها و... است. به واقع ماهیت اصلی این کمیسیون یک سری اقدامات عملیاتی است اما ماهیت کمیسیون ارتباطات فرهنگ‌سازی در امور است. همانطور که گفتم یکی از وظایف اصلی ما مشاوره دادن به اعضای هیات رییسه و انتخاب مسیر درست در برخی تصمیم‌گیری‌هاست. عموما اعضای هیات رییسه کمیسیون ارتباطات مسائل لازم را پیش‌بینی می‌کند و به اتحادیه‌ها درباره چگونگی درج مطالب مشاوره می‌دهد. به عنوان مثال در کمیسیون مالیات در بدنه اتاق اصناف ما شاهد یک سری اقدامات در راستای شفاف‌سازی امور مالیاتی اصنافی‌ها بودیم. در حقیقت طی سال‌های گذشته ما شاهد چالش‌هایی میان اصناف و سازمان امور مالیاتی بودیم که ماحصل فعالیت کمیسیون مالیات اتاق اصناف تهران عدم افزایش نرخ مصوب برای اصنافی‌ها بود. به ‌واقع با رایزنی‌های کمیسیون مالیاتی اتاق اصناف سال 94 هیچ افزایشی نرخ مالیاتی را نداشتند بنابراین ذات تشکیل کمیسیون‌ها و تشکل‌ها برطرف کردن مشکلات برای اعضاست.

اهم اقدامات انجام شده در این کمیسیون چیست؟

در این کمیسیون علاوه بر امور محوله از سوی هیات رییسه اتاق و چاپ نشریه و با نظارت و تعامل با واحد روابط عمومی اتاق در برنامه‌ریزی و برگزاری مراسم مختلف ملی و آموزش‌های لازم به هیات مدیره اتحادیه‌ها در مورد نشست‌ها و ارتباطات رسانه‌یی و کنفرانس‌های خبری، بررسی موانع و چالش‌های مبتلا به اصناف و ارائه راهکار‌های عملیاتی به هیات رییسه اتاق انجام می‌شود. به عنوان مثال در سال 95 مهم‌ترین اقدام کمیسیون ارتباطات بررسی و اعطا مجوز به درخواست‌های اتحادیه درباره راه‌اندازی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی است و علاوه برآن نیز امسال ما شاهد اجرایی شدن مصوبه هیات عالی نظارت مبنی بر ادغام اتحادیه‌های صنفی بودیم. در این مصوبه یکی از اقدامات کارشناسی این کمیسیون(ارتباطات) مشاوره دادن به اعضای هیات رییسه درباره چگونگی اجرای این مصوبه بود؛ ‌چراکه طی ماه‌های ابتدایی سال ما شاهد برخی سر و صداها از سوی روسای اتحادیه‌ها برای عدم اجرای این مصوبه بودیم. بنابراین از آن زمان تاکنون تمام سعی کمیسیون ارتباطات برطرف کردن حل این نوع مشکلات بوده است. در واقع، ما در کمیسیون نشست‌هایی برای اعضای هیات رییسه اتاق اصناف تهران برگزار می‌کردیم که هدف از برگزاری این نوع نشست‌ها، ارائه مشاوره‌های کارشناسی شده برای تصمیم‌گیری اعضای هیات رییسه بوده است. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که ساختار اصناف میل به سنتی بودن دارد. بنابراین در تصمیم‌گیری و اجرای طرح ادغام کمیسیون ارتباطات خیلی نمی‌توانست در زمینه مشاوره دادن به برخی از روسای اتحادیه‌ها مشاوره دهد؛ چراکه افراد برای تصمیم‌گیری در این عرصه از شیوه‌ها و روش سنتی استفاده می‌کردند اما تجربه نشان داده، افرادی که از مشاوره‌های کمیسیون تبعیت کردند، موفقیت‌تر از دیگر اعضا بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر