تابستان بی‌رونق نمایشگاه‌داران اتومبیل

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۷

سردرگمی قیمت خودروهای داخلی، تابستان خوبی را برای بازار و بازاریان رقم نزد. هرسال حجم معاملات خودرویی در تابستان به نسبت سایر فصول سال بهبود می‌یافت و بازار خرید و فروش رونق می‌گرفت. اما تابستان امسال به دلیل اظهارنظرات مختلف در خصوص قیمت خودرو و معلق بودن آن، نمایشگاه‌های اتومبیل کشور، روزهای خوبی را شاهد نبود. دست نگه داشتن خریداران برای خرید خودرو و انتظار آنها برای کاهش قیمت‌ها مانع از رونق بازار شد.

با اعلام نهایی قیمت خودرو و کاهش ۳درصدی برخی از خودروهای پرتیراژ داخلی، به نظر می‌رسد رکود بازار هم کاهش یابد و خریداران روانه بازار شوند. فعالان بازار که تابستانی پرافت و بدون خیز را تجربه کرده‌اند، همچنان خواهان تثبیت قیمت‌ها هستند. آنها معتقدند که افزایش یا کاهش قیمت‌ها تاثیر زیادی بر بازار ندارد و تنها راه برون‌رفت از این رکود تحمیلی، تثبیت قیمت است.

کمتر از یک هفته از اعلام نهایی قیمت‌ها گذشته است. برخی از فعالان و نمایشگاه‌داران از کاهش قیمت برخی از خودروها پس از اعلام قیمت‌های رسمی در بازار خبر می‌دهند. به گونه‌یی که قیمت برخی از خودروها تا یک‌میلیون تومان کاهش داشته‌اند. در این خصوص رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با ساعت24 گفت‌وگو کرد. زمانی افشار با اشاره به اینکه نیمه دوم تابستان بازار بهتری را نسبت به نیمه اول آن شاهد بودیم گفت: هر ساله در تابستان بازار خودرو جان تازه‌یی می‌گرفت. هر چند بازار نیمه دوم تابستان ۹۳ بهتر از نیمه اول آن ارزیابی می‌شود اما باز هم رکودی نسبی بر بازار حاکم بوده و هست. وی گفت: برخی از خودروها در این نیمه با کاهش قیمت مواجه شدند که شاید بهتر بودن وضعیت بازار را بتوان به این موضوع مرتبط دانست. این فعال بازار در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت بازار خودروهای وارداتی اظهار کرد: بازار خودروهای وارداتی همچنان راکد است و کم مشتری. به نظر می‌رسد کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که کمتر از خودروهای وارداتی استقبال کنند. به گفته وی قیمت خودروهای وارداتی بر اساس ارز محاسبه می‌شود و به روز است و هیچ مرجع قانونی برای تعیین قیمت آن وجود ندارد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در ادامه ضمن اشاره به کاهش تفاوت قیمت کارخانه و بازار تصریح کرد: در حال حاضر بازار با کاهش قیمت روبه‌رو است و این موضوع باعث کاهش تقاوت قیمت با کارخانه شده است اما زمانی از نظر فعالان بازار این تفاوت قیمت تاثیرگذار خواهد بود که به اختلاف ۳۰۰ هزار تومانی برسد. در حالی که هنوز خودرویی همچون پژو پارس ۲میلیون تومان با کارخانه اختلاف قیمت دارد. زمانی افشار به بازار خودروهای دست دوم نیز اشاره کرد و گفت: بازار این خودروها بهتر از بازار خودروهای صفر است و شاهد حجم معاملات بیشتری در این بازار هستیم. هفته گذشته بعد از چند ماه انتظار، قیمت نهایی خودرو اعلام شد. برخی از خودروهای داخلی در قیمت‌های جدید به دلیل تیراژ تولید بالا با کاهش قیمت مواجه شدند که به نظر می‌رسد با توجه به قیمت‌های اعلامی این چند خودرو از سوی خودروسازان، شرکت‌ها، کاهش حداقلی را اعمال کرده‌اند. در حالی که در رسانه‌ها سخن از کاهش ۳درصدی به میان آمده بود، تنها یک خودرو از این وعده پیروی کرد و مابقی با کاهشی به مراتب کمتر روبه‌رو شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر