زشت و زیبای معجزه صادرات آلمان

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۷۸۳


شهروندان جهانی به این دلیل کالای آلمانی را بر کالای مشابه ترجیح می‌دهند که برای‌شان رضایت بیشتری با میزان پول معین همراه دارد و در غیر این حالت کالای کشور دیگری را خریداری می‌کردند. این شگفتی‌آفرینی صادرکنندگان آلمانی اما نگرانی‌هایی نیز در دنیای امروز پیدا کرده و در لایه‌های پنهان، تهدیدی برای صلح جهانی به حساب می‌آید. منتقدان توسعه صادرات این کشور باورشان این است که ارزان نگهداشتن یورو به‌مثابه پول حاکم بر اتحادیه اروپا و آلمان به‌ویژه در برابر دلار امریکا راز کامیابی صادرات این کشور است و این ارزان نگه‌ داشتن نقش تعرفه را ایفا می‌کند. باتوجه به اینکه بیشترین مازاد تجاری آلمان از تجارت با امریکا به دست می‌آید و آن‌طور که ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نقل کرده، این مازاد که حدود270میلیارد دلار است، آتش تهدید ضمنی را شعله‌ورتر می‌کند. دونالد ترامپ و یارانش این شکاف تراز تجاری را دیده و روی آن متمرکز شده‌اند و می‌گویند یکی از دلایل این شکاف ارزان بودن نرخ تبدیل یورو به دلار است که واردات از آلمان را جذاب و اقتصادی کرده است.

جدای از نقش متغیری مثل حسادت که به هر حال در وجود آدمی و جامعه‌های انسانی هست و به رفتار‌های ناسازگار می‌انجامد، به هر حال این شکاف تجاری برای دنیای امروز نوعی تهدید به حساب می‌آید تا روزی که عنصر رقابت این نابرابری تجاری را به نیروی پیش برنده تبدیل کند. بیایید فرض کنیم که همه سرزمین‌ها بخواهند همانند آلمان تراز تجاری بالایی در مقایسه با حجم تجارت خارجی خود داشته باشند یعنی اینکه بیشتر صادرکنند، چه اتفاقی در کوتاه‌مدت می‌افتد؟ یک حالت این است که باید رشد تقاضای کل در جهان با شتابی بیشتر از رشد عرضه کشورهای دارای مازاد تجارت با جهان مثل آلمان و چین باشد تا آن افزایش نصیب کشورهای دیگر شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در کوتاه‌مدت رشد اقتصادی شتابی بیشتر از شتاب کنونی داشته باشد که باتوجه به پیش‌بینی‌های محتاطانه نهادهای بین‌المللی از رشد اقتصاد جهان تا 2018 این رخداد دور از دسترس است. یک حالت این است که برخلاف حالت قبلی که سایه تضاد را کمرنگ می‌کند، رشد اقتصاد جهان در اندازه کنونی باقی بماند و کشورها بخواهند مازاد تجاری خود را به هر ترتیب ازجمله افزودن بر تعرفه واردات کالا به کشورشان که واردات را کاهش می‌دهد یا ارزان نگه‌داشتن پول ملی خویش که صادرات را جذاب می‌کند یا دامپینگ پیدا و پنهان که به هر حال رفتاری ریاکارانه است، بر صادرات خود بیفزایند.

اگر همه کشورها این‌چنین رفتاری پیشه کنند، روزگار سیاهی بر دادوستد کالا و خدمات استیلا می‌یابد و تضادها میان صادرکنندگان روندی فزاینده و خطرناک را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد امریکای ترامپ اگر روی ریل وعده‌های رییس‌جمهور این کشور در زمینه تجارت با جهان بیفتد باید روزهای دشواری را تصور کنیم. برای عبور از جنگ سوم جهانی یک راه بیشتر نیست و آن رقابتی کردن کسب و کار و دست برداشتن از ریاکاری‌های تعرفه‌یی یا ارزان‌سازی‌های تهدیدساز دست بردن در نرخ تبدیل پول ملی به ارزهای معتبر است. این آلمان زیبا که با تولید کالاهای شادی‌آفرین و مطلوب برای مصرف‌کنندگان نام خود را پرآوازه کرده است در ژرفای پنهانش آتشی را از دنیا دور می‌کند و این کاری است که چینی‌ها نیز انجام می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر