نظارت بر 100 میلیارد دلار تجارت خارجی در سال

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۷۹۸


معاون فنی و امور گمرکی با بیان اینکه همکاران ما در سراسر کشور در بدترین جاها کار می‌کنند و در اکثر استان‌ها 4-3 تا گمرک وجود دارد که مدیریت کردن بر آنها با توجه به بحث بودجه کار سختی است، گفت: سامانه جامع گمرکی شتاب توسعه تجارت خارجی را بیشتر کرد. به گزارش تسنیم، فرود عسگری با اشاره به دشواری کار در گمرک گفت: گمرک سازمانی حساس، پیچیده و با کارکردهای مختلف است و زمانی در 70گمرک کشور حجم عملیات تجارت خارجی زیر 10میلیارد دلار در سال بود و ما فقط یک منطقه ویژه اقتصادی سیرجان را داشتیم اما اکنون حدود 65 منطقه مصوب داریم که نزدیک به 22منطقه آن تجاری است.

وی تصریح کرد: این موارد باعث شده تا وظایف گمرک اضافه شود ضمن اینکه حجم تجارت خارجی ایران به بیش از 100میلیارد دلار در سال افزایش یافته درحالی که تجهیزات آن زیاد توسعه پیدا نکرده است. عسگری اظهار کرد: در منطقه آزاد ارس حدود 32هزار هکتار عملیاتی شده که گمرک باید در درب‌های مختلف آن مستقر شود و خدمات گمرکی ارائه دهد. مسوولان منطقه آزاد اروند هم از گمرک توقع و انتظار دارند که در ورودی‌ها یا گیت‌های آن مستقر شود، همه اینها یک سری تقاضا و کارهای جدید است که کار گمرکات را چه در ستاد و چه در بخش اجرا پیچیده و سخت می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات بازارچه‌ها و کولبران اظهار کرد: این بخش‌ها هم به حوزه گمرک به ویژه بخش فنی وارد شده و وظایف را پیچیده‌تر کرده است. عسگری در ادامه گفت: در مورد مرزنشینی هم وضع به همین شکل است و گمرک با چندین دستورالعمل مختلف روبه‌روست و از سوی دیگر گمرک در فرودگاه‌ها، دوایر امانات پستی، بنادر و ته ‌لنجی هم باید حضور داشته باشد که اینها واقعا گمرک را زیر فشار قرار می‌دهند.

عسگری گفت: با حجم بالای تقاضاها روبه‌رو هستیم و دولت هم انتظار دارد با کمترین زمان و هزینه کالاها را ترخیص و درآمدها را محقق کنیم که همه اینها باعث ایجاد استرس، فشار و تنیدگی فکر برای کارکنان گمرک می‌شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: همکاران ما در سراسر کشور در بدترین جاها کار می‌کنند و در اکثر استان‌ها 3، 4 تا گمرک وجود دارد که مدیریت کردن بر آنها با توجه به بحث بودجه کار سختی است. وی افزود: خوشبختانه با پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی کار ما از حیث اطلاعات آمار آسان‌تر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر